kan een spin vliegen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

kan een spin vliegen?

kan een spin vliegen?

[edit by moderator Miels: Esther, lees aub de regels. Daarin staat onder andere dat je een goed onderwerp in moet vullen, en dus bijvoorbeel niet "vraagje". Ik heb je bericht dan ook aangepast. Verder is je vraag 1 keer stellen genoeg, dus de andere heb ik verwijderd.]

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: kan een spin vliegen?

Spinnen hebben geen vleugels.

Maar als je vliegen puur definieert als "zich door de lucht verplaatsen" dan kunnen spinnen vliegen. Sommige spinnen gebruiken de door hen geweven "herfstdraden" om zich door de lucht te verplaatsen. Andere laten zich zonder die draden door een luchtstroom mevoeren.

Al lijkt me dat (technisch gesproken) eerder "zweven" dan vliegen.

ps

1 maal je vraag posten is voldoende hoor :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: kan een spin vliegen?

Het is inderdaad zweven of juister gezegd 'balooning' dit is de term die hieraan wordt gegeven.

Sommigen zijn hier zelf zeer goed in en kunnen toch wel een paar honderd meter mee afleggen (ik durf niet gokken maar mischien enkele kilometers)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: kan een spin vliegen?

Sterker nog: minuscule jonge spinnetjes kunnen door thermiek in de bovenste luchtlagen terechtkomen en met de stroming tot vele honderden kilometers ver komen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 168

Re: kan een spin vliegen?

Sterker nog: minuscule jonge spinnetjes kunnen door thermiek in de bovenste luchtlagen terechtkomen en met de stroming tot vele honderden kilometers ver komen.


Is het daar niet een beetje te koud? f hoe hoog bedoel je eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: kan een spin vliegen?

Vrij hoog, maar ik weet het niet precies. Het zal in elk geval wel koud zijn ja, maar er zijn wel meer dieren die een bevriezing kunnen overleven. Natuurlijke antivries doet vaak wonderen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 168

Re: kan een spin vliegen?

Vrij hoog, maar ik weet het niet precies. Het zal in elk geval wel koud zijn ja, maar er zijn wel meer dieren die een bevriezing kunnen overleven. Natuurlijke antivries doet vaak wonderen.
Inderdaad. :shock:

Ik heb ondertussen even navraag gedaan en het zijn geen honderden kilometers maar duizenden. Sommige spinnesoorten die typisch zijn voor de lage landen kan je in de Galapagos terug vinden, in het gebergte waar de temp overeenkomstig de onze is.

Kleine spinnentjes werden gevonden op 10 000 voet; wat meer dan 3 km dus.

Er is onlangs een publicatie verschenen die alles uit de doeken doet wat er geweten is over "balooning". De auteur is James Bell

Re: kan een spin vliegen?

thanx voor jullie informatie

maar als je zegt dat een spin kan vliegen heb je dus geen ongelijk toch :?: ;) ( als je het defineerd als door de lucht vervoerd worden :wink: )

wat houd balooning trouwens precies in :shock:

Re: kan een spin vliegen?

Spinnen kunnen vliegen, dit word het antwoord als de definitie van vliegen word gerekt op een dusdanige manier waarom elk antwoord een aanknoppnt kan zijn voor "een spin kan vliegen".

Maar we redeneren door, een spin vliegt!

Een spin laat zich mee voeren door de wind, dit is op grote afstand mogelijk gezien de geringe massa van de spin.

Je zult een spin nooit tegen de wind in, omhoog of in beweging zien als het windstil is.

Daarom dus, we defineren door. Vliegen-> door de lucht voortbeegen-> zweven-> balooning.

Als we ervan uitgaan of een spin kan vliegen zoals het voor ons bekend is, namelijk: omhoog, omlaag, links, rechts en bewegen emt een snleheid van eigen keuzen. dan ja.

Als dat neit het geval is kan een spin niet vliegen.

HEt antwoord is dus: NEE

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: kan een spin vliegen?

Esther schreef:thanx voor jullie informatie

maar als je zegt dat een spin kan vliegen heb je dus geen ongelijk toch :?:   ;) ( als je het defineerd als door de lucht vervoerd worden :wink: )

wat houd balooning trouwens precies in :shock:
Balooning: je spint als spin een stukje web en gooit je op het goede moment in een windvlaag. Deze windvlaag neemt je mee.

Da's geen vliegen, da's vallen met stijl :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: kan een spin vliegen?

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: kan een spin vliegen?

Mag ik jullie er op wijzen dat er terdege spinnen zijn die

kunnen springen. Er is er een (kan even niet op de naam komen)

die echt van tak naar tak kan springen.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: kan een spin vliegen?

de redder schreef:Mag ik jullie er op wijzen dat er terdege spinnen zijn die

kunnen springen. Er is er een (kan even niet op de naam komen)

die echt van tak naar tak kan springen.


Ik zie thuis ook wel eens van die kleine spinnetjes die kunnen springen.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: kan een spin vliegen?

Er was gisteren (10-07-05) een uitgebreide reportage over spinnen op national geographic. Daarin heb ik geen enkele vliegende spin gezien. Daarmee bedoel ik, als je vliegen definieert als het op eigen kracht jezelf door de lucht voortbewegen voor langere tijd, zonder dat de kracht is opgewekt uit een afsprong. Wel heb ik een springspin gezien, die, zoals de naam al zegt, kon springen. En de jongen van de zwarte weduwe, die als ze uitkomen, naar een hoog punt klimmen, en dan één draadje in de lucht gooien, en zich mee laten voeren door de luchtstroom.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 128

Re: kan een spin vliegen?

Sterker nog: minuscule jonge spinnetjes kunnen door thermiek in de bovenste luchtlagen terechtkomen en met de stroming tot vele honderden kilometers ver komen.


Sterker nog ik zat afgelopen weekend bij ons in de tuin en toen viel er zomaar een zwarte weduwe uit de VS op mijn bord.

Reageer