Rms waarde.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.589

Rms waarde.

Ik heb een programmaatje gemaakt waarmee ik de rms waarde van een sinus bereken als ik nu al de parameters van deze sin ongewijzigd laat en enkel de frequentie opdrijf verkrijg ik geen andere waarde voor de rms waarde.

Kan dit? Als er meer nuldoorgangen zijn moet er toch ook meer energie aanwezig zijn in het signaal? Of hoe kan je dit resultaat fysisch interpreteren? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rms waarde.

Meer nuldoorgangen? Voor de rms-waarde moet je toch niet over een vast interval integreren, maar over één periode van je signaal? Als je f verhoogt, verkleint de periode en dus ook het interval waarover je moet integreren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Rms waarde.

Klopt wat je zegt, maar hier hou ik geen rekening mee ik bereken gewoon de rms van heel de vector, hoe komt het dan dat je geen verschil krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rms waarde.

De rms van een sinus (sin(ax+b), amplitude 1 en geen verticale verschuiving) is 1/2, los van de frequentie en/of faseverschuiving.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Rms waarde.

Vreemd ik bekom voor een sinus met 16 datapunten f=1 en 1 periode een rms van 2.8284?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rms waarde.

Amplitude 1? Dat lijkt me dan nogal groot...!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Rms waarde.

Nee de amplitude stond nog op 4 of zo en ik was vergeten te saven voor dat ik runde. o één bekom ik 0,7071?

Berichten: 79

Re: Rms waarde.

Dat klopt, integreren geeft een rms van
\(\frac{1}{\sqrt2}\)

Berichten: 2.589

Re: Rms waarde.

Ik blijf het raar vinden dat zonder minder te integreren als bij een signaal met lager frequentie ik toch dezelfde rms waarde krijg? Hoe komt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rms waarde.

Omdat de RMS waarde altijd gerelateerd is aan de topwaarde. En die verhouding is voor elke sinus gelijk, ongeacht de frequentie. Ik zie je probleem eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Rms waarde.

Ik blijf het raar vinden dat zonder minder te integreren als bij een signaal met lager frequentie ik toch dezelfde rms waarde krijg? Hoe komt dat?
RMS staat voor Root Mean Square

De Root en de Square maakt van de negatieve waardes positieve waarden. Indien je dit niet zou doen wordt het eindresultaat 0 (min zou plus neutraliseren).

De Mean staat voor het gemiddelde over tijd.

Je zet dus eerst de macht. Hierdoor worden alle waarden positief.

Je middelt deze waardes over tijd. Of je nu 1 of 10 gelijke golven middelt blijft hetzelfde. (1 Hz = 1 golf/sec, 10 Hz = 10 golven /sec)

Je trekt terug de wortel (om de RMS waarde te verkrijgen).

Meer totaal vermogen krijg je wanneer je RMS vermenigvuldigd met tijd.

Een RMS waarde in akoestiek dekt niet noodzakelijk 1 golf. dB waarden (vermogen, intensiteit, etc.) zijn RMS waarden logaritmisch uitgedrukt. Deze kunnen uitgedrukt worden over vele tijdsintegraties.

Geluidsapparatuur toont (indien aanwezig) in dB uitgedrukte RMS waarden.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Rms waarde.

Ik vroeg me voor mijzelf af hoe RMS zoals gebruikt in akoestiek in het Nederlands het best kon uitgedrukt worden.

Optie: Kwadratisch gemiddelde in functie van tijd?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwadratisch_gemiddelde
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rms waarde.

Meer totaal vermogen krijg je wanneer je RMS vermenigvuldigd met tijd.
Ik snap niet precies hoe je dit bedoelt, maar dit klopt niet. Als je vermogen vermenigvuldigt met tijd, dan krijg je energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Rms waarde.

Ik snap niet precies hoe je dit bedoelt, maar dit klopt niet.
klazon,

Ik schaam me. Jij hebt 100% gelijk. Ik heb het woord vermogen hier natuurkundig fout gebruikt.

Goed dat je dit zag.

Sorry,

Eric
Eric

Berichten: 7.068

Re: Rms waarde.

Ik vroeg me voor mijzelf af hoe RMS zoals gebruikt in akoestiek in het Nederlands het best kon uitgedrukt worden.
In het nederlands zou ik het de effectieve waarde noemen.

Reageer