Traagheidsmoment Trapezium

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Traagheidsmoment Trapezium

Kent iemand het traagheidsmoment van een trapezium t.o.v een X-as liggend op de basis.

Bv een trapezium met hoogte h, grote basis (onderste) b, kleine basis (bovenste) a

Ik weet hoe je het kan berekenen met integralen, maar weet niet goed welke grenzen ik moet nemen, en dA moet substitueren.

Re: Traagheidsmoment Trapezium

Integreer in drie delen, en stel van elke zijde(dus 3, nl. deze boven de x-as) de vergelijking van de rechte erdoor op, dit worden dan je grenzen voor y. En dA=dxdy 8) .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Traagheidsmoment Trapezium

Kan iemand mij vertellen wat het traagheidsmoment is van een kwartcitkel tov zijn zwaartelij. Het traagheidsmoment van een cirkel is 1/20D tot de 4de macht


Edit moderator Math: Ik heb je post naar deze topic verplaatst die eveneens over het traagheidmoment gaat, Ruels. Dit om het overzicht wat meer te bewaren.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: Traagheidsmoment Trapezium

Raven, ben je nog geïnteresseerd in het traagheidsmoment van ...?

Berichten: 4

Re: Traagheidsmoment Trapezium

Integreer in drie delen, en stel van elke zijde(dus 3, nl. deze boven de x-as) de vergelijking van de rechte erdoor op, dit worden dan je grenzen voor y. En dA=dxdy 8) .
Fel bedankt, maar vermits ik maar sterveling ben, heb ik een iets eenvoudigere methode toegepast :shock:

Immers, zulke trapezium kan je opsplitsen in een rechthoek en 2 driehoeken, en daar wist ik de formules wel voor.

Reageer