[biochemie] practicum enzymkinetiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[biochemie] practicum enzymkinetiek

na 4 uur een half afzien in het labo, wist ik nog altijd niet met wat we nu juist bezig waren.

we moesten 4 verschillende proeven doen:

- elke proef bevat 7 buisjes met een andere concentratie aan substraat (0,5 ml)

- daarbij 0,5 ml buffer

- bij proef 1 en 2: 0,5 ml inhibitor, bij 3 en 4 :0,5 ml H20

- proef 1 en 3 krijgen 0,5 ml enzym, 2 en 4 krijgen gwn het oplosmiddel van het enzym.

- in elk proefbuisje 1 ml NaOH, zo verkrijgt men een gele kleur van het substraat.

daarna moesten we van elk proefbuisje de absorptie bij een golflengte van 410nm meten.

mijn vraag is nu: wat zijn we met dat gegeven? (die absorptie)

vraag uit de practicumnota's: Reken de gemeten absorpties om tot productenconcentraties en bepaal voor elke staal V. (M/sec)

Ik heb er echt geen idee van.

Formules hebben we niet gekregen..

x

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [biochemie] practicum enzymkinetiek

Wat begrijp je niet?

Je snapt wel de proefopzet, namelijk dat de gele kleur van het substraat komt, en als dit wordt omgezet dus verkleurd/ ontkleurd/ oid (werd uit je verhaal niet duidelijk maar zoiets moet het geweest zijn, als je de proef hebt gedaan heb je dit met eigen ogen kunnen zien)

Door de golflengte te meten meet je de kleurverandering, en die gaat gelijk op met de hoeveelheid omgezette substraat door het enzym, dus door de verandering in golflengte kun je de activiteit van het enzym meten. In de buizen met inhibitor zou het enzym niet moeten werken. Dat volg je?

Uit je post leek of dat al niet duidelijk was.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biochemie] practicum enzymkinetiek

Heb je een ijklijn gemaakt van bekende concentraties substraat / enzym?

Daar zit je antwoord in..

(hoe geler, hoe meer substraat er is omgezet en hoe hoger de absorptie bij 410 nm en daar zit een bepaald verband in)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [biochemie] practicum enzymkinetiek

ja, kdenk wel dat het met die ijklijn te doen is..

we moesten er inderdaad één maken..

kzal nog es kijken en goed nadenken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [biochemie] practicum enzymkinetiek

Mrtn schreef:Heb je een ijklijn gemaakt van bekende concentraties substraat / enzym?

Daar zit je antwoord in..

(hoe geler, hoe meer substraat er is omgezet en hoe hoger de absorptie bij 410 nm en daar zit een bepaald verband in)
Ok, ik denk dat ik het doorheb maar ik ben niet zeker.

Ik heb een curve gemaakt met op Y: absorptiewaarde en X: paranitrofenolconcentraties en daarvan de best passende rechte getekend. Dit is dus mijn ijklijn.

daarop heb ik dan de concentraties afgelezen die overeenkomen met de gemeten absorptiewaarden van de verschillende proeven.

om de reactiesnelheid te berekenen heb ik die concentraties gedeeld door 1800s ( we moesten, na toevoegen van het enzym, 30 minuten laten incuberen)

klopt dit?

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [biochemie] practicum enzymkinetiek

Volgens mij klopt het helemaal! (als je nu de berekening netjes in symbolen uitschrijft heb je meteen de formules erbij - handig voor een eventuele volgende keer)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer