Conflict tussen licht en 1e wet thermodynamica?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

Conflict tussen licht en 1e wet thermodynamica?

Stel je een ideale puntvormige flitslamp voor in het midden van een heel groot vacuum.

De lamp flitst heel kort.

Door de constante snelheid van het licht zal de puntvormige lamp nu het midden vormen van een bol fotonen.

De diameter van deze bol zal toenemen met de lichtsnelheid c.

Op iedere willekeurige plaats in dit vacuum kan ik een waarnemer plaatsen die gegarandeerd het licht zal waarnemen als de groeiende bol fotonen zijn plaats bereikt. Als meerdere waarnemers op exact dezelfde afstand van het middelpunt staan, zullen ze het licht tegelijk waarnemen (vanuit het midden gezien).

Eigenlijk kunnen we dus het hele oppervlak van een bol volzetten met waarnemers en ieder zal op hetzelfde moment het licht waarnemen.

Waarnemen van licht bestaat uit de energieoverdracht van een foton op 'de waarnemer'.

De energie van fotonen is alleen afhankelijk van de frequentie van het licht. We kunnen dus stellen dat alle fotonen exact dezelfde energie hebben.

Als we het licht een jaar door laten reizen is de diameter van de bol een flink stuk groter geworden.

Op dezelfde wijze stellen we weer dat het hele boloppervlak vol zit met waarnemers.

Elke waarnemer zal weer op hetzelfde tijdstip het licht waarnemen.

Aangezien het oppervlak van de laatste bol een stuk groter is dan de eerdere bol zitten daar ook veel meer waarnemers op.

Elke waarnemer krijgt dezelfde constante hoeveelheid energie van een foton.

Er is dus een verschil in energiecapaciteit tussen de groeiende bol fotonen op verschillende tijdstippen.

Ik zie onderweg niets waar die extra energie uit zou kunnen ontstaan.

Ik zie niets bij de 'kleinere bol' dat zou kunnen duiden op extra energie afgifte.

Kan iemand mij uitleggen waar de schoen wringt?

Berichten: 7.068

Re: Conflict tussen licht en 1e wet thermodynamica?

Je gaat de mist in door te veronderstellen dat elke waarnemer een foton ziet. Dit is niet zo. Als het aantal fotonen in het begin x is dan zal het aantal fotonen ook x blijven. Er zijn dus maximaal x waarnemers die een foton kunnen waarnemen. De bol bestaat dus niet uit een homogeen geheel, maar uit allerlei gequantiseerde 'deeltjes'.

Berichten: 48

Re: Conflict tussen licht en 1e wet thermodynamica?

OK. Ik zat bij de beschrijving van die uitdijende bol een beetje te denken aan een soort golffront. Dat is voor mij nog onduidelijk, wanneer licht zich als golf of als deeltje manifesteert.

Ik begin me dan ook af te vragen hoe het dan mogelijk is dat we uberhaupt licht van bronnen waarnemen die vele lichtjaren van ons af staan. Maar goed na wat rekenen bleek de energie die een penlight kan leveren goed te zijn voor behooorlijk wat fotonen :D

Nu nog even een vraagje over interferentie.

In de donkere gebieden verdwijnt het licht doordat de golven precies tegengesteld in fase zijn.

Bij een amplitude van nul zou de golflengte ook "oneindig" zijn. De energie zou dus 0 worden, terwijl dit in de lichte gebieden niets veranderd qua energie (amplitude is toch niet bepalend voor golflengte?).

Hoe wordt hier de energie bewaard?

Ontstaat er een (stabiel) deeltje?

Berichten: 48

Re: Conflict tussen licht en 1e wet thermodynamica?

Gevonden via de zoekfunctie. Elmo geeft wat duidelijke opmerkingen en een aardig linkje.

Het fenomeen veld komt een beetje tot leven. Nu nog even nakijken waarom de 'klassieke aether' ook alweer het loodje had gelegd. :D

Reageer