[natuurkunde]temperatuur van een mengsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde]temperatuur van een mengsel

Hey,

stel dat je van een mengsel van twee verschillende hoeveelheden water, aan twee verschillende temperaturen, de temperatuur moet vinden, hoe doe je dat?

Ik heb namelijk al zitten zoeken, en dacht dat de afgegeven hoeveelheid warmte van de ene, gelijk was aan de opgenomen hoeveelheid van de andere, dus kwam ik op volgende vergelijking(te=eindtemp, tb1= begintemp eerste hoeveelheid water, ...)

c*m1*(te-tb1)=c*m2*(te-tb2)

(ik ben nog maar enkele minuten lid en heb LaTeX posts nog niet onder de knie :D ).

C valt dus weg, maar als ik deze vergelijking met mijn waarden oplos (met maple):

tb1 := 273.15 + 20; -> in K

tb2 := 273.15 + 80; -> in K

m1 := 155; -> in gram

m2 := 75; -> in gram

kom ik uit dat te negatief moet zijn wanneer omgerekend naar °Celsius...

Is mijn idee van de theorie fout, of zit m'n fout ergens anders?

Bedankt al hé!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]temperatuur van een mengsel

Dag Zwaailicht, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]temperatuur van een mengsel

c*m1*(te-tb1)=c*m2*(te-tb2)
Je bent het slachtoffer van een lullige wijze van dit soort sommetjes oplossen.

Je moet hier eigenlijk denken én dus opschrijven:

over het geheel genomen verandert er niets (er is geen warmte-uitwisseling met de omgeving) dus Q1 + Q2 = 0

(bedenk dat warmtestromen zowel positief als negatief kunnen zijn)

Als je dat dan wil ómschrijven naar jouw vorm wordt dat Q1 = -Q2,

c*m1*(te-tb1)= - c*m2*(te-tb2)
(ik ben nog maar enkele minuten lid en heb LaTeX posts nog niet onder de knie :D ).
voor dit soort vergelijkinkjes is LaTeX schieten met een kanon op een mug. Zonodig kun je hier met subscriptjes ook heel wat bereiken als het leesbaarder móet. Maar zelfs dat is hier meer opsmuk dan noodzaak.
C valt dus weg, maar als ik deze vergelijking met mijn waarden oplos (met maple):

tb1 := 273.15 + 20; -> in K

tb2 := 273.15 + 80; -> in K
Hier zit ook nog een klein onhandigheidje: het gaat je slechts om de VERANDERING in temperatuur: die zal in kelvin exact even groot zijn als in °C, en maakt dus geen fluit verschil. Zonde van het omrekenwerk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde]temperatuur van een mengsel

Daar zat het dus...

Nu kom ik inderdaad 40°C uit (afgerond),

bedankt en ik zal de forumregels eens wat beter lezen in het vervolg (en in de forumregels stond juist dat ik geen bedankt mocht zeggen... :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]temperatuur van een mengsel

Och, dat is een regel die we pas bovenhalen als er veelvuldig overdreven wordt op dat gebied. We weten allemaal graag dat we niet voor niks aan het werk zijn, dus zo'n seintje naar je helper valt nooit verkeerd :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer