Dc stroombegrenzer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Dc stroombegrenzer

Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij het nodig is de stroom van een DC-motor te beperken. Klassieke automaten hebben hier geen zin omdat ik met een nauwkeurigheid van 0,3A wil werken. Het is immers een beveiliging. Als er iemand de DC motor een beetje tegenhoudt moet deze afslaan. Bestaan er standaard modules die de motor kunnen laten afslaan als de stroom een instelbare waarde met 0,3A overschrijdt? Mijn google zoektocht geeft wel resultaten, maar ik kom altijd uit op projectjes waarbij het nodig is zelf een printje te gaan solderen. Ik ben echter op zoek naar een standaardmodule die gewoon kant en klaar te verkrijgen is in de handel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Dc stroombegrenzer

Ik ben bezig met een project waarbij het nodig is de stroom van een DC-motor te beperken. Klassieke automaten hebben hier geen zin omdat ik met een nauwkeurigheid van 0,3A wil werken. Het is immers een beveiliging. Als er iemand de DC motor een beetje tegenhoudt moet deze afslaan. Bestaan er standaard modules die de motor kunnen laten afslaan als de stroom een instelbare waarde met 0,3A overschrijdt? Mijn google zoektocht geeft wel resultaten, maar ik kom altijd uit op projectjes waarbij het nodig is zelf een printje te gaan solderen. Ik ben echter op zoek naar een standaardmodule die gewoon kant en klaar te verkrijgen is in de handel.
Een weerstand in serie lijkt me al toereikend. Alleen jammer van de warmtedissipatie.

Berichten: 582

Re: Dc stroombegrenzer

Een weerstand in serie lijkt me al toereikend. Alleen jammer van de warmtedissipatie.


Hoe ik het begrijp is dat hij de motor wilt laten afschakelen als die teveel weerstand ondervindt (m.a.w. als de stroom te hoog wordt). Een weerstand in serie zou enkel het stroomniveau aanpassen, maar dus niet de motor afschakelen. Ik kan ook niet meteen een standaardmodule bedenken; meestal pruts ook ik zelf iets in elkaar.

Berichten: 311

Re: Dc stroombegrenzer

Hmm...hieronder een antwoord van iemand die niets van elektronische circuits kent:

- plaats een reedcontactje naast de motor op de juiste afstand.

Afbeelding

Het reedcontactje voert de voedingsstroom. Hoe hoger de stroom in de motor, hoe groter het magnetisch veld. Als de stroom té groot wordt, dan moet het magnetisch veld krachtig genoeg zijn om het reed-contact te openen, en dus de voeding af te koppelen.

Dit is, al zeg ik het zelf, een belachelijk antwoord op je vraag! :D

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 193

Re: Dc stroombegrenzer

Gooi je vraag eens in dit forum: http://www.modelbouwforum.nl/forums/

Mvg,

Paul Siemons

Reageer