[fysica] valbeweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 30

[fysica] valbeweging

Kan er iemand mij helpen met mijn taak? Ik zit echt compleet vast, maar zal waarschijnlijk wel verder geraken met enkele hints... :D

Opdracht: "Wout valt uit een boom vanaf 5,00m hoogte. Bereken de snelheid waarmee hij op de aarde terecht komt."

(Bron: Interactie 6²)

De eerste ogenblikken van de val zijn een EVRB aangezien de snelheid toeneemt, maar naar het einde toe wordt dit een ERB omdat de snelheid constant wordt.

Gegeven: ax=constante=9,81m/s²

x=5,00m

Gevraagd: vx

Ik denk dat ik vx=ax*t moet gebruiken, maar ik weet niet hoe ik de t moet vinden, aangezien ik enkel de hoogte weet...

Berichten: 8.614

Re: [fysica] valbeweging

De eerste ogenblikken van de val zijn een EVRB aangezien de snelheid toeneemt, maar naar het einde toe wordt dit een ERB omdat de snelheid constant wordt.
Staat dit in de opgave of bedenk je dit zelf? Het lijkt mij immers niet correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 30

Re: [fysica] valbeweging

Staat niet in de opgave zelf, maar wel in wat ik in mijn schrift heb moeten noteren, tenzij ik het verkeerd interpreteer...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] valbeweging

Staat niet in de opgave zelf, maar wel in wat ik in mijn schrift heb moeten noteren, tenzij ik het verkeerd interpreteer...
Wat je in je schrift hebt moeten noteren (denk ik) is dat in reële situaties met toenemende snelheid ook de luchtwrijving toeneemt. Er komt dan een moment dat de wrijvingskracht even groot wordt als de aantrekkingskracht van de aarde. De nettokracht op zo'n parachutespringer wordt dan 0 (schets een schemaatje met springer, een vector voor de aantrekkingskracht en een vector voor de wrijvingskracht). Als de nettokracht 0 is, is de versnelling 0. Een versnelling 0 betekent dat de snelheid niet meer verandert, je hebt vanaf dan een ERB. De snelheid die een parachutespringer zo haalt ligt in de buurt van de 60 m/s. Dit verschijnsel is ook de reden dat je een regenbui overleeft. :D

Maar dit zou ik niet toepassen op je val uit de boom. Op die 5 m háál je die maximumsnelheid niet. Verwaarloos de wrijving.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [fysica] valbeweging

Staat dit in de opgave of bedenk je dit zelf? Het lijkt mij immers niet correct.


Het is wel correct hoor. De luchtweerstand die een voorwerp bij een vrije val ondervindt neemt immers ook toe met de snelheid. Dit stukje verklaart alles:
Valt een object in het luchtledige, dan blijft het onder invloed van de zwaartekracht steeds versnellen. Door de toenemende luchtweerstand zal een vallend object minder en minder versnellen. Na een zekere tijd te wordt de versnelling a gelijk aan nul en blijft het object vallen met een constante eindsnelheid ve (terminal velocity).


@TopicStarter: Schrijf eens AL je gegevens op (je weet bvb. ook de beginsnelheid waarmee Wout valt). Schrijf vervolgens eens de (2) formules op die je denkt te kunnen gebruiken.

Berichten: 30

Re: [fysica] valbeweging

Ik vrees dat zo een beetje een van mijn slechtste vakken is... :D

Ik geraak niet echt aan de uitleg uit. Wat laat ik dan weg? Of moet ik een andere formule gebruiken?
@TopicStarter: Schrijf eens AL je gegevens op (je weet bvb. ook de beginsnelheid waarmee Wout valt). Schrijf vervolgens eens de (2) formules op die je denkt te kunnen gebruiken.
Dit zijn al mijn gegevens.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] valbeweging

Het is wel correct hoor. De luchtweerstand die een voorwerp bij een vrije val ondervindt neemt immers ook toe met de snelheid. Dit stukje verklaart alles:
Inderdaad, maar zoals Jan van de Velde al zei is dat hier verwaarloosbaar. Verder weet ik niet wat Meeples' niveau is, maar luchtweerstand wordt tenzij expliciet anders vermeld, bijna altijd verwaarloosd in vraagstukjes rond valbeweging.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 30

Re: [fysica] valbeweging

Eventuele formules zijn (denk ik):

x(t)=x0+vx*t (positie op tijdstip t)

x=vx*t (verplaatsing in het interval t)

->Wat ik had was vx=ax*t

Berichten: 8.614

Re: [fysica] valbeweging

Ik denk dat ik vx=ax*t moet gebruiken, maar ik weet niet hoe ik de t moet vinden, aangezien ik enkel de hoogte weet...
->Wat ik had was vx=ax*t
Dat klopt. Je hebt echter nóg een gegeven, namelijk de versnelling (die je zelf in je eerste post hebt neergeschreven).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 582

Re: [fysica] valbeweging

Meeples schreef:Eventuele formules zijn (denk ik):

x(t)=x0+vx*t (positie op tijdstip t)

x=vx*t (verplaatsing in het interval t)

->Wat ik had was vx=ax*t
Ik mis nog één gegeven dat je niet expliciet vermeldt. Als Wout in een boom zit en eruit valt, welke beginsnelheid heeft Wout dan?

De formules zoals je die opschrijft zijn niet helemaal correct. Bekijk volgende formules eens:
\(v = v_0 + a t\)
\(x = x_0 + v_0 t + \frac{a t^2}{2}\)
Ik stel voor om een schets van het probleem te maken, een gepast assenstelsel in te voeren en vervolgens alle gegevens aan te duiden (
\(x_0, v_0, a\)
).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] valbeweging

x(t)=x0+vx*t (positie op tijdstip t)

foutief en niet volledig

probeer het eens met de algemene bewegingsformule
s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²
s(t) = afgelegde weg op tijdstip t

s(o)= afgelegde weg op tijdstip 0

v(0) = snelheid op tijdstip 0 (beginsnelheid)

a = versnelling

t = tijd.

en leer deze uit je hoofd, want dit is het begin voor vrijwel alle bewegingsproblemen.

heb je eenmaal je t, dan kun je met een afgeleide uit de bovenstaande formule:
v(t) = v(0) + at
de snelheid berekenen waarmee de ongelukkige uit de boom op de grond smakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: [fysica] valbeweging

Maar alles wat ik kan invullen is de ax (9,81m/s²) in deze formule...

Dus vx=9,81m/s²*t

-> Dus zit ik nog steeds met het probleem dat ik niet weet hoe de t te vinden... Of is er een andere mogelijkheid?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] valbeweging

vul in mijn algemene formule eerst eens netjes alles in wat je weet.....

kijk goed wat de betekenis van elk symbool is in het filmpje dat je van het vallende jongetje afspeelt in je gedachten. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: [fysica] valbeweging

Sorry, toen ik die laatste post schreef was het antwoord er nog niet.

5,00m=0m+v(0)*t+1/2*9,81m/s²*t²

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] valbeweging

Meeples schreef:Sorry, toen ik die laatste post schreef was het antwoord er nog niet.

5,00m=0m+v(0)*t+1/2*9,81m/s²*t²
v(0) ken je ook. Althans, er staat nergens bij dat hij uit de boom springt. Vul v(0) = 0 in

twee termen rechts worden nu nul. Werk uit totdat je t kent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer