Conformatie-energieën

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

Conformatie-energie

ik zit met het volgende probleem,

ik zou graag het energieverschil willen kunnen berekenen tussen de geeclipseerde, geschrankte, anti en gauche conformaties van eenvoudige (eventueel gesubstitueerde) alkanen.

Hiervoor moeten ik de extra energieën weten tussen verschillende substituenten op de C-atomen als ze uit hun grondenergie (dus de meest guntige conformatie) komen.

-De eerste energieënschattingen die ik moet weten zijn deze tussen componenten als ze in geschrankte en geeclipseerde vorm staan:

tussen twee gebonden electronenparen in sigma-binding is dit 1 kJ/mol, tussen twee waterstoffen is dit 3 kJ/mol en tussen waterstof en methyl 5 kJ/mol, wat is deze energie tussen twee methyl groepen?

-Als we het verschil in energie willen berekenen tussen de anti en gache conformatie van bvb. butaan moeten we de energie weten tussen 2 waterstoffen, tussen een waterstof en methyl en tussen twee methylgroepen, wat is deze energie?

opmerkingen: 1)de energieën zijn hier niet dezelfde als de interactieenergieën in het vorige geval, omdat het hier interactieenergieën aangaat tussen geschrakte substituenten. 2) omdat we uiteindelijk het totale energieverschil tussen twee geschrankte conformatie van (anti en gauche) bvb. butaan moeten we niet naar een verschil in interactieenergie tussen "de twee gebonden electronenparen in sigma-bindingen" kijken, omdat deze altijd even ver uit elkaar staan omdat we in dit geval enkel met geschrankte conformaties werken.

Ik heb gezocht naar deze energieën in een paar algemene boeken, maar vond ze niet direct. Ook niet direct op het internet. Ik denk dat je ze moet berekenen uit de totale ∆G tussen twee conformaties en dat via reeds gekende energieën de energie tussen een reactie moeten afleiden. Maar ik kon geen voorbeeld vinden waaruit ik schattingen voor energieen die ik hierboven vraag kon uit halen.

Alvast bedankt voor het antwoord. (Het is ook goed als de energieën in caloriën staan, deze zijn toch converteerbaar.)

Reageer