[natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

hoi allemaal, ik heb voor het vak wetenschappelijk werk de vraag gekregen om de massadichtheid van een mens of een willekeurig hemellichaam te berekenen, dat van die mens was makkelijk te vinden op het internet maar die van dat hemelichaam vind ik nergens!! ik ben er wel meer over te weten gekomen maar toch niet wat ik moest weten hoor

kan iemand mij helpen met deze vraag? (hoe bereken je de massadichtheid van een (willekeurig) hemellichaam)

hartelijk dank :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

GÉÉN OVERDADIG OPMAAK-GEBRUIK

Een vraag wordt niet duidelijker van stapels hoofdletters, onnodige kleurtjes, schreeuwerige vetjes en hele rijen emoticonnetjes.


We hebben het nu een beetje opgepoetst. Volgende post graag netter.

GÉÉN msn- OF "breezah" TAAL

Een ander gaat moeite doen om je vraag te beantwoorden. Doe dan ook de moeite om hem in fatsoenlijk Nederlands te stellen.


Volgende post graag wat netter.

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 5

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

ok ik zal er volgende keer op letten, als dat betekent dat ik dan antwoord krijg op mijn vraagje :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

ok ik zal er volgende keer op letten, als dat betekent dat ik dan antwoord krijg op mijn vraagje
vanwaar die voorwaarde?
ik ben er wel meer over te weten gekomen maar toch niet wat ik moest weten hoor
In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:
WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??



wat ben je er dan alvast wél over te weten gekomen (dan hoeven wij niet vanaf nul te beginnen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

ik ben teweten gekomen dat de dichtste massadichtheid die je maar kunt bedenken is van een supernova op het moment net nadat hij implodeerd en net voor hij explodeerd, op het moment dat hij het dichtst is, dat is dan zodicht dat als je van die materie een speldenknopje neemt, dat even zwaar is als 20 vrachtwagens,

maar dat heeft niks over het berekenen van de massadichtheid te maken denk ik he?

ik weet wel dat je voor die berekening het volume en het gewicht van dat hemellichaam nodig moet hebben, maar het moet een willekeurig zijn dus die gegevens heb je niet..

ik was misschien ook aan het denken over de plaats waar dat hemellichaam zich bevind, door eventuele berekeningen over de wendingen van deze ster ofzo,, maar dat lijkt me te ingewikkeld, ik denk dat er een makkelijkere verklaring voor nodig is..

en srry dat ik een voorwaarde stelde "" maar dat was niet mijn bedoeling

Berichten: 311

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Hmm...een willekeurig hemellichaam, een planeet of zoiets dergelijks, of een willekeurig lichaam?
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 5

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

een planeet of een ster, ik denk geen meteoor of astreoïde ofzo, enkel een ster of planeet ja..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

ik weet wel dat je voor die berekening het volume en het gewicht van dat hemellichaam nodig moet hebben, maar het moet een willekeurig zijn dus die gegevens heb je niet..
Volume en massa dan. Gewicht is de kracht die op het hemellichaam wordt uitgeoefend.

Maar een andere weg is er niet dan volume en massa te bepalen. Iets algemeens daarvoor bestaat niet, om de doodeenvoudige reden dat elk hemellichaam weer anders is. Volgens mij betekent dat "willekeurig" in je opdracht niks anders dan "zoek een hemellichaam en bereken van dat hemellichaam de dichtheid." Maar daarvoor zou ik je letterlijke opdracht moeten zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Jan van de Velde schreef:Volume en massa dan. Gewicht is de kracht die op het hemellichaam wordt uitgeoefend.

Maar een andere weg is er niet dan volume en massa te bepalen. Iets algemeens daarvoor bestaat niet, om de doodeenvoudige reden dat elk hemellichaam weer anders is. Volgens mij betekent dat "willekeurig" in je opdracht niks anders dan "zoek een hemellichaam en bereken van dat hemellichaam de dichtheid." Maar daarvoor zou ik je letterlijke opdracht moeten zien.
dat zal moeilijk gaan, we hebben enkel deze vraag gehad, en voor de rest denk ik dat ik me voledig op jouw theorie baseer, ik heb niets anders om het te berekenen, nu is wel de overige vraag nog, hoe bereken je de massa en het volume van een ster?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

ze vragen je alleen om de dichtheid te bereken toch? Dan zoek je massa en volume van een of ander hemellichaam op en rekent de dichtheid uit. Wat dacht je van de zon?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 311

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Ja! De zon is het gemakkelijkst!

Maak in een karton een klein gaatje, en laat het zonlicht erdoor schijnen in een donkere kamer. Meet de diameter van het bolletje. Je kent de afstand aarde-zon, je kent afstand karton en projectie. Via gelijkvormige driehoeken (regeltje van 3), kun je dan via de gemeten diameter, de diameter van de zon berekenen. Via de diameter van de zon kun je haar volume berekenen.

Nu de massa nog. Deze is af te leiden uit de beweging van een planeet (met gekende massa, afstand en snelheid).
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Ja! De zon is het gemakkelijkst!
Makkelijker lijkt me http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon.
Spoiler: [+]
Het antwoord ter controle staat er ook al bij.
Staat toch nergens dat hij het moet gaan METEN??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 311

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Aja juist, ja is gemakkelijker! :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 37

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Aja juist, ja is gemakkelijker! :)


;) Ik vind het wel mooi hoe enthousiast jij was. Toch nog mensen op deze wereld die even opgewonden als ik geraken wanneer ze een mogelijkheid tot experimenteren zien... ](*,)
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [natuurkunde]hoe bereken je de massadichtheid van een willekeurig hemellichaam

Het meten van de dichtheid van de zon is een leuk experimentje voor een zomervakantie aan het strand. Je neemt waar dat springvloed ongeveer 50% hoger is dan de gewone getijhoogte van de maan. En je ziet dat de maan aan de hemel net zo groot is als de zon. En je meet of weet dat de dichtheid van een gewone steen ongeveer 3 g/cm3 is. Aan die waarnemingen heb je genoeg.

De door de maan veroorzaakte getijhoogte
\(h_{maan}\)
is evenredig met
\(M_{maan}/a_{maan}^3\)
, waar
\(M_{maan}\)
de massa van de maan is, en
\(a_{maan}\)
de afstand van de maan tot de aarde.
\(h_{maan}\)
is daardoor evenredig met
\(\rho_{maan} \cdot \tan^3\alpha_{maan}\)
, waar
\(\rho_{maan}\)
de dichtheid van de maan is, en
\(\alpha_{maan}\)
de hoek van de maandiameter aan de hemel.

Voor de zon geldt hetzelfde. Aangezien
\(\alpha_{zon} \approx \alpha_{maan}\)
geldt vervolgens:
\(\rho_{zon}/\rho_{maan} \approx h_{zon}/h_{maan}\)


De springvloedwaarneming betekent dus dat de dichtheid van de zon half zo groot is als die van de maan. De maan is van steen, zonder grote ijzeren kern, dus
\(\rho_{maan}\)
is ongeveer gelijk aan de dichtheid van gewone aardse steen.

Reageer