Eenvleugelige vliegen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Eenvleugelige vliegen

Hallo,

Sinds eind april van dit jaar, wonen wij in een nieuwgebouwd huis in een klein dorpje in Zeeland. Ons huis staat samen met drie andere nieuwe huizen in het oude gedeelte van het dorpje. Het betreft dus geen 'echte' nieuwbouwwijk.

Al sinds we er wonen, valt het me op dat alle insecten die binnenkomen binnen een dag met hun pootjes gestrekt in de vensterbank liggen. Van kleine vliegen tot de grotere langpootmuggen. Ook onze buren merkten dit bij hen op. Alleen de lieveheersbeestjes lijken te overleven. Die hopen zich op in kleine hoekjes boven deuren en ramen.

Sinds twee weken lopen er op het terras plotseling een hoop vliegen met maar een vleugel. Het zijn de 'normale', grijsbruine, kleine 'huisvliegen'. Wanneer je buitenkomt, zijn er altijd wel een stuk of tien misvormde vliegen te zien. Het aanhechtingsstukje van vleugel is nog wel zichtbaar.

Ik kan niet zien waar de vliegen vandaan komen. Ze verzamelen zich voornamelijk bij de achterdeur, terwijl onze grijze en groene containers een stuk verderop staan.

De grond van ons huis en tuin is voordat wij hier kwamen wonen gesaneerd; er zat carboleum in.

Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Of is deze populatie misschien gewoon afkomstig van een ouder met een afwijking?

Mijn vriend en ik hopen binnenkort aan kinderen te beginnen. Misschien een overdreven gedachte, maar ik vraag me af er hier misschien een schadelijke stof in de lucht hangt die schadelijk kan zijn voor een ongeboren kind. Ik heb sowieso geen idee hoe gevoelig vliegen zijn voor chemische stoffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Laura

Berichten: 597

Re: Eenvleugelige vliegen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbolineum

volgens wiki werd dit vroeger ook gebruikt als insecticide,

dus ik denk dat het niet veel goeds doet met insecten

misschien dat het verdund de insecten niet doodt, maar op lange termijn wel mutaties teweegbrengt
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Eenvleugelige vliegen

Creosootolie voor het behandelen van hout mag in Nederland niet meer worden gebruikt. Het

gebruik van al gecreosoteerd hout door particulieren is ook niet meer toegestaan. Voor de professionele

markt zijn er nog een paar uitzonderingen voor hout dat al gecreosoteerd is, maar

in de volgende gevallen is gecreosoteerd hout altijd verboden: voor hout dat in contact met

grond- of oppervlaktewater komt, voor hout in gebouwen, voor speelgoed en speelplaatsen, in

tuinen, parken en andere recreatievoorzieningen en voor opslag en verpakking van voedingsproducten.

• Carbolineum lijkt op creosoot. Hiermee behandeld hout is donkergroen of bruinzwart van kleur

Sinds 1 november 2001 is carbolineum verboden, ook voor gebruik door professionals.
Bron: http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/07...INNENMILIEU.pdf

Hoe men tot dat besluit is gekomen staat in een document waaruit ik het volgende stukje heb geplukt:
(15) Zweden beklemtoont het feit dat creosoot een mengsel van enkele honderden stoffen waaronder polycyclische aromatische verbindingen is. Van veel van deze stoffen is bij dierproeven aangetoond dat zij mutageen of carcinogeen zijn. Creosoot is zeer giftig voor waterorganismen en bij de meeste bestanddelen treedt bioaccumulatie op. Creosoot irriteert de huid sterk en leidt in combinatie met zonlicht tot fotoallergische reacties zoals blaren en hevig eczeem. Op dit moment is er volgens Zweden geen wetenschappelijk bewijsmateriaal dat het gebruik van creosoot met minder dan 50 ppm B[a]P of daarmee behandeld hout veilig voor de consument of voor het milieu is.

(16) Denemarken deelt de opvatting van Nederland dat creosoot een zeer gevaarlijke stof voor de mens en het milieu is. Het gebruik van de stof moet daarom zo veel mogelijk worden beperkt en bij voorkeur worden verboden.
Bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...99D0832:NL:HTML .

Dat de meeste insecten binnen het loodje leggen, kan ook door uitwaseming van nieuw aangebrachte verf, lijmen en andere bouwmaterialen komen. Ventileer dus goed. Zie ook Brochure Wonen en gezondheid

Verder zou het interessant zijn voor je om te weten of de bodemsanering bij jullie een deelsanering was of niet. Wat men soms doet is een deel saneren (daar waar huizen gebouwd moeten gaan worden) en vloeistofdichte folie aanbrengen aan de ontgravingswand, daar waar een nog (minder) verontreinigd stuk bodem wordt geraakt (zoals men hier heeft gedaan).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 2

Re: Eenvleugelige vliegen

Bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties en documenten!

Ventileren doen we altijd. De ventilatieroosters die bijna boven elk raam zitten, hebben we dag en nacht openstaan. Ook staan de meeste ramen op een kiertje.

Er is bij ons een bodemsanering uitgevoerd. Dat wil zeggen, er is in ieder geval geen folie aangebracht. De verontreinigde grond zat niet precies onder ons huis, maar twee huizen verderop. Ik zal binnenkort eens kijken of daar ook vliegen lopen.

Het viel me vandaag op dat de meeste vliegen ook geen achterlijf hebben :D en vaak een paar poten missen. Het zijn dus beestjes die alleen bestaan uit een borststuk met een paar poten en een vleugel. Ze liggen daarom meestal op hun rug te spartelen.

De meeste trap ik dood, maar ik heb er een paar bewaard. Een aantal ligt in een zakje in de vriezer. Zou het zin hebben om ze ergens te laten onderzoeken? Sowieso wil ik morgen de gemeente eens bellen. Of maak ik me nu te druk? ;)

Dit is het evaluatieverslag van ons stuk grond.

Reageer