Wat is de bijdrage van arabische wetenschap aan de ontwikkeling van europa?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Wat is de bijdrage van arabische wetenschap aan de ontwikkeling van europa?

Arabische wetenschap is de term waarmee wordt aangeduid dat de Arabieren na verovering van delen van het Byzantijnse Rijk en het Perzische Rijk de daar bestaande kennis geleidelijk vertaalden in het Arabisch en verspreid hebben in het Arabische Rijk. Langs verschillende routes kwam deze kennis later weer in Europa terecht, o.a. via Spanje en Sicilie. Hoewel deze wetenschap voornamelijk gebaseerd was op de erfenis van de Griekse denkers, en dan vooral Plato en Aristoteles, werd ze Arabische wetenschap genoemd, omdat men in Europa de teksten vanuit het Arabisch in het Latijn vertaalde.

Er bestaan zeer uiteenlopende opvattingen over welk belang deze vertalingen en de vertaalde kennis hadden voor de ontwikkeling van Europa. Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Wat is de bijdrage van arabische wetenschap aan de ontwikkeling van europa?

Allereerst wil ik opmerken dat een dergelijke vraag niet beantwoord kan worden door een pol. Het idee dat de geschiedenis bepaald kan worden door de publieke opinie beangstigt mij zelfs.

Daarnaast blijkt hier weer dat het heel erg moeilijk is enquetes waarde vrij op te stellen. Volgens mij (zie bijv. Floris Cohen, "De herschepping van de wereld") worden juist de belangrijkste redenen waarom de arabische wetenschap zo belangrijk is geweest voor Europa niet genoemd: Veel Griekse kennis is, zeker vroeger, alleen via de arabische vertalingen tot ons gekomen. Cohen hecht ook grote waarde aan de transplantatie van wetenschap naar ander culturen en in die zin heeft de arabische wetenschap de Griekse ook verrijkt (ons getallenstelsel en de invoering van de nul). Daarnaast stamt de alchemie van de arabieren af.

Mijn antwoord op de pol is duidelijk: De bijdrage van de arabische wetenschap aan de ontwikkeling is groot geweest en heeft mede de wetenschappelijke revolutie mogelijk gemaakt. Ik zal echter geen stem uit brengen om bovenvermelde redenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wat is de bijdrage van arabische wetenschap aan de ontwikkeling van europa?

Allereerst wil ik opmerken dat een dergelijke vraag niet beantwoord kan worden door een pol. Het idee dat de geschiedenis bepaald kan worden door de publieke opinie beangstigt mij zelfs.


Nou volgens mij wordt geschiedenis door 2 factoren bepaald.

- De winnaar in de geschiedenis (een beetje volgens 'the survival of the fittest' principe

- Vox Populi
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Wat is de bijdrage van arabische wetenschap aan de ontwikkeling van europa?

Mocht je daarover een discussie willen starten, open dan aub even een nieuw topic. De poll hier gaat ook niet zozeer over het vaststellen van de geschiedenis, maar over het beeld dat de pollbeantwoorder heeft.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer