Paul is dead-theorie

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Paul is dead-theorie

Onlangs vond ik op wikipedia de befaamde Paul is Dead-theorie. Ik ben meestal verbaast waar mensen de energie vandaan halen, en de schamele bewijzen die dat oplevert. Maar ik moet toegeven dat die theorie toch iets heeft wat de meeste theoriën niet hebben, het aantal bewijzen is vrij groot. Ik wil dan ook de theorie zoveel mogelijk met de wetenschap, en de ratio toetsen. Dus als iemand bedenkingen opmerkingen, onlogische zaken in de theorie vindt, hier is het juiste adres.

Als deze topic niet bij geschiedenis thuishoort, gelieve hem dan te verplaatsen, het is naar mijn idee een randgeval tussen geschiedenis en WSF-café.

Voor diegenen die niet weten waarover de paul is dead-theorie gaat, hier de pagina's in het nederlands, en het engels

Verder wil ik ook graag weten of de theorie geloofwaardig is, en of je hem zelf gelooft (zie bovenstaande poll)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Paul is dead-theorie

Ik heb de wikipagina even doorgelezen, en moest vooral lachen. Ik kan geen enkele aanwijzing (noem het alsjeblieft geen bewijs :D ) serieus nemen. Beatle-nummers achteruit spelen, lyrics, symbolen op de platenhoezen....pff

Noem mij eens één aanwijzing die jij plausibel vindt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Paul is dead-theorie

Ik geef toe dat het belachelijk klinkt, nou ik heb alleen het liedje real love eens van dichterbij bekeken, en ik moet toegeven dat het achteruit beter klinkt dan vooruit, pas op ik geloof de theorie zelf ook niet, het lijkt me sterk dat iemand 40 jaar lang de plaats van iemand anders inneemt, maar ik vind dat enkele argumenten toch sterk zijn, waarmee ik wil zeggen dat ik denk dat Paul niet overleden is, maar dat er toch iet achter zit, er zit een beetje teveel in om zomaar te laten rusten. Het zou ook kunnen zijn dat Paul zichzelf niet meer als beatle zag bijvoorbeeld. Dat is iets wat ik veel aannemelijker vindt
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Paul is dead-theorie

maar ik vind dat enkele argumenten toch sterk zijn
En daar ben ik nu net benieuwd naar (naast het 'real love'-argument).

Overigens, ken je deze en dezeal?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Paul is dead-theorie

Heb hier op de middelbare school ooit een opstel over geschreven, toen was-ie pas 30 jaar "niet dood". :D

Mijn conclusie was dat het vooral een mediatruc was, zulke roddels doen het goed voor de vinylverkoop. ;)

Ik verplaats het overigens toch maar even naar het café, hoewel het iets uit het verleden is heeft het weinig met historisch besef of met historisch belangrijke onderwerpen te maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Paul is dead-theorie

Ik ontken niet dat de beatles er een soort van spelletje van maakten met hun fans, maar naar mijn idee hadden ze in dat geval John (Lennon) beter gekozen, hij was volgens mij toch de populairste van de beatles. Zelf ook trouwens omgekomen.

Toch blijft bij mij de vraag, waarom ze dit bleven herhalen, akkoord dat je zelfs in elk nummer van die boodschappen steekt, maar waarom uitstluitend Paul, waarom hem, Harrison en Ringo zijn naar mijn idee ook mogelijke kandidaten om nog maar van Lennon te zwijgen.

Ik herhaal dat ik niet geloof dat McCartney overleden is, maar het lijkt me vreemd dat ze zoveel werk gestoken hebben in het geven van raadseltjes voor hun luisteraards.

Wat betreft Real Love geef ik dus toe dat het niet bijzonder is, maar de muziek klinkt in normale richting vrij slecht, waardoor ze eigenlijk de sleutel gewoon weggaven, en dat lijkt me niet normaal, zeker niet bij de beatles.

En wat betreft de verkoop, de beatles hadden al zoveel succes, dus ik denk niet dat ze het om een financiële reden deden.

Verder kan ik zeggen dat ik het volledig eens ben met het verplaatsen van deze topic (zoals ik al aangaf), maar het is volgens mij een randgeval, er staat immers "historische personen" als beschrijving onder geschiedenis
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Paul is dead-theorie

Ik kende 'm al, van jaren geleden uit een fab 4-bijlage bij De Morgen. Echt geloofwaardig vind ik het niet.

Er is trouwens een Simpsons-aflevering waarbij je tijdens de aftiteling "I buried Flanders" hoort :D

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Paul is dead-theorie

Geweldig! Nou het wil in ieder geval zeggen dat de theorie nog veel mensen bezighoudt :D

Maar geloven is een ding, ik hoopte te kunnen debatteren over de argumenten, waar rammelen er argument, en welke zijn waar.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Paul is dead-theorie

Het lijkt mij dat de meeste argumenten gebaseerd zijn op het interpreteren van teksten, zodanig dat ze het verhaal confirmeren. Maar ik kan altijd een random verhaal uitvinden en het bevestigt zien in de teksten van gelijk welke groep, denk ik. Ik mis trouwens "looking through a glass onion" (dat zou over een doodskist gaan) in het wiki-artikel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Paul is dead-theorie

Revolution Nine komt hier trouwens ook aan de orde: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=22737, maar omdat dit specifiek over de "paul is dead" theorie gaat, maar niet samengevoegd.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Paul is dead-theorie

Ik zeg ook niet dat ik de theorie geloof, het lijkt me sterk dat je aan iemand kunt vragen, "Wil jij voor de rest van het leven, Paul McCartney zijn." zeker wanneer die persoon dan ook nog bevestigd. Bovendien zelfs dan nog, is dat geen afbreuk aan die andere persoon, hij moest een geweldig artiest zijn, het lijstje van potentiële dubbelgangers word al heel klein. Toch zit er volgens mij een bepaalde wetmatigheid in de teksten van de beatles. Een beetje zoals met het laatste liedje "Let it be" ook eigenlijk al naar de split van de groep verwijst. Dus denk ik dat er informatie is die de beatles liever achterhouden, niet zo ernstig, maar ik dacht meer aan spanningen die er soms in de groep waren. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat ze willen zeggen dat ze met dat ego niet goed kunnen leven, en dat ze hierdoor een leeg bestaan hebben (dood zijn, maar dan in een andere betekenis). Het is volgens mij net iets te gestructureerd om als toeval (zie topic toeval onder filosofie trouwens) gezien te worden.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Paul is dead-theorie

De walrus was ook al Paul McCartney....kan geen toeval zijn...

:D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Paul is dead-theorie

Dus zijn er eigenlijk 2 eindhypotheses:

- Of Paul was een enorm populair persoon, zowel bij de fans als bij de leden, en ze vonden het nodig om bij elk liedje een hele hulde te brengen aan hem.

- Of er schuilt iets achter, al dan niet kwaadaardig, misschien een spelletje met de fan, maar iets dat dus nog niet het daglicht heeft gezien.

Nog een goeie site, met allerlei argumenten: http://www.paulisdeadhoax.com/
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Paul is dead-theorie

Maar WAAROM zouden de Beatles (of hun managment) de dood van Paul verborgen willen houden, maar ondertussen de ene na de andere platenhoes en teksten volproppen met hints?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 254

Re: Paul is dead-theorie

Het is een typisch voorbeeld van een complottheorie. Er zijn twee waarheden die een rol spelen in een complottheorie: een eenvoudige en een gecompliceerde. Degene die een zwak heeft voor complottheorieen meent dat de eenvoudige waarheid niet kan en gaat zoeken naar 'bewijs' dat er eigenlijk een gecompliceerde verklaring nodig is.

Reageer