onderdruk berekening

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

onderdruk berekening

weet het niet meer. luchtdichte ruimte 90m3 / afzuiging 2500 m3 p/u / uitvoer snelheid lucht 6 m p/sec / temp 22gr. / hoe groot moet de inlaat zijn in cm2 om een lichte onderdruk te krijgen? wie weet hoe dit te berekenen?

Berichten: 866

Re: onderdruk berekening

Misschien mis ik iets esentieel in de opgave want het lijkt me te eenvoudig.

Als je 2500 m3 per uur weghaalt in 3600seonden aan een snelheid van 6m/sec (=60 dm/sec) betekent dat 2500/3600=0,694 m3 per seconde.

Om 694 liter aan 6o dm/sec te laten stromen moet het uitlaatgat een oppervlakte hebben van 694/60=11,56dm2 .Als je het inlaatgat een "beetje" kleiner maakt, bijvb 11dm2 (=1100cm2 of 33x33cm) zal je, denk ik, een "lichte" onderdruk krijgen.

De temperatuur komt er hierbij niet in voor.

Ik hoop dat iemand dit nog bevestigt en ik me niet schromelijk vergis.

Re: onderdruk berekening

misschien is een toevoeging op mijn vraag nodig. De afzuiger verplaatst dus 2500 m3 per uur. de úitlaat is 25 cm in doorsnee. en volgens de gegevens is de luchtstroom door de uitlaat buis 5.8 m/sec. of dit juist is weet ik niet.

misschien moet het antwoord (van stephaan) met deze gevens nog worden aangepast?

Berichten: 866

Re: onderdruk berekening

Ik blijf denken dat er ergens een misverstand is.

Voor mij is het volgende duidelijk:

1° je hebt een luchtdichte ruimte met een afzuiger die lucht door een uitlaatopening naar buiten blaast.



2° verder is er een inlaat opening waarlangs lucht binnen komt om de afgezogen lucht te vervangen.( uiteraard evenveel als er afgezogen wordt).

3° Hoe kleiner de inlaat opening is hoe sneller de lucht er door moet stromen, wat meer wrijving veroorzaakt en bijgevolg hoe meer onderdruk er is in de ruimte ten opzichte van de buitenlucht

De ventilator zorgt ervoor dat de luchtdruk weer stijgt tot een "beetje" boven de buiten-luchtdruk. De lucht stroomt dan door de uitlaat. Door de wrijving in de uitlaat zal dat "beetje" weer verloren gaan en zal de afzuiglucht toch weer buiten geraken.

Omdat het hier allemaal over kleine drukverschillen gaat kunnen we de samendrukbaarheid vd lucht verwaarlozen. Bij dit alles zijn de bekende factoren niet van invloed (volume van het lokaal, hoeveelheid afgezogen lucht, temperatuur vd lucht, diameter vd uitlaat opening en luchtsnelheid in de uitlaat).

Samengevat zou ik zeggen dat je voor elke redelijke inlaat opening je een lichte onderdruk in het lokaal zal krijgen. Dat is toch wat je wilde,niet? De berekening die ik in m'n vorige posting maakte is eigenlijk overbodig want je zal altijd een geringe onderdruk krijgen in het lokaal tenzij je de inlaatopening onredelijk groot maakt. Wordt de inlaatopening al te klein, dan zal de onderdruk beperkt worden door de kapaciteit van de afzuiger. Die kan namelijk slecht tegen een bepaald drukverschil opboksen.

Als je denkt te weten waarom ik je probleem eventueel verkeerd zie of als je vragen hebt bij wat ik schrijf hoor ik dat graag hoor.

Berichten: 15

Re: onderdruk berekening

als ik je goed begrijp maakt het dus eigenlijk niet uit een kleine inlaat te hebben. onderdruk blijft bestaan. jou redenering klopt geheel ook eigen jou berekening. Dus een inlaat van bv. 10 cm doorsnee heeft hetzelfde effect als een van 20 cm. alleen mijn inziens heb je bij 10cm meer doorvoer snelheid van de lucht dan bij 20cm. derhalve zou je bij 10cm meer "äanzuig geluid" hebben dan bij 20cm. welke opening diameter is min of meer bijna geruisloos.

Echter wat je bedoeld met de ka[aciteit van de afzuiger, slecht tegen drukverschil begrijp ik eigenlijk niet. De afzuiger heeft een motor van 1500w en is geplaats in een afgesloten omhulsel. zou je hier nog eenreaktie op willen doen, dan ben ik er wel uit.

Berichten: 866

Re: onderdruk berekening

Dag pos Blij met je snelle reaktie

Je eerste punt gaat over de diameter van de inlaat .

je hebt gelijk ;

: als de diameter vd inlaat binnen redelijke grenzen blijft zal er altijd even veel lucht doorstromen, dus meer lawaai bij kleinere diameter; Maar dat betekent ook meer wrijving , dus zal de onderdruk in het lokaal bij grotere inlaat geringer zijn dan bij kleinere inlaat.

ik verstuur dit al even omdat ik op je 2° vraag even wil nadenken en dan weet je al dat ik er nog ben

Berichten: 866

Re: onderdruk berekening

Nog eens over de afzuiger:

We waren het eens over het feit dat een grotere inlaatopening opening een geringere onderdruk in het lokaal zal geven.

Als je een inlaat van 1vierkante meter neemt is er praktisch geen onderdruk omdat de lucht zonder hinder binnen stroomt.

Maar stel nu eens omgekeerd dat je de inlaat heel klein maakt of zelfs helemaal sluit, dan zal de afzuiger niet kunnen blijven lucht wegzuigen. De beste vergelijking die ik gevonden heb is die van een stofzuiger : als je je hand op de inlaat van de zuigslang houdt zal er géén lucht meer door de stofzuiger gaan maar je voelt wel de zuiging op je hand.

Dat is de maximumzuigkracht die de stofzuiger kan leveren. Er gaat helemaal géén lucht meer door en tenslotte zal hij oververhitten.

In je lokaal zal er bij te kleine ( of helemaal géén) inlaatopening een tamelijk grote onderdruk ontstaan maar als het lokaal echt luchtdicht is zal de afzuiger niets meer kunnen afzuigen alhoewel hij met een vermogen van 1500 watt zuigt. Dat is wat ik bedoelde met opboksen. Eenmaal dat het onderdruk te groot wordt omdat de inlaat te klein is zal de afzuiger die onderdruk in stand houden tot hij (misschien) door oververhitting de geest geeft.

Denk je dat ik juist zit nu ?

Berichten: 15

Re: onderdruk berekening

denk dat het zo goed komt. zal het proberen alvast bedankt

Reageer