Practical joke: elektrische schok

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Practical joke: elektrische schok

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal wel die mopjes waarbij het slachtoffer een lichte elektrische schok krijgt: een ring, een nietjesmachine, een fake pakje kauwgom, etc.

Mijn vraag is nu: hoe maak je dat zelf? (Ik dacht aan een deurklink.)

Het zou moeten gebeuren wanneer de klink aangeraakt wordt. Dus gewoon constant spanning op zetten, als dat lukt zonder de batterij kapot te maken.

Wat heb je nodig en hoe stel je het op?

Nota: het mag maar een licht schokje zijn! Het de bedoeling om het slachtoffer te laten schrikken en niet om pijn te veroorzaken.

Ik heb al wat gezocht op google, maar ik vind niet echt iets. Ik heb ook geen idee waarnaar te zoeken eigenlijk.

Ik had dit per ongeluk ook al gepost in het Natuurkunde deel, maar ik merk nu dat het hier beter past.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Practical joke: elektrische schok

Wat je nodig hebt zijn een behoorlijk hoge spanning om wat te laten voelen, maar tegelijkertijd óók een heel hoge inwendige weerstand en eventueel andere maatregelen zodat er nooit te lang een te sterke stroom door je slachtoffer kan lopen.

Het is de bedoeling dat je beiden naderhand er nog eens hartelijk om kunt lachen. Maak een foutje en je moet mogeljik je slachtoffer gaan reanimeren. Da's niet grappig meer.

Sta mij toe dit geintje van harte af te raden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Practical joke: elektrische schok

Jan van de Velde schreef:Wat je nodig hebt zijn een behoorlijk hoge spanning om wat te laten voelen, maar tegelijkertijd óók een heel hoge inwendige weerstand en eventueel andere maatregelen zodat er nooit te lang een te sterke stroom door je slachtoffer kan lopen.

Het is de bedoeling dat je beiden naderhand er nog eens hartelijk om kunt lachen. Maak een foutje en je moet mogeljik je slachtoffer gaan reanimeren. Da's niet grappig meer.

Sta mij toe dit geintje van harte af te raden.
Afbeelding

In deze dingen zitten een aantal van die kleine knoopbatterijen (6 denk ik) en wat draadjes. Er is niks gevaarlijks aan, is het dan niet mogelijk om ook een veilige opstelling te maken voor een deurknop?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Practical joke: elektrische schok

(6 denk ik)
Dat betwijl ik. 6 knoopbatterijen komt overeen met 9 volt. Dat is geheel ongevaarlijk en kun je best uitproberen. Ik vermoed echter dat je de schok nauwelijks kunt voelen. Echter, hogere voltages kunnen potentieel gevaarlijk zijn. Niet doen dus.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Practical joke: elektrische schok

Het gegeven dat je moet vragen hoe dit precies moet, geeft aan mij aan dat je niet genoeg van de materie weet om dit veilig uit te voeren. Daarom dan ook: niet doen zonder fatsoenlijke begeleiding.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Practical joke: elektrische schok

Het gegeven dat je moet vragen hoe dit precies moet, geeft aan mij aan dat je niet genoeg van de materie weet om dit veilig uit te voeren. Daarom dan ook: niet doen zonder fatsoenlijke begeleiding.


Als ik de materie voldoend zou kennen zou ik geen hulp hoeven te vragen. Mijn idee is dat als het met die kleine speeltjes lukt, je dan ook een veilige opstelling kan maken voor een deurklink.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Practical joke: elektrische schok

Natuurlijk kan dat. Punt is alleen dat JIJ dat niet kunt. Ik overigens ook niet, dwz ik zou het niet zomaar zonder diepgaande studie zo weten in te richten dat ik met 100 % zekerheid zou kunnen zeggen dat mijn speeltje nooit gevaar zou kunnen opleveren. Dan nog, stel je voor dat ik het wél wist, dat ik je dat hier zou uitleggen en dat jij een cruciaal onderdeeltje verkeerd interpreteert of per ongeluk verkeerd monteert, wat dan?

Om zoiets veilig te kunnen bouwen moet je begrip hebben van de elektrotechniek, elektronica, en van biomedische achtergronden erbij. En het nog eens feilloos uitvoeren. Volgens de wetten van Murphy lijkt me dat een beetje teveel gevraagd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Practical joke: elektrische schok

Toch is er wel wat zinnigs over te zeggen: in de regel werken dergelijke apparaatjes via een vrij eenvoudig principe waarbij een condensator ontladen wordt over een (auto)transformatortje. Dat laatste zorgt dan voor het opvoeren van de spanning tot voldoende hoogte voor een schokeffect. De hoeveelheid energie in de condensator bepaalt hier hoe gevaarlijk zoiets is.

Dit is echter aangenomen dat het slachtoffer 2 electrodes beetgrijpt, bijv een metalen balpen en het knopje daarvan. Bij een deurklink is het niet veilig uit te voeren omdat je niet weet hoe het pad naar de aarde loopt en wat de weerstand daarvan is. Bovendien loopt de stroom met een beetje pech door de torso, wat het idioot veel gevaarlijker maakt dan van een vinger naar een handpalm. Afrader dus.
Victory through technology

Berichten: 146

Re: Practical joke: elektrische schok

O ja? Gevaarlijk? En hoe zit het dan met schrikdraad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Practical joke: elektrische schok

O ja? Gevaarlijk? En hoe zit het dan met schrikdraad?
daar zitten enkele beveiligingen in, zoals
  1. een enorme inwendige weerstand,
  2. tijdsduur begrenzing van de schokjes (steeds maar een paar milliseconden)
  3. de verplichting is daar waarschuwingsbordjes aan te hangen
Afbeelding

Ten slotte worden die installaties gebouwd door mensen die er verstand van hebben.

Desondanks is schrikdraad daadwerkelijk gevaarlijk, toch zeker voor mensen die toch al bijvoorbeeld hartproblemen hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 146

Re: Practical joke: elektrische schok

Een waarschuwingsbordje is geen beveiliging.

http://www.ved.nl/nederland/p004008.asp?artnr=028917 is niet onaardig voor een deurkruk (impulsenergie 0,3 Joule)

Deze http://www.ved.nl/nederland/p004008.asp?artnr=382302 (impulsenergie 8,2 Joule) is voor lastige gasten.

Berichten: 12.262

Re: Practical joke: elektrische schok

toch zeker voor mensen die toch al bijvoorbeeld hartproblemen hebben.
En dat is al een goede reden er niet teveel mee te klooien. De gemiddelde mens zal een optater met 10 joules overleven (vergelijk: een defibrlator werkt met 200+, tactisch geplaatst), maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder willekeurig slachtoffer opgaat.

Bovendien is professionele bouw belangrijk... je kunt iets ontwerpen met een beperking in stroom, maar wat als de daarvoor een weerstand gebruikt die net doorslaat op het kritieke moment?
Victory through technology

Berichten: 146

Re: Practical joke: elektrische schok

Uuuhh, ik ben er al 100 jaar uit, doch een weerstand die doorslaat betekent dat niet oneindige weerstand (dus geen spanning meer op de uitgang)?

Berichten: 582

Re: Practical joke: elektrische schok

Uuuhh, ik ben er al 100 jaar uit, doch een weerstand die doorslaat betekent dat niet oneindige weerstand (dus geen spanning meer op de uitgang)?
Doorslaan wil zeggen dat er elektrische geleiding geforceerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Practical joke: elektrische schok

Deze schokapparaatjes worden door een batterij gevoed, soms maar 3V. Er word echter een erg hoog voltage van gemaakt door een circuitje waarvan ik compleet ben vergeten hoe het in elkaar zit. Het voltage zou zelfs tot 5kV op kunnen lopen. Het is echter niet gevaarlijk om dat bij het ontladen deze voltage als een kaartenhuis in elkaar valt. De stroom die je dus krijgt is te meten in de nanoampere, bij elkaar dus een watt ontlading energie, daar ga je niet dood van.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet hoe het circuitje in elkaar zit. Een zelfde circuit is in een flitser van een foto camera te vinden, deze moet eerst opladen om een hooge spanning te krijgen waarna het word ontladen.

Ik geloof een reeks van zenerdiodes en capaciteiten, maar dat is gok werk.

Er is misschien iets te vinden op google op de zoekterm 'high voltage discharge'

Gesloten