Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Wat is jullie kennis en mening omtrent aluminium en de ziekte van Alzheimer, er wordt nog al eens gesuggereerd dat aluminium uit pannen zich via het voedsel in de hersenen kan installeren en vervolgens de ziekte van Alzheimer kan ver oorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Heb je hier bronnen bij?

Als het om aluminium(verbindingen) gaat: je spuit jezelf elke dag half onder als je deodorant gebruikt. Aluminiumoxide is hier vaak een bestanddeel van. Of het om zuiver alu gaat of verbindingen maakt dan wel uit. Aluminium is trouwens moeilijk zuiver te houden omdat het zich snel hecht aan zuurstof.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Het was in de jaren 1990 een populaire theorie, de laatste jaren hoor je er niets meer van. Het is zelfs steeds meer onduidelijk of het aluminium alzheimer veroorzaakt of dat alzheimer hersenen aluminium vastleggen.

Wat de deodorant betreft: het is niet waarschijnlijk dat aluminiumionen door een intacte huid migreren.

Voor deze ideeën is voor zover ik weet geen wetenschappelijk bewijs, zelfs geen onderzoek dat enigszinds die kant op wijst.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Natuurarts (kanker) Dokter Cornelis Moerman heeft meen ik +/- 1985 afgeraden nog aluminium pannen te gebruiken ivm de gezondheid.

Ongeveer 1990 heeft de reguliere geneeskunde eenzelfde informatie verstrekt. Dus aluminium pannen schijnt ongezond te zijn bij het eten koken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Anonymous schreef:Natuurarts (kanker) Dokter Cornelis Moerman heeft meen ik +/- 1985 afgeraden nog aluminium pannen te gebruiken ivm de gezondheid.

Ongeveer 1990 heeft de reguliere geneeskunde eenzelfde informatie verstrekt. Dus aluminium pannen schijnt ongezond te zijn bij het eten koken.


"natuurarts" C. Moerman is een bekend kwakzalver dus zijn theorien over aluminium zul je met een flinke korrel zout moeten nemen.

Daarnaast zijn er geen overtuigende bewijzen gevonden voor negatieve aspecten van aluminium pannen en het eten daaruit. Mocht ik toch informatie gemist hebben (en dat kan altijd natuurlijk :wink: ) dan had ik toch graag de link naar het artikel van de reguliere geneeskunde gezien.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Mrtn schreef:Heb je hier bronnen bij?

Als het om aluminium(verbindingen) gaat: je spuit jezelf elke dag half onder als je deodorant gebruikt. Aluminiumoxide is hier vaak een bestanddeel van. Of het om zuiver alu gaat of verbindingen maakt dan wel uit. Aluminium is trouwens moeilijk zuiver te houden omdat het zich snel hecht aan zuurstof.
Aluminium is volgens mij heel makkelijk zuiver tehouden, omdat alleen het allerbuitenste laagje oxideert. Aluminiumoxide laat geen lucht door zoals roest bij ijzer; het aluminium onder de geoxideerde laag zal zuiver aluminium blijven.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Nu heb je het over een flink stuk aluminium en dan heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Wat ik bedoelde is: wanneer je alu via voeding of omgeving binnen krijgt gaat het waarschijnlijk om kleine deeltjes. Die zijn moeilijk zuiver te houden, gezien hun grootte en relatief grote contactoppervlak.

Wat zou het doen in het bloed en het zure milieu van de maag?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Aluminium en de ziekte van Alzheimer

Ik heb eens een tijd in Indonesie gewerkt. We werkten daar met planten en moesten nogal eens grond laten analyseren. We vonden steeds hoge concentraties vrij aluminium en voor een goede plantengroei waren ook forse pH correcties e.d. nodig. In bladanalyses ook steeds hoge aluminiumwaarden gevonden, moet zijn als gevolg van passieve opname van aluminium-ionen in planten. ik begrijp van bodemkundigen dat dat soort bodems in de tropen veelvuldig voorkomen.

Als aluminium een Alzheimer-oorzaak/factor is, moet Alzheimer in de tropen toch ook veel voorkomen onder oudere mensen? is daar niets van bekend?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer