Groei planten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Groei planten

Goedenavond,

Ik heb een vraag mbt de groei van planten en de daarmee in verband staande versgewicht en drooggewicht.

Ik heb zelf gebrainstormd en ik kwam met de volgende theorie:

Als een plant groeit (in het DONKER) , heeft de plant veel energie nodig. Deze energie krijgt hij door middel van de verbranding van organisch materiaal: het drooggewicht zal dus afnemen. Het versgewicht zal toenemen, omdat een plant voornamelijk zijn grotere lengte krijgt door celstrekking, waarvoor water nodig is.

Als dezelfde plant dan in het licht komt te staan ==> fotosynthese ==> glucose ==> organische stoffen neemt toe ==> drooggewicht neemt toe.

Klopt dit?

Hoe zit het met een situatie in het licht?

Dank u wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Groei planten

groei (en de daarmee gepaard gaande verbranding) gaat 24 uur per dag door, de opname van energie voor die groeiprocessen slechts bij voldoende licht.

sterk versimpeld:
groei.gif
groei.gif (6.83 KiB) 965 keer bekeken
Het proces is juist in balans als de oppervlakte onder de rode lijn precies even groot is als de oppervlakte onder de groene lijn. Meer fotosynthese dan groei==> aanleg van reserves.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Groei planten

Met die informatie kom ik tot de volgende theorie:

Het is bekend, dat planten in het donker sneller groeien. Dit heeft onder andere te maken met de concentratie auxine. Auxine is een stof, die de wandrekbaarheid van cellen vergroot, waardoor er in de vacuoles meer water kan lopen, en dat daardoor de cel in lengte toeneemt: celstrekking. De concentratie van auxine is het hoogst in het donker. Er zal dus volop celstrekking plaatsvinden, waardoor het versgewicht toeneemt.

Het drooggewicht zal gelijk blijven, omdat (die grafiek hierboven) de dissimilatie 24 uur per dag gelijk blijft.

In het licht echter, bij een gelijkblijvende dissimilatie maar een piek van fotosynthese, zal het drooggewicht wel toenemen.

Klopt dit?

Dank u wel.

Berichten: 15

Re: Groei planten

MitchelH schreef:Met die informatie kom ik tot de volgende theorie:

Het is bekend, dat planten in het donker sneller groeien. Dit heeft onder andere te maken met de concentratie auxine. Auxine is een stof, die de wandrekbaarheid van cellen vergroot, waardoor er in de vacuoles meer water kan lopen, en dat daardoor de cel in lengte toeneemt: celstrekking. De concentratie van auxine is het hoogst in het donker. Er zal dus volop celstrekking plaatsvinden, waardoor het versgewicht toeneemt.

Het drooggewicht zal gelijk blijven, omdat (die grafiek hierboven) de dissimilatie 24 uur per dag gelijk blijft.

In het licht echter, bij een gelijkblijvende dissimilatie maar een piek van fotosynthese, zal het drooggewicht wel toenemen.

Klopt dit?

Dank u wel.
Is dit correct?

Hartelijk dank

Reageer