[scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

Hoi,

Ik zit op het HBO (1ste jaars laboratorium) en we moesten een experiment doen om alcohol aan te tonen. Deze test heet de iodoformtest.

Dit is (in het kort) wat we moesten doen:

Voeg aan elk buisje 1,5 ml I2Kl toe en daarna 1,5ml van 1,5M NaOH.

In buisje 1 zat gedestilleerd water.

In buisje 2 zat 96% alcohol.

In buisje 3 zat 96% alcohol verdunt met gedestilleerd water.

In buisje 4 zat 70% alcohol verdunt met gedestilleerd water.

Ook hadden we verschillende monsters waarvan we dus moesten onderzoeken of er alcohol in zat. We hadden zelf gebrouwen bier (door andere scholieren gebrouwen) en nutriëntbouillons met suikers die door de gisten (hopelijk) waren omgezet in zuren en alcohol.

Het was de bedoeling dat, als er alcohol in de buisjes zat, er een geel bezinksel moest ontstaan. In geen enkel buisje is dat ontstaan. In het buisje waar alleen 96% alcohol zat is er wel een witte suspensie ontstaan in het bovenste gedeelte van de vloeistof.

Ik vraag me af, wat zou er in theorie moesten gebeuren, welke reacties hadden plaats moeten vinden?

Klopt deze test wel, en zo ja, wat hebben wij fout gedaan?

Ik zelf ben geen scheikunde wonder, maar dit is wat ik gevonden heb:

NaOH reageert met CO2 tot NaHCO3.

Jood is een indicator voor zetmeel.

Jood lost op in alcohol.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen met de reacties die plaats hadden moeten vinden...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

De reactie van jodoformtest valt onder de haloform reactie waarbij een methylketon (of ethanal) reageert met bijvoorbeeld I2 in een basisch milieu. Het gevormde jodoform is een gele stof die dan neerslaat.

Het werkt ook met alcoholen die geoxideerd kunnen worden tot een methylketon, of tot ethanal. Dat moet dan blijkbaar in hetzelfde mileu plaatsvinden. http://www.chemie.uni-regensburg.de/Organi...h/D-Jodof-e.htm

Blijkbaar is dat oxideren bij jouw test niet gelukt en is er geen ethanal ontstaan dat jodoform had kunnen doen ontstaan en neerslaan.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: [scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

Hey,

Bedankt voor je reactie en je links.

Als ik het goed begrijp is de reactie die zou moeten plaatsvinden de volgende:

C2H5OH + I2 + 2OH- --> C2H4O + 2H2O + 2I-

Ethanol + jood + hydroxide --> ethanal + water + jood

(van ethanol naar ethanal is dan de aclohol die geoxideerd is?)

Daarna reageert de ethanal met de jood en vormt jodoform wat de gele neerslag is.

Als ik het dan helemaal goed begrepen heb doen de kalium en natrium niet mee met de reactie?

Heb je misschien ook een idee waarom de ethanol niet geoxideerd is, zijn er nog eisen aan de ethanol, hoeveelheid (ethanol, I2Kl of NaOH), temperatuur, zuurgraad enz.?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

Je hebt het goed begrepen. En inderdaad K+ en Na+ doen niet mee met de reactie.

Ik kan me niet meer herinneren of en hoe ik deze test zelf in mijn jonge jaren eventueel gedaan heb, dus ik vermoed dat in jouw test het oxideren van ethanol naar ethanal niet gelukt is. Wellicht omdat je niet of niet genoeg verwarmd hebt of omdat de mengverhouding en/of de concentratie van de jodide en/of de NaOH niet juist waren. Een geval van jammer maar helaas.

Er zal niets anders op zitten dan de test overnieuw te doen, bijvoorbeeld zoals beschreven in die link voor ethanol.

Ik merk vaak in topics op WSF dat mensen proeven gedaan hebben zonder zich eerst in de theorie te verdiepen, waardoor de proef mislukt is of ze niet de juiste gegevens gemeten of genoteerd hebben en dus niet de juiste berekeningen kunnen uitvoeren voor hun verslag. Het allerminste dat men moet weten vóór men de proef begint is welke reacties er plaats (moeten) vinden en bij welke temperatuur, en wat de eventuele risicos van de proef zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: [scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

heey,

ja het eerst opzoeken van theorie was beter geweest, maar van je eigen fouten leer je het meest natuurlijk.

het is ook 1ste jaar, 1ste periode en eerste praktikum, en wij moesten maar uitzoeken hoe die test werkte, niemand die zei dat je de hele boel moest gaan verwarmen...

dus dat zal de fout wel zijn geweest.

in ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en moeite om mijn vraagje te beantwoorden :D

Berichten: 3

Re: [scheikunde] hoe werkt de iodoformtest?

Hey,

Volgens mij zit je bij mij op de opleiding. Je verhaal lijkt iig verdacht veel op wat er in bijna de hele groep is gebeurd. Ons is het wel gelukt om een neerslag te krijgen. Dit lukte door een enorme hoeveelheid joodkaliumjodide extra toe te voegen. Ik denk dan ook dat de hoeveelheid in het voorschrift gewoon onjuist was.

Reageer