Wet van dalton

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 355

Wet van dalton

Hallo,

Zou iemand mij de "Wet van Dalton" kunnen uitleggen, liefst ahv een voorbeeldje want ik snap niet goed wat de bedoeling is van die wet... :D :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wet van dalton

Zonder voorbeeld, maar wel eenvoudig in woorden (denk ik). Als je een mengsel van verschillende gassen hebt (componenten 1, 2, ...) dan hoort bij dit mengsel een zekere (totale) druk. De wet van Dalton stelt dat deze totale druk gelijk is aan de som van alle partiële drukken (druk die enkel die component zou uitoefenen, bij gelijke overige omstandigheden zoals V en T) van de componenten (P(totaal) = P(1) + P(2) + ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wet van dalton

neem drie vaten van 3 m hoog

vul de eerste 1 m hoog met kwik: de druk op de bodem zal afgerond 135 000 N/m² bedragen

vul de tweede 2 m hoog met water: de druk op de bodem zal afgerond 20 000 N/m² bedragen

vul nu het derde vat met 1 m kwik, en giet er 2 m water bij. De druk op de bodem zal nu afgerond 155 000 N/m² bedragen.

neem een vat en vul het met stikstofgas totdat de druk 50 000 N/m² bedraagt.

neem een ander even groot vat en vul het met zuurstof totdat de druk 100 000 N/m² bedraagt.

neem dan een derde even groot vat en pomp er de volledige inhoud van de beide vorige vaten heen. De druk in het nieuwe vat bedraagt nu 150 000 N/m². In dat vat bedraagt de partieeldruk van de stikstofmoleculen 50 000 N/m², en je raadt het al, de partieeldruk van de zuurstofmoleculen, .......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 355

Re: Wet van dalton

Hmm, ik wist dat dit zou kunnen voorkomen (mijn schuld). Ik had het over de massawet van Dalton. Mijn excuses...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wet van dalton

Hmm, ik wist dat dit zou kunnen voorkomen
Had je inderdaad beter even gewaarschuwd :D
Ik had het over de massawet van Dalton
komt me niet bekend voor.

hieronder zijn postulaten (van wikipedia geplukt)
  1. Alle materie is samengesteld uit kleine, ondeelbare partikels (zie ook atomisme).
  2. De atomen van een gegeven element bezitten elk hun unieke eigenschappen en eigen massa.
  3. Verschillende chemische elementen bestaan uit verschillende atoomsoorten. Iedere atoomsoort bezit een karakteristieke massa.
  4. Atomen zijn onverwoestbaar en behouden hun identiteit na een scheikundige reactie (dit in tegenstelling tot wat de alchemie beweerde).
  5. Chemische verbindingen worden gevormd door combinatie van atomen. Een gegeven verbinding heeft steeds dezelfde verhouding van de atomen van de samenstellende elementen.
  6. Er bestaan 3 types atomen: enkelvoudige, samengestelde en complexe.
kun je iets nader duiden wat je bedoelt met je massawet van dalton?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 355

Re: Wet van dalton

Deze bedoelde ik:
Chemische verbindingen worden gevormd door combinatie van atomen. Een gegeven verbinding heeft steeds dezelfde verhouding van de atomen van de samenstellende elementen.
Hij staat bij mij bekend als de "Massawet van Dalton", maar die is bij nader inzien net dezelfde als de "Wet van Proust". Dus verandert mijn vraag van "Wat is de wet van dalton?" naar "Wat is het verschil tussen de wet van proust en de wet van dalton?".

Alvast bedankt

Berichten: 771

Re: Wet van dalton

Letterlijk wat mijn cursus chemie (ingewikkelde taal , maar goed) erover zegt:

Wet van Proust

De elementsamenstelling van een zuivere stof is kwalitatief en kwantitatief dezelfde, ongeacht haar oorsprong. de alcohol aanwezig in bier en wijn is in alle opzichten dezelfde en heeft steeds dezelfde elementaire samenstelling, met name ca 52 massa-% van het element koolstof, 13 massa-% van het element waterstof, en 35 massa-% van het element zuurstof. dit wijst op de aanwezigheid van identieke verbindingen in bepaalde mengsels en dus op een beperkte deelbaarheid van de materie. De wet van proust kan worden gezien als de wet van constante samenstelling of wet van welgedefinieerde elementverhoudingen.

Wet van Dalton

De massa's van elementen die zich kunnen verbinden met een constante massa van een ander element verhouden zich als kleine, gehele getallen. Dit betekent dat, wanneer a gram van een stof A met b gram van een stof B kan reageren, A en B vaak ook onderling reageren in de massaverhouding xa g A/yb g B waar x en y gehele getallen voorstellen. De wet van Dalton was, historisch gezien, een aanwijzing naar een discontinue, deeltjesgewijze opbouw van de materie.

Berichten: 355

Re: Wet van dalton

Dit is toch hetzelfde dat gezegd wordt, namelijk dat elementen in dezelfde verhoudingen gaan reageren??

Berichten: 1.379

Re: Wet van dalton

Dalton associeerde ik altijd met de konstante samenstelling van verbindingen. Bij voorbeeld van water. Maar in de vaste stofchemie gaat dit niet meer op. Daarbij kom je overschotten en tekorten van bepaalde elementen tegen. Dus variabele atoomverhoudingen.

In de 19e eeuw werd Dalton al gekritiseerd door Berthollet. Die bestudeerde metaalmengsels (legeringen) en stelde vast dat legeringen geen vaste samenstelling hebben. Over zowel Dalton als Berthollet vind je gegevens in Wikipedia.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer