Servomotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Servomotor

Geachte,

Ik moet voor het school een studie maken over het verschil tussen een servomotor en een stappenmotor en een servomotor. Nu, over een stappenmotor vind je heel veel uitleg maar over de servomotor vind ik niet zo veel informatie.

Zodus heb ik besloten om mij op dit forum aan te melden in de hoop de juiste informatie te vinden.

Ik zou uitgebreid de werking ervan moeten weten en hoe de sturing ervan verloopt. Zijn er ook verschillende soorten of dergelijk van? Weet iemand ook hoeveel zo'n motoren kosten?

Ik zou het enorm appreciëren als ik hiervan een antwoord op krijg. Daarmee wil ik gerust het afgewerkte werk op dit forum plaatsen...

Alvast bedank voor de moeite !!!!

Berichten: 2

Re: Servomotor

Om een hoge dynamica van een elektrische aandrijving te hebben kan men gebruik maken van servomotoren. Servomotoren zijn vaak makkelijk herkenbaar aan hun vrij lange lengte en kleine rotordiameter. Hoe kleiner de rotor gekozen kan worden, inclusief eventuele wikkelingen of permanente magneten, hoe dynamischer. De dynamica van een motor is namelijk kwadratisch afhankelijk van de rotordiameter.

Verder bestaan er verschillende typen servomotoren. Vroeger werden hoofdzakelijk DC-motoren gebruikt. Tegenwoordig past men hoofdzakelijk AC-motoren toe. Voor kleine vermogens kunnen zelfs stappenmotoren een economisch alternatief zijn.



AC:


De eerste soort zijn de permanent bekrachtigde synchrone AC-servomotoren (roterend of lineair)

De tweede soort zijn de asynchrone AC-servomotoren met stroomgeoriënteerde vectorregeling.

Dit is héél korte samenvatting van de servomotoren, hopelijk ben je er wat mee :P

Iets meer gespecificeerde vragen stellen in het vervolg :D

Greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Servomotor

Hoofdkenmerk van een servomotor is de goede regelbaarbaarheid.

Hier nog wat kenmerken:

- Hoog snelheidsbereik in beide richtingen en bij snelheid 0 (dus ook een koppel bij een snelheid van 0)

- Hoog koppel in beide richtingen.

- Hoge nauwkeurigheid in snelheid en koppel

- Hoge dynamische prestaties (versnellingen), door zoals boven al gezegd een laag traagheidsmoment.

Vooral op het eerste punt is een stappenmoter bij uitstek geschikt, namelijk een hoog koppel bij snelheid 0.

Dat AC servomotoren meer in zwang zijn is de simpelere constructie.

Vereder zit in een servosysteem ook altijd een terugkoppeling (encoder) waarmee het toerental en aspositie gemeten wordt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer