Praktische vraag over promoveren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Praktische vraag over promoveren

Ik ga zeer waarschijnlijk na mijn studie starten met een promotietraject. Ik zou graag een appartement o.i.d. willen kopen, maar vraag me af of je als AIO een hypotheek kan krijgen? Het eerste jaar of anderhalf jaar heb je tenslotte een tijdelijk contract. :D

En als je een hypotheek kan krijgen, zou deze dan ook gebaseerd kunnen worden op het toekomstig inkomen of wordt deze berekend op basis van het inkomen in het 1e jaar?

Ik ga het hier binnenkort ook met een hypotheekadviseur over hebben, maar mss heeft er hier al iemand ervaring mee en goede tips? :P

Groetjes Lizzy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Praktische vraag over promoveren

Dit lijkt me niet specifiek voor P&S. Laten we dit even naar een wat zichtbaarder plek verplaatsen...

Berichten: 954

Re: Praktische vraag over promoveren

Hoi Lizzy,

Zelf heb ik ook een huis gekocht, toen ik nog AiO was. Alleen zat ik toen wel aan het eind van mijn contract. Dat het contract tijdelijk is, is inderdaad een probleem en zal het moeilijk maken een hypotheek te krijgen. Maar, was je van plan iets alleen te kopen of samen met iemand anders. Als de ander een vast contract heeft, is het probleem natuurlijk opgelost. Zo niet, dan zou je kunnen kijken of je je werkgever zover kunt krijgen een intentieverklaring te tekenen (sommige werkgevers zijn wel bereid dat te tekenen, je kunt namelijk samen afspreken dat je elkaar er niet aan hoeft te houden als het zover is).

Reken er overigens maar niet op dat je een hypotheekverstrekker zult vinden die je een hypotheek zal geven op basis van toekomstige inkomsten. Hooguit zal er rekening mee worden gehouden dat je er op vooruit zal gaan, maar dat zal niks veranderen aan het bedrag.

Berichten: 1.425

Re: Praktische vraag over promoveren

Met een tijdelijk contract kun je ook een hypotheek krijgen. Het is van diverse factoren afhankelijk hoe hoog de hypotheek is die iemand kan krijgen. Breng je eigen geld in? Hoe zijn de woonlasten momenteel tov als je het nieuwe huis koopt? Wat is je kredietverleden? Kan men evt. via Graydon, referenties opvragen? Wat zijn de vooruitzichten voor iemand met jouw opleiding? Het makkelijkst is om bij een goede tussenpersoon zoals de Hypotheker binnen te lopen. Zij kunnen je informeren en diverse offertes aanvragen bij verschillende banken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 954

Re: Praktische vraag over promoveren

Met een tijdelijk contract kun je ook een hypotheek krijgen.
Uiteraard is het niet onmogelijk. Een afspraak met een hypotheekadviseur is inderdaad verstandig, daar heb ik toen ook veel baat bij gehad.

Verder nog even meer in het algemeen over het personeelsbeleid van universiteiten, het volgende stukje.

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1532875#1532819

Ik werk intussen 10 jaar in de wetenschap en zit nog altijd op een tijdelijk contract (edit: dat is overigens een eigen keuze waar ik verder geen last van heb).

Berichten: 2

Re: Praktische vraag over promoveren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens snel met een hypotheekadviseur gaan praten!

Groetjes Lisette

Reageer