[wiskunde] vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

[wiskunde] vergelijking

Kun iemand deze vgl oplossen.

8.05E-4*(1-5E-4*P) = 8.05E-4*P

1.5E-4 100+6E-3 ((190E5*P)*(PIE/4)*0,095^2) *0,9*2Pie

De oplossing van P?

Misschien met Solve?

vanaf 190E5 hoort bij het rechter gedeelte

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] vergelijking

Code: Selecteer alles

8.05E-4*(1-5E-4*P)										   8.05E-4*P

------------------------- = -------------------------------------------------------------------

		  1.5E-4						 100+6E-3 ((190E5*P)*(PIE/4)*0,095^2) *0,9*2Pie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] vergelijking

Staat 'PIE' voor
\(\pi\)
en doel je met 'E-4' op de wetenschappelijk notatie
\(10^{-4}\)
?

Kun je misschien ook iets meer informatie geven over de opgave?

PS: Is dit huiswerk?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] vergelijking

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

JanPiet, zou je iets meer moeite kunnen doen wat betreft het opschrijven van de vergelijking? Het is zo erg onduidelijk, en hoe duidelijker jij bent, hoe sneller/beter je heolpen kunt worden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] vergelijking

Ik stel voor om het eerst kruiselings te vermenigvuldigen, dan heb je de breuk weg. (Aangenomen dat je P wilt berekenen)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijking

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan??

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 18

Re: [wiskunde] vergelijking

pie is inderdaad zoals klintersaas zegt en E-4 is inderdaad10^-4.

Ik moet het drukverschil uitrekenen om daarna een rendement kunnen te bepalen.

Berichten: 79

Re: [wiskunde] vergelijking

Volgens mij kun je de vergelijking vereenvoudigen. Ik help je een beetje op weg...kijk alleen wat alpha en beta zijn:
\(\frac{1-\alpha p}{1,5\cdot10^{-4} }=\frac{p}{100 + \beta p}\rightarrow (1-\alpha p)(100 + \beta p) = 1,5 \cdot 10^{-4} p\)
Dit is een tweedegraads vergelijking die je kunt oplossen met de abc-formule.

Berichten: 18

Re: [wiskunde] vergelijking

Zo'n vergelijking moet je toch kunnen oplossen met de functie solve van je rekenmachine?

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] vergelijking

Op de TI-84+ series en TI-83+ series, kan solve alleen maar één variabele nummeriek benaderen.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] vergelijking

Op de TI-84+ series en TI-83+ series, kan solve alleen maar één variabele nummeriek benaderen.
In de oorspronkelijke opdracht stonden geen alpha's of beta's, daar was er maar 1 variabele namelijk P.

Je kan dat zeker oplossen met je rekenmachine met de solver. Dit kan je echter ook uitwerken op papier op een vrij eenvoudige manier. Moet je het doen met de rekenmachine?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] vergelijking

Oh, dan kun je gewoon meerdere variabelen gebruiken en voor die alpha, beta's de getallen invullen. Wat je moet berekenen leeg laten.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 18

Re: [wiskunde] vergelijking

kan iemand van jullie bovenstaande vergelijking met 1 onbekende namelijk p is invullen en uitreken met behulp van solve en laat eens horen wat jullie antwoord is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] vergelijking

Met zo'n klein rekenmachine scherm (mijn ouwe trouwe Ti83, snif) is het moeilijk te zien met haakjes ed. Volgens mij heb ik 1.31 eruit voor P.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] vergelijking

Ander mogelijkheid is door de twee functies van te maken en ze invullen in je rekenmachine. Ik kom dan op iets heel anders uit... volgens mijn rekenmachine is het niet 1.31. Maar ik ben er niet zeker van aangezien ik niet weet of ik de haakjes goed heb gebruikt. Maar ik heb wel een overkill gedaan aan haakjes.

Ik heb de formule van Jan van der Velde gebruikt in zijn post #2.

Mijn antwoord is:

Afbeelding

{p = -0.2188433468e-1}, {p = 1999.999934}
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer