Welke zoekmethode werkt beter?

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Welke zoekmethode werkt beter?

Momenteel kan je op verschillende manieren zoeken binnen Wetenschapsforum:
  1. Door rechts boven op "zoeken" te klikken, daar in het zoekvak wat in te vullen en op "Go" te klikken
  2. Door rechts boven op "zoeken" te klikken, en vervolgens op "meer opties".

    Je komt dan op deze pagina. Daar heb je vervolgens 2 mogelijkheden:
    1. Zoeken met Google
    2. Intern zoeken
Momenteel is optie A een manier om snel de resultaten van B2 te krijgen. Op manier A wordt immers ook gewoon de interne zoekfunctie gebruikt.


Nu zijn we benieuwd of jullie de resultaten van B1 niet beter vinden. Als dat zo is, passen we het "snel-zoek-vak" (A) aan, zodat er standaard op de "B1"-manier wordt gezocht.


Vandaar het verzoek aan allen om mee te werken aan dit kleine onderzoekje:
  1. bedenk je iets waar je naar wilt zoeken

    bijvoorbeeld een discussie waar je in het verleden aan deel hebt genomen, of een onderwerp waarvan je je afvraagt of het ook ergens op Wetenschapsforum te vinden is. Wat het is, doet er niet zoveel toe
  2. Ga naar de uitgebreide zoekpagina(je kan daar dus ook komen via "Zoeken" - "meer opties")
  3. Probeer met "Zoeken met Google" te vinden waar je naar op zoek bent. Probeer bij te houden hoe lang je erover doet om te vinden wat je zoekt.
  4. Probeer met "Intern zoeken" te vinden wat je zoekt
  5. Laat hier weten welke methode voor jou het beste werkte
Bedankt voor je medewerking!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Mijn mening:


áls:

- je het helpitem over de zoekfunctie goed doorgespit hebt;

- je iets specifieks zoekt waar je je meer van herinnert, zoals bijvoorbeeld degene die een gezocht bericht geplaatst zou moeten hebben;

- als je eerder topics zoekt ipv berichten, wat vaak overigens zéér handig is;

- en als de laatste bugs uit de interne zoeker verdwenen zijn,


............dán werkt de interne zoeker stukken vlotter dan google.


Klikken op zoeken en dan direct in het venstertje je zoekterm intikken werkt voor geen halve meter. Dán is google oneindig veel beter. Om vooral ook gasten te bedienen, van wie ik niet verwacht dat ze zich eerst een kwartier gaan inlezen in alle ins en outs van de interne zoeker, lijkt me google als eerste optie handig, met een knopje ernaast voor "insiders" om door te klikken naar de uitgebreide interne zoeker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Ik onderschrijf bovenstaande mening. Ikzelf gebruik vaak de interne zoekmachine met al zijn toeters en bellen om gericht topics terug te vinden, maar deze zoeker heeft zeker nog kinderziektes. Zoeken met Google werkt in de eenvoudige gevallen (die overigens het vaakst voorvallen) zeker het best.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Zie dit niet als kritiek, maar ik vind dat de interne zoekmachine niet altijd goed werkt, in ieder geval worden de items meestal niet (goed) volgens relevatie geplaatst.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Zie dit niet als kritiek,
Nee hoor, ik vraag dit ook niet voor niets: we zitten eraan te denken om het zoekschermpje dat je krijgt als je rechts boven op "zoeken" klikt de zoekopdracht naar Google te laten sturen, in plaats van de interne zoekmachine. Deze laatste zal overigens wel toegankelijk blijven via de link "meer opties", die onderaan in het zoekschermpje te vinden is.

Maar goed, voordat iets dergelijks wordt doorgevoerd willen we even peilen of dat niet tot grote bezwaren zal leiden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 817

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Wel, als ik een plaatje of iets dergelijks zoek voor te assisteren bij de uitleg van een topic, en ik geef enkele sleutelwoorden in, wil het vaak wel gebeuren dat het WSF topic (of eentje van chemieforum, ook vaak) vrij vanboven staan.


Als iemand een topic heeft gemaakt: Hoe zit ammoniumchloride in elkaar, en je zoekt op ammoniumchloride, dan zal google het WSF topic wel verschuilen.


Als het topic noemt: Wat is de structuurformule van ammoniumchloride? en je zoekt op ammoniumchloride + structuurformule dan zal bij de eerste 5 hits wel het WSF topic staan.


Hierdoor denk ik (en ik ken wel niet zo veel van zoek-robots) dat google 'intern' laten zoeken naar topics in kwestie een goed (lees: misschien zelfs beter als het huidide) alternatief is.


Natuurlijk, ongeacht welke zoekfunctie men gebruikt, duidelijkheid van de titel gaat boven alles, en aangezien sommige mensen nogal onfortuinlijk zijn met hun keuze, zal ook google niet steeds de meest logische resultaten geven vrees ik.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Ja, maar het gaat hem om de zoekmachine zelf, als de gebruikers hem niet kunnen bedienen, is elke zoekmachine waardeloos.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Ik zou willen dat de interne zoekformulier (onder "meer opties") bij default "Toon resultaten als berichten" zou gebruiken... ik vergeet het steeds: en dan krijg ik een lijst resultaten waar ik niet mee kan, terug, aanclicken, en dan wel goed.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Dán is google oneindig veel beter. Om vooral ook gasten te bedienen, van wie ik niet verwacht dat ze zich eerst een kwartier gaan inlezen in alle ins en outs van de interne zoeker, lijkt me google als eerste optie handig, met een knopje ernaast voor "insiders" om door te klikken naar de uitgebreide interne zoeker.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Het volgende staat op ons "To Do" lijstje:


Als je klikt op "Zoeken" opent er een invulvak met daaronder een link "Meer opties".

De bedoeling is dat als je iets in het invulvak zet er via Google wordt gezocht (wat je nu nog via "Meer opties" moet doen).

De link "Meer opties" blijft bestaan, en blijft ook linken naar de huidige pagina.


Kortom: Google wordt "default" de rest blijft als optie toegankelijk.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Wel vervelend is dat de resultaten via google steeds worden weergegeven met de tree-view lay-out. Hoe komt het dat google niet gewoon de lo-fi versie van WSF gebruikt?

Berichten: 4.502

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Miels schreef:Het volgende staat op ons "To Do" lijstje:


Als je klikt op "Zoeken" opent er een invulvak met daaronder een link "Meer opties".

De bedoeling is dat als je iets in het invulvak zet er via Google wordt gezocht (wat je nu nog via "Meer opties" moet doen).

De link "Meer opties" blijft bestaan, en blijft ook linken naar de huidige pagina.


Kortom: Google wordt "default" de rest blijft als optie toegankelijk.

Ik kreeg het hevig met een befaamd moderator aan de stok omdat ik dit prefereerde boven "Handige Links"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Ik kreeg het hevig met een befaamd moderator aan de stok
Je hebt het met niemand aan de stok
omdat ik dit prefereerde boven "Handige Links"
en google is altijd op zijn best zo goed als de ingevoerde sleutelwoorden. Dat betekent voor de gemiddelde googler: belabberd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

Oktagon, je hebt een aantal pb's naar mij meegestuurd, en ik heb je topics gezien... En ik heb geen idéé waar je nu feitelijk heen wilt. Kun je even rustig en duidelijk verwoorden wat je bedoeling is?


Ik ben er nogal zeker van dat je het niet "aan de stok hebt" met die befaamde moderator, en al helemaal niet omdat je één zoekmethode boven een andere zou prefereren. [Edit: Jan was me hiermee voor.]


Ik denk dat er gewoon wat storing op de communicatie zit. Ik weet dat ík je in ieder geval niet begrijp - met alle respect. Nu maak je in talloze redelijk vage toespelingen (iets wat altijd vervelend is voor betrokkenen, die ook alleen maar proberen te helpen) en stuur je antwoorden op pb's aan mensen die de originele pb niet gelezen hebben en er dus ook geen kaas van kunnen maken. Zo draaien alle pogingen om tot overleg te komen in de soep natuurlijk.
Verborgen inhoud
Food-pun not intended

Berichten: 4.502

Re: Welke zoekmethode werkt beter?

@ Ypsilon:

Ik stuurde je een PB met uitleg waarin ik mijn onbegrip op een beleefde manier toon op de PB van de bewuste moderator die mij op een onbegrijpelijke manier de les trachtte te lezen vanwege het feit,dat ik via WSF een Google pad meende te ontdekken,dat makkelijker was in mijn ogen de de "Handige Links".


Ik was zeer blij met mijn ontdekking,welke nog vooraf was gegaan met een wensvervulling door een Latex-button bij "Snelvenster"te produceren.


Uiteindelijk kom ik van een koude kermis thuis.

Gesloten