Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Vorig jaar is de exo-planeet Gliese 581c ontdekt. Tot mijn verbazing zag ik dat er volgens de docu "calling all aliens" van BBC/Discovery zuurstof in de dampkring van deze planeet aanwezig is. Gliese 581c is anderhalf keer zo groot als de aarde en heeft een temperatuur waar vloeibaar water mogelijk is (0-40 C). (volgens de pHZ waarde)

Vrije zuurstof in een atmosfeer staat vrijwel gelijk aan leven... :D

Zuurstof is een stof die niet lang in een atmosfeer blijft hangen als deze niet voortdurend wordt bijgemaakt. Zuurstof oxideert bijvoorbeeld ijzer en andere elementen. Op de aarde is er via fotosynthese meer dan 2 miljard jaar zuurstof aangemaakt door de eerste eencellige bewoners van onze planeet. Deze zuurstof was echter niet blijvend en werd dus voortdurend afgebroken. Pas toen de zuurstof afbraak door andere elementen gestabiliseerd was (via het oxideren van metalen etc.) ging het zuurstof gehalte pas echt omhoog en was een complexer leven mogelijk. Had de aarde echter vanaf het begin van zijn creatie zuurstof gehad dan was deze na verloop van tijd vrijwel volledig afgebroken geweest als er geen leven op aarde was geweest. Een kleine hoeveelheid vaste stof kan een grote hoeveelheid gas afbreken.

Om vrije zuurstof in een dampkring te behouden moet zuurstof dus continue aangemaakt worden, of niet meer afgebroken worden. (Rocky planeten)

In gasreuzen werkt het anders. Daar kan zuurstof wel blijven bestaan omdat zuurstof licht is en dus ver van de kern van een gasreus afblijft. (ook een gasreus heeft vrijwel altijd een metalen kern).

Hoe kan Gliese 581c op dit moment als rotsplaneet zuurstof bevat?

In hetzelfde systeem is nu een 2e rotsplaneet ontdekt (581d), deze vrijwel net zo groot als 581c maar staat op iets meer afstand van de zon. De temperatuur daar volgens berekeningen onder het vriespunt zijn. Overigens zou de aarde dat ook zijn als er geen broeikaseffect zou zijn. Ook op 581d kan er dus leven mogelijk zijn.

Een artikel dat ik kon vinden over dit onderwerp.

http://www.universetoday.com/2007/07/12/if...en-theres-life/

SETI en Gliese 581

Op het archief van SETI.net wordt er overigens aangegeven dat er volgens hen 7 x een signaal opgepikt is komend van Gliese 581, slechts een keer is het signaal ontkracht, 6 keer was de herkomst onbekend. http://www.seti.net/html/setinet/archive/R...HIP%2074995.htm

Graag jullie mening over deze observering /stelling.
Vroeger op school sloeg ik met honkbal de plank al vaak mis. Indien ik dat ook in dit bericht doe bied ik daar nu mijn excuses voor aan! Tevens mijn verontschuldiging voor de grammatica en spelfouten. Ik mis 3 toetsen van mijn toetsenbord!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Vrije zuurstof in een atmosfeer staat vrijwel gelijk aan leven... :D
De aanwezigheid van vrije zuurstof biedt geen enkele garantie dat 'daar' leven zou zijn dat mogelijk op aards leven zou kunnen lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Graag jullie mening over deze observering /stelling.
Klinkt interresant en geloofwaardig. Hoewel het natuurlijk geen Garantie is van leven, is het wel zo dat aan voorwaarden die leven mogelijk maken wordt voldaan.

En dan nog samen met die geluiden die zijn opgepikt

En vanochtend op het NOS nieuws hoorde ik iets van dat in Engeland ook UFO's zouden zijn gezien gedurende de laatste 50 jaar.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

hansnld schreef:SETI en Gliese 581

Op het archief van SETI.net wordt er overigens aangegeven dat er volgens hen 7 x een signaal opgepikt is komend van Gliese 581, slechts een keer is het signaal ontkracht, 6 keer was de herkomst onbekend. http://www.seti.net/html/setinet/archive/R...HIP%2074995.htm

Graag jullie mening over deze observering /stelling.
De website van het echte SETI-programma is www.seti.org. Deze website heeft het volgende te melden over Gliese 581 (zie hier):
The conditions for life could be there, but is life itself? As yet, there’s no way to know unless the planet has spawned beings that are at least as clever as we are. As part of the SETI Institute’s Project Phoenix, we twice aimed large antennas in the direction of Gliese 581, hoping to pick up a signal that would bespeak technology. The first attempt was made in 1995, using the Parkes radio telescope in Australia, and two years later additional observations were undertaken using the 140-foot antenna in Green Bank, West Virginia.

Neither search turned up a signal. But of course, the extraterrestrials might have been off the air when we were listening. Maybe their transmitter power was insufficient for our receivers, or perhaps the bandwidth we covered, from about 1,200 to 3,000 MHz, was the wrong part of the dial. There are many ways not to find an alien broadcast, but the Allen Telescope Array, now being built, will greatly improve our ability to more thoroughly scrutinize this world – and hundreds of thousands of others.
Kortom, laat je niet gek maken door wat een fantasierijke enthousiasteling op een website zet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Ja maar als er toch leven blijkt te zijn verwachten jullie dan primitief leven, ongeveer het soort leven uit Avatar (de film) of hoger ontwikkeld dan ons?

Berichten: 382

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Ja maar als er toch leven blijkt te zijn verwachten jullie dan primitief leven, ongeveer het soort leven uit Avatar (de film) of hoger ontwikkeld dan ons?


Dat kun je niet weten. Leven is divers. Ontwikkeling ook. Als je leven vindt dan is het maar de vraag of het intelligent is of niet. Dat soort antwoorden verrijzen onderzoek en tijd. Dus: De tijd zal het leren. Maar je zou wel een bepaalde kans er aan kunnen hechten. Laten we stellen dat er 40.000 soorten organismen zijn. Van die 40.000 organismen is er maar 1 soort in die mate intelligent, dat hij of zij buiten de aarde kan komen. Zo'n 20.000 organismen zijn dan bacterien en dergelijke, deze kunnen met zekerheid niet bereiken wat de mens nu al bereikt. De kans dat je dus niet-intelligent leven tegenkomt is gewoonweg groter. (Indien je contactzoekende buitenaardse wezens daar buiten laat!)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 6

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Het is denk ik logisch dat het leven wat "wij" zullen vinden minder intelligent is dan wijzelf.

Indien het andersom zou zijn hadden "zij" waarschijnlijk al contact gezocht :eusa_whistle:

Berichten: 382

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

robocop schreef:Het is denk ik logisch dat het leven wat "wij" zullen vinden minder intelligent is dan wijzelf.

Indien het andersom zou zijn hadden "zij" waarschijnlijk al contact gezocht :eusa_whistle:
Als zo'n sterrenstelsel nou 400 lichtjaar van ons aflicht dan wachten zij al 800 jaar op antwoord. 400 jaar geleden konden wij hun signalen nog niet opvangen, dus zullen wij wie weet nog wel 200 jaar moeten wachten voordat wij weer een signaal ontvangen/opgestuurd krijgen. Dat ligt meer aan de mens, dan aan het niet menselijke buiten deze mooie aardbol!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 6

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Als (bijna) de snelheid van het licht echt de maximaal mogelijke snelheid is voor reizen of communicatie wat heeft het dan voor nut om contact te zoeken? Beide partijen zouden op den duur wel een bewijs krijgen dat er elders leven is, maar van echte communicatie kan nooit geen sprake zijn.

Nu is 400 lichtjaar nog wel te doen om iemand op de "hoogte" te stellen van ons bestaan, maar als de afstanden groter worden, laten we zeggen boven de 50.000 lichtjaar dan zijn deze "wezens" al lang opgehouden met bestaan als onze boodschap aankomt.

Berichten: 382

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Nu is 400 lichtjaar nog wel te doen om iemand op de "hoogte" te stellen van ons bestaan, maar als de afstanden groter worden, laten we zeggen boven de 50.000 lichtjaar dan zijn deze "wezens" al lang opgehouden met bestaan als onze boodschap aankomt.


Dat kun je helemaal niet stellen. Misschien staan hun wel aan het begin van hun bestaan en hebben ze nog een heleboel 'tijdperken' te gaan op techniek-wetenschappelijk gebied. Misschien zijn ze het heelal aan het koloniseren. Dat weet je niet, er zijn zoveel diverse mogelijkheden; dat het voortaan gewoon gissen blijft.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 42

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Voor mij is dit fascinerend nieuws. Uit de eerste post word mij duidelijk dat zuurstof een indicatie is van processen die we alleen kunnen verklaren als op zijn minst primitief leven. Of, als je wilt, verregaande condities voor het ontstaan van volwaardig leven.

Er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn dan de meest waarschijnlijke.

Over intelligent leven en SETI: indien we complexiteit van taal als graadmeter nemen, dan is niet de mens maar een walsvissoort de meest intelligente aardbewoner. Maar die walvis zouden ze 10 lichtjaar verderop nooit op basis van radio signalen vinden.

Berichten: 73

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Ja maar als er toch leven blijkt te zijn verwachten jullie dan primitief leven, ongeveer het soort leven uit Avatar (de film) of hoger ontwikkeld dan ons?
Als je de film goed bekeken en beluisterd hebt dan zou je tot de conclusie moeten komen dat zij hoger ontwikkeld zijn dan wij. Wij mogen dan wel technologisch verder ontwikkeld zijn echter zij waren op bewustzijnsniveau hoger ontwikkeld en hadden een band met hun planeet.

Toch is gliese een zeer interessant onderzoeksonderwerp!

Berichten: 27

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

zou leuk zijn.. ff ruimteschipje heen sturen en we weten het ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

Links Half schreef:Voor mij is dit fascinerend nieuws. Uit de eerste post word mij duidelijk dat zuurstof een indicatie is van processen die we alleen kunnen verklaren als op zijn minst primitief leven. Of, als je wilt, verregaande condities voor het ontstaan van volwaardig leven.

Er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn dan de meest waarschijnlijke.

Over intelligent leven en SETI: indien we complexiteit van taal als graadmeter nemen, dan is niet de mens maar een walsvissoort de meest intelligente aardbewoner. Maar die walvis zouden ze 10 lichtjaar verderop nooit op basis van radio signalen vinden.
Nou daar word minder snel gekeken denk ik er word eerder gekeken wie deze planeet regeert en of de andere rassen op die planeet behoorlijk ver onder dat niveau liggen. Ik denk dat er ook misschien wel kans is dat wij allang ontdekt zijn, maar we nog niet interssant genoeg zijn pas als we er zeker van zijn dat we niet vernietigd worden en begonnen zijn met de kolonisatie van het universum dan pas zullen ze misschien echt contact gaan zoeken. Je weet maar nooit misschien sturen ze nu al verkenners kijk maar naar al die UFO waarover je hoort natuurlijk is het grootste gedeelte daar van fake maar 5 a 10 % kan niet verklaard worden. Je hoort mij niet zeggen dat het zeker is maar er bestaat natuurlijk een kans op ](*,)

Berichten: 4

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

wie zegt eigenlijk dat die aliens zuurstof moeten ademen: misschien ademen ze methaan ofzo... en dan zijn de NASA en ESA of SETI allemaal wanhopig op zoek naar zuurstof...

Reageer