[biochemie] Urine-onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

[biochemie] Urine-onderzoek

Ik heb 8 buisjes urine (A t/m H). De namen van de petiënten zijn echter zodanig door elkaar gehaald, dat niet meer duidelijk is van welke patiënt welke urine is. Uit de verschillende statussen wordt wel bekend waaraan de patiënten lijden.

1: lijdt aan suikerziekte

2: heeft een ADH-deficientie

3: heeft een gebroken been

4: heeft een hydronefrose

5: lijdt mogeljke aan een SOA

6: lijdt aan suikerziekte en heeft een hydronefrose

7: heeft een ADH-deficientie en lijdt aan een SOA

8: heeft een gebroken been, lijdt aan suikerziekte en een SOA

Hoe kan ik aantonen welk buisje van welke patiënt is.

Dus ik moet weten hoe ik de verschillende ziekten en/of aandoeningen kan aantonen, wat is kenmerkend voor de urine van iemand met suikerziekte enz.

Welke materialen heb ik daarvoor nodig.

Bij voorbaat dank

Gabriel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Als je dit soort opdrachten krijgt dan moet je toch wel iets WEL weten?

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

oke zal er aan denken de volgende keer;)

Ik heb het volgende:

Voor suikerziekte zou je teststrips kunnen gebruiken:

Om ketonen aan te tonen in de urine. --> teststrip gekleurd, betekent aanwezigheid van ketonen.

Om het glucosegehalte te meten met teststrips. --> hoe bruiner de teststrip, des te hoger het glucosegehalte in de urine.

Om erachter te komen welk buisje ADH-deficientie aantoont, kijk je naar de kleur. Deze zal bij de urine van iemand met ADH deficientie kleurloos zijn.

Een andere mogelijkheid is molariteit van de urine te bepalen en deze te vergelijken met de normaalwaarde.

Het eerste lijkt mij het simpelst:P

Wat betreft de SOA (gegeven is: het is geen virus of bacterie) kan ik niet achterhalen hoe schimmels aangetoond kunnen worden in de urine. Ik heb al zoveel websites bezocht en geen antwoord kunnen vinden. Dit heb ik gevonden.

Hoewel de aandoening onschuldig is, heeft ze een kwalijke eigenschap:

de afscheiding ruikt onaangenaam, naar vis.


Zou ik een visgeur moeten ruiken die van de urine afkomt? :D

Die gebroken been kan ik niet plaatsen in dit vraagstuk over urine.

Voor hydronefrose heb ik de volgende verschijnselen kunnen vinden:

- bloed in de urine (ca. 10% van de gevallen)

- ureum in de urine --> Dit lijkt mij erg logisch dat dit aanwezig is in de urine, is ook zo mensen zonder hydronerfose.

- urineweginfectie met pus in de urine



Weet u hoe ik hier dan verder mee moet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

iemand die hier assistentie kan verlenen ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

Bij gebrek aan reactie verplaatst uit het huiswerkforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

gabriel1910 schreef:Ik heb 8 buisjes urine (A t/m H). De namen van de petiënten zijn echter zodanig door elkaar gehaald, dat niet meer duidelijk is van welke patiënt welke urine is. Uit de verschillende statussen wordt wel bekend waaraan de patiënten lijden.

1: lijdt aan suikerziekte

2: heeft een ADH-deficientie

3: heeft een gebroken been

4: heeft een hydronefrose

5: lijdt mogeljke aan een SOA

6: lijdt aan suikerziekte en heeft een hydronefrose

7: heeft een ADH-deficientie en lijdt aan een SOA

8: heeft een gebroken been, lijdt aan suikerziekte en een SOA

Hoe kan ik aantonen welk buisje van welke patiënt is.

Dus ik moet weten hoe ik de verschillende ziekten en/of aandoeningen kan aantonen, wat is kenmerkend voor de urine van iemand met suikerziekte enz.

Welke materialen heb ik daarvoor nodig.

Bij voorbaat dank

Gabriel
1) glucose in urine

2) erg verdunde urine

3) normale urine

4) leukocyten en erytrocyten, kan ook heel goed normaal zijn

5) urinekweek, PCR, Nucleic acid amplification tests (NAAT)

De overige zijn combinaties van bovenstaande.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

gabriel1910 schreef:1: lijdt aan suikerziekte

2: heeft een ADH-deficientie

3: heeft een gebroken been

4: heeft een hydronefrose

5: lijdt mogeljke aan een SOA
Sorry, ik kan het niet laten even te zeuren over de vraag: een goed geregelde suikerziekte geeft geen glucose of ketonen in de urine. "Mogelijk lijden aan een SOA" is niet aan te tonen in de urine. Sowieso zijn alleen chlamydia en gonorroe via een urine-test aan te tonen, maar HIV, scabies, schaamluis, lues, condylomen, genitale herpes en Hepatitis B niet. (Maar ik denk niet dat zo'n antwoord gewaardeerd wordt).

Met groet, Gesp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

Gesp schreef:Sorry, ik kan het niet laten even te zeuren over de vraag: een goed geregelde suikerziekte geeft geen glucose of ketonen in de urine. "Mogelijk lijden aan een SOA" is niet aan te tonen in de urine. Sowieso zijn alleen chlamydia en gonorroe via een urine-test aan te tonen, maar HIV, scabies, schaamluis, lues, condylomen, genitale herpes en Hepatitis B niet. (Maar ik denk niet dat zo'n antwoord gewaardeerd wordt).

Met groet, Gesp
Ik wilde ook bijna zo antwoorden, maar kon het toch tijdig door de vingers zien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

Gebroken been mss verminderde Ca in de urine :D ? tov de anderen. Ik weet het, het is niet ideaal, maar als de jongen nu iets moet antwoorden van zijn leerkracht zou het mss dat kunnen zijn :P . Ervan uitgaande dat alle personen goed gevoed zijn en genoeg Ca in de botten hebben opgeslagen.

Berichten: 339

Re: [biochemie] Urine-onderzoek

gabriel1910 schreef:[...]Wat betreft de SOA (gegeven is: het is geen virus of bacterie) kan ik niet achterhalen hoe schimmels aangetoond kunnen worden in de urine. Ik heb al zoveel websites bezocht en geen antwoord kunnen vinden. Dit heb ik gevonden.

Hoewel de aandoening onschuldig is, heeft ze een kwalijke eigenschap:

de afscheiding ruikt onaangenaam, naar vis.


Zou ik een visgeur moeten ruiken die van de urine afkomt? :D

[...]
Een SOA die geen virus of bacterie is, dan vallen af: herpes, condylomen, HIV, hepatitis B, gonorrhoe, chlamydia. Eigenlijk alleen syfilus blijft over (spirocheet), scabies (mijt), schaamluis. Maar deze worden niet in de urine aangetoond. Candidiasis (candida albicans, een gist) is sexueel overdraagbaar, maar geen echte SOA. Trichomonas is een twijfelgeval. Beide laatste worden dmv fluoronderzoek aangetoond (fluor staat voor fluor vaginalis, dat is vaginale afscheiding), soms wordt wel een PCR voor trichomonas verricht. "Visgeur" hoort volgens de boekjes bij bacteriele vaginose, da's ook geen SOA maar inderdaad een "onschuldige aandoening". Evenmin in de urine aan te tonen.

Reageer