[wiskunde] kansrekening en complementregel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

[wiskunde] kansrekening en complementregel

Een voorraad van 50 glazen is verpakt in vijf dozen van elk tien glazen.

In vier van deze glazen zit een barst. Aafke pakt willekeurig een doos.

Bereken de kans dat in deze doos minstens één glas met een barst zit
Dmv de complement regel is het heel makkelijk te berekenen (1 - P(geen glas met barst)), echter na deze week vakantie ben ik het een beetje kwijt allemaal en kom er niet uit hoe ik kan berekenen wat de kans is dat er geen glas met barst in de doos zit. Ik dacht de kans op de volgende manier de berekenen maar die komt niet goed uit:

1-((4 nCr 0)/(50 nCr 10)) = 0,9999999999, deze kans is natuurlijk veels te groot en kan nooit kloppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekening en complementregel

Ik zou zeggen
\(\frac{46}{50}\cdot\frac{45}{49}\cdot\frac{44}{48}\cdot\frac{43}{47}\cdot\frac{42}{46}\approx 0.64\)
.

Dan zou het dezelfde situatie zijn als de volgende: van de 50 glazen zijn er 4 beschadigd. Je pakt willekeurig 5 glazen; hoe groot is de kans dat alle onbeschadigd zijn? Ik twijfel echter nog of dit equivalente situaties zijn.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 74

Re: [wiskunde] kansrekening en complementregel

Phys schreef:Ik zou zeggen
\(\frac{46}{50}\cdot\frac{45}{49}\cdot\frac{44}{48}\cdot\frac{43}{47}\cdot\frac{42}{46}\approx 0.64\)
.

Dan zou het dezelfde situatie zijn als de volgende: van de 50 glazen zijn er 4 beschadigd. Je pakt willekeurig 5 glazen; hoe groot is de kans dat alle onbeschadigd zijn? Ik twijfel echter nog of dit equivalente situaties zijn.
Dat is inderdaad de kans dat alle glazen heel zijn dus via de complement regel: 1-
\(\frac{46}{50}\cdot\frac{45}{49}\cdot\frac{44}{48}\cdot\frac{43}{47}\cdot\frac{42}{46}\approx 0.353\)
, dat is inderdaad het juist antwoord volgens mijn antw boek. Hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekening en complementregel

Oke, dan was het inderdaad juist. Graag gedaan :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer