Cafeïne

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 50

Cafe

Ik heb besloten mijn profielwerkstuk te doen over de invloed van cafeïne op het hart. Voor de opbouw heb ik gekozen voor een theoretisch deel en een empirisch deel. Voor dat laatste ga ik bloeddrukmetingen en hartslagmetingen doen voor en na cafeïne-inname. Probleem is dat ik daarvoor iets nodig heb dat cafeïne bevat, en geen andere stoffen die invloed kunnen hebben op de hartslag frequentie en bloeddruk. Ik dacht aan cafeïnepillen, maar de pillen die ik kon vinden bevatten als hulpstof natrium bicarbonaat, en volgens gezondheid.be kan de hoge natriumconcentratie een hogere bloeddruk tot gevolg hebben. Weet iemand waar ik cafeïne pillen of iets dergelijks kan kopen, zonder hulpstoffen die invloed hebben op de bloeddruk en hartslag frequentie?

Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Je kunt het beste via internet pure cafeine in poedervorm bestellen.

http://www.aanbodpagina.nl/754408_pure_caffeine_poeder.asp

http://sport.tweedehands.net/fitness/100gr...ine-poeder.html

http://purecaffeine.info/

Een paar tips voor het praktische deel:

- laat de mensen volledig in rust zijn voor inname en meet de bloeddruk iets van 5 keer met tussenpauzen

van 5 minuten. Er is niets zo veranderlijk als een bloeddruk, het zou jammer zijn als je daardoor

verkeerde resultaten krijgt. Doe hetzelfde met de hartslag

- meet de bloeddruk NIET met een elektrisch apparaatje maar met een stethoscoop en bloeddrukmeter.

Laat steeds dezelfde persoon de bloeddrukken meten op dezelfde manier.

- controleer of ze geen medicijnen gebruiken die de bloeddruk en hartslag kunnen beinvloeden;

b-blokkers bijvoorbeeld, maar ook alcohol en wiet.

Succes!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 50

Re: Cafe

Hey,

Bedankt voor je antwoord en tips!

Ik heb een bloeddrukmeter en een stethoscoop. Ik las dat je moet wachten tot je geen tonen meer hoort als je de onderdruk wil bepalen. Dit deed ik, maar ik hoorde bij druk 20 nog steeds (wel heel zacht) tonen. Nu neem ik aan dat ik geen onderdruk van 20 heb :D . Wat doe ik fout? :P

Alvast bedankt!! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Je kan bijvoorbeeld wrijving horen tussen stethoscoop en huid of iets dergelijks, of zelfs

je eigen hartslag in je oren. Zorg ook dat de manchet helemaal leeg is voordat je begint.

Laat de druk aflopen met ongeveer 2mm Hg per seconde, helemaal als je niet al te vaak een bloeddruk

meet. Soms gaat de bloeddruk meten gewoon niet makkelijk. Dan kun je beter Korotkoff 4 tonen

nemen als onderdruk i.p.v. Korotkoff 5.

Sowieso is je eigen bloeddruk meten met stethoscoop erg lastig :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 189

Re: Cafe

anusthesist schreef:Je kan bijvoorbeeld wrijving horen tussen stethoscoop en huid of iets dergelijks, of zelfs

je eigen hartslag in je oren. Zorg ook dat de manchet helemaal leeg is voordat je begint.

Laat de druk aflopen met ongeveer 2mm Hg per seconde, helemaal als je niet al te vaak een bloeddruk

meet. Soms gaat de bloeddruk meten gewoon niet makkelijk. Dan kun je beter Korotkoff 4 tonen

nemen als onderdruk i.p.v. Korotkoff 5.

Sowieso is je eigen bloeddruk meten met stethoscoop erg lastig :P
Ja, maar wel de coolste manier :P . En ja, het is wennen in het begin. Ik ben er ook pas mee begonnen, maar het lukt al best. :D

Berichten: 247

Re: Cafe

Zorg er iig maar voor dat je het perfect kan voor je aan je onderzoek begint, veel mensen worden zeer zenuwachtig als er iemand staat te klungelen met medisch gereedschap :D en dat kan zijn effecten hebben op de druk. Overigens als je niet echt vertrouwd bent met de old fashion bloeddrukmeter met stethoscoop zou ik mss toch eens nadenken om de elektronische te gebruiken. Ik weet niet goed wat anusthesist hiertegen heeft? Ok, de standaarddeviatie is meestal groter bij de elektronische versies en de nauwkerigheid is iets minder. Maar in de meeste ziekenhuizen gebruikt men tegenwoordig toch wel de elektronische versies dus ze zijn heus niet meer zo slecht hoor. (ten minste als je er een deftige koopt en geen van 15 euro in de aldi ofzo). En volgens mij gaan ze betere resultaten geven dan bij iemand die totaal geen ervaring met de klassieke manier heeft. Overigens: Hoeveel caffeine ga je geven? hoe lang ga je wachten na toediening? hoeveel proefpersonen ga je gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Ik weet niet goed wat anusthesist hiertegen heeft? Ok, de standaarddeviatie is meestal groter bij de elektronische versies en de nauwkerigheid is iets minder.


Je geeft het antwoord zelf al. In het ziekenhuis is het meestal voor follow-up, of snel controleren of

vasopressoren, vochtbeleid e.d. aanslaan. Daarbij is het niet van belang of een bloeddruk 10 mmHg

afwijkt. Als je er onderzoek naar doet, lijkt het mij wel de bedoeling dat het zo nauwkeurig

mogelijk wordt gemeten; scheelt je weer een alinea in de discussie. :D De meest

nauwkeurige manier is gewoon meerdere malen handmatig door een ervaren iemand.

Hierbij laat ik de techniek en ervaring van TS even buiten beschouwing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Cafe

Of een open cathedertje steken in een arterie, ook zeer nauwkeurig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Klopt, maar erg overbodig. Een arterielijn wordt gebruikt om constant de bloeddruk in de gaten

te houden zodat je niet achter de feiten aan loopt. Dat is bij een onderzoek niet nodig, er kan gerust

een minuut tussen 2 metingen zitten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 50

Re: Cafe

Mijn idee is dat ik zo'n 300 mg cafeïne in pilvorm toedien. Denken jullie dat het een goede dosering is? Verder neem ik 10 proefpersonen. Ik meet iedere tien minuten (4/5 keer), tussen de 30 en 90 minuten na toediening (eigenlijk zou ik wel langer willen, maar dan zou ik denk ik te veel tijd van m'n proefpersonen vragen. Ik las dat na 45 minuten zo'n 99% van de cafeïne opgenomen is. Zijn deze tijden handig?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Mijn idee is dat ik zo'n 300 mg cafeïne in pilvorm toedien. Denken jullie dat het een goede dosering is?
Dat lijkt mij teveel:

Doses ranging from 250 to 750 mg (2 to 7 cups of coffee or tablets of NoDoz) can produce restlessness, dizziness, nausea, headache, tense muscles, sleep disturbances, and irregular heart beats.

Bron: Erowid



An acute overdose of caffeine, usually in excess of about 300 milligrams, dependent on body weight and level of caffeine tolerance, can result in a state of central nervous system over-stimulation called caffeine intoxication,[72] colloquially "caffeine jitters".


Bron: Wikipedia

Dat wil je je proefpersonen niet aandoen. Ik zou ook eerst inventariseren hoe het met hun tolerantie zit, maw:

hoe vaak drinken ze normaliter koffie en hoeveel? Ik denk dat 200mg (meeste cafeinepillen) genoeg is:

Caffeine doses of 200 mg or higher can cause unpleasant symptoms including nausea, headache,

and irregular heartbeat


Bron: Erowid
Verder neem ik 10 proefpersonen. Ik meet iedere tien minuten (4/5 keer), tussen de 30 en 90 minuten na toediening (eigenlijk zou ik wel langer willen, maar dan zou ik denk ik te veel tijd van m'n proefpersonen vragen. Ik las dat na 45 minuten zo'n 99% van de cafeïne opgenomen is. Zijn deze tijden handig?
10 is erg weinig, maar goed, logistiek zal het allemaal niet kunnen. Tussen de 15 en 45 minuten is de cafeine

volledig opgenomen en tussen de 30 en 60 minuten is het maximale effect merkbaar op het centraal

zenuwstelsel dus het is niet nodig langer dan dat te meten. Ik zou dus beginnen met meten 15 minuten na

inname, met daarna 9 intervallen van 5 minuten. Dan heb je precies 10 metingen.

Als ik jou was zou ik artikelen zoeken van dergelijke onderzoeken; één voorbeeld:
After obtaining approval of the local Ethics Committee of the

University of Erlangen–Nuremberg and written informed

consent
, 30 male subjects (age 25Æ2 ± 3Æ1 years, height

182Æ5 ± 6Æ5 cm, weight 76Æ8 ± 9Æ2 kg, mean ± SD) were

enrolled in the study, which was performed according to the

1996 declaration of Helsinki. The subjects were included after a

standard physical examination. All were healthy without taking

any medication. All were habitual coffee drinkers, 22 of them

more than one dose per day.

The study was carried out under randomized double-blinded

and crossover conditions. Each subject orally received capsules

with 100 or 200 mg caffeine or placebo at three different days.

To avoid carry-over effects with the precedent medication an

interval of 48 h was kept between the separate measurements.

Subjects were asked not to smoke nor drink coffee, tea or

alcoholic beverages 10 h before and during the examination. On

the day of experiment, standard electrocardiogram (ECG) and

respiration (strain gauge belt) were recorded for 6 min as a

baseline with subjects sitting comfortably in an armchair.

Thereafter the capsule with either caffeine 100 or 200 mg

or placebo was applied and whole the procedure

was repeated 30, 60 and 90 min after intake. Additionally,

before each measurement blood pressure was determined.
Niet onaardig om toch even bij dat dikgedrukte stil te staan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 50

Re: Cafe

Als eerste wil ik je heel hartelijk bedanken voor je uitgebreide en heldere antwoord. Je hebt me heel goed op weg geholpen :D

Denk je dat het echt nodig is toestemming te krijgen van een ethische commissie? Is dat niet heel erg duur e.d.?

Nogmaals dank,

Robert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cafe

Het gaat er meer om dat je beseft dat voor een vergelijkbaar onderzoek toestemming gevraagd moest worden. Dat wil zeggen dat er risico's aan vast zitten en je aan die commissie moet aantonen dat je goed hebt nagedacht over wat je doet met je proefpersonen. Zorg dat je je verdiept in onderzoeken die vergelijkbaar zijn aan de jouwe en vergelijk ze met elkaar zodat je weet waar je aan begint en dat je het op een verantwoorde manier kan uitvoeren.

Ik denk dat we je dat nog even moeten meegeven, voor je mensen een (te?) stevige dosis cafeïne gaat geven.

Verder wil ik je met klem adviseren je goed te laten begeleiden door iemand die veel van de materie weet. Menselijke proefpersonen zijn even wat anders dan een onderzoek naar vervuiling in slootwater (om maar een voorbeeld van een PWS te noemen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 163

Re: Cafe

Ik ben vooral voor het delen van zoveel mogelijk kennis, maar van dit topic krab ik toch even achter mijn oren...

We hebben het hier over schollier op de middelbare school, zonder medische opleiding. Deze schollier wil famiceutica aan proefpersonen toedienen... Denk heel even na... (zeker als hij zich afvraagd wat de kosten zijn van goedkeuring door een ethische commisie).

Mijn advies aan de TS: De opzet die je in gedachten hebt is in principe goed, je wilt een factor duidelijk isoleren. Echter is het onderzoek niet mogelijk zoals je het in je gedachten hebt. Simpelweg: vergeet het.

Voor de duidelijkheid: Het voorgestelde experiment uitvoeren, zonder toestemming van een ethische commisie en voorgaand dierenonderzoek is een misdrijf. (en niet figuurlijk, letterlijk gevangenisstraf e.d.) Ook als de proefpersonen toestemming hebben gegeven. Informed consent is, met jouw kennis, bijvoorbeeld namenlijk niet mogelijk.

Nogmaals, bewonderingswaardige opzet waar je goed over nagedacht hebt, maar dit als PWS uitvoeren is niet mogelijk.

Beter kun je misschien vergelijking maken tussen verschillende cafeïne houdende dranken: Koffie (gewoon en caffeïnevrij), Cola (gewoon en caffeïnevrij), Energydrankjes (gewoon en cafeïnevrij en/of suikervrij) e.d.

Dit kun je misschien ook combineren met een caffeïne bepaling van de drankjes...

Dit kun je gewoon in een PWS doen.

Overigens, mocht je het laatste gaan doen, ben ik erg nieuwsgierig naar de resultaten. (neem alleen wel veel meer proefpersonen, zoek eens op t-test voor onderbouwing van het aantal proefpersonen dat je verwacht nodig te hebben).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cafe

Voor de duidelijkheid: Het voorgestelde experiment uitvoeren, zonder toestemming van een ethische commisie en voorgaand dierenonderzoek is een misdrijf. (en niet figuurlijk, letterlijk gevangenisstraf e.d.) Ook als de proefpersonen toestemming hebben gegeven. Informed consent is, met jouw kennis, bijvoorbeeld namenlijk niet mogelijk.


Dierenonderzoek? De werking en werkingsmechanismen van cafeine is zeer accuraat gedocumenteerd.

Het is al wél Fase I, II en III ontstegen hoor. TS gaat derhalve opnieuw het wiel uitvinden, en dat lijkt me vrij

onschuldig. Hij gaat waarschijnlijk niet eens pure cafeine gebruiken, maar cafeinepillen. Jij mag mij in de wet

aanwijzen wat er verboden is aan mensen die vrijwillig cafeinepillen nemen om een jongen te helpen

bij een werkstuk. Overdrijven is ook een vak drs. P.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer