[wiskunde] kwartielen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

[wiskunde] kwartielen

Gegeven:

Frequentiehistogram voor een steekproef met 30 metingen

met als klassenmiddens en absolute frequenties:

(xi: 100,102,104,106,108,110,112)

(pi: 1,3,7,9,4,5,1)

Hoe bereken je hiervoor de kwartielen? De oplossingen zouden zijn: 104.00 105.89 en 108.25

Intuïtief lijkt me dat het middelste kwartiel gelijk is aan de mediaan-1/(freq mediaan).

Dus Q2 = 106 - 1/9 = 105.89

Ik weet helaas niet hoe ik de overige 2 moet vinden.

Er staat als aanwijzing bij dat je moet interpoleren.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kwartielen

Ik zou het zelf zo doen: 0.25(112-100)=103 dus antwoord is de eerstopvolgende => 104.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Ik zou het zelf zo doen: 0.25(112-100)=103 dus antwoord is de eerstopvolgende => 104.
0.25*(112-100) = 0.25*12 = 3 ?

Ik zoek de meest eenvoudige methode om de gegeven oplossingen uit te komen.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kwartielen

Ja, inderdaad sorry. 0.25(112-100)+100=103 eerstopeenvolgende levert => 104

\\Edit: wat is hier niet eenvoudig aan?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Ja, inderdaad sorry. 0.25(112-100)+100=103 eerstopeenvolgendelevert => 104


Ja, maar volgens jou methode zouden Q2 en Q3 dan respectievelijk 106 en 109 zijn en dat zijn niet de gegeven oplossingen. Je moet rekening houden met het feit dat elk klassemidden een andere frequentie heeft.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kwartielen

Inderdaad ik heb de frequentie niet gezien. Persoonlijk zou ik een boxplot gebruiken en de kwartielen aflezen.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Inderdaad ik heb de frequentie niet gezien. Persoonlijk zou ik een boxplot gebruiken en de kwartielen aflezen.


Het is de bedoeling dat het gevonden wordt met enkel een rekenmachine. Jammer genoeg staat in de cursus enkel uitgelegd wat kwartielen zijn en niet hoe ze te berekenen.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kwartielen

Gaat het om een GR?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Gaat het om een GR?


Een gewone wetenschappelijke rekenmachine. Geen grafisch.

Berichten: 771

Re: [wiskunde] kwartielen

@ xenion

Vanherzeele heeft nooit willen uitleggen wat interpoleren is :D

Er zijn genoeg mensen die het gevraagd hebben, maar hij zei dat het nog wel eens ging komen (niet dus)

Geen paniek als je die vraag niet kan voor examen van morgen, want ik durf wel met tamelijke zekerheid zeggen dat hij het niet vraagt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Tommeke14 schreef:@ xenion

Vanherzeele heeft nooit willen uitleggen wat interpoleren is :D

Er zijn genoeg mensen die het gevraagd hebben, maar hij zei dat het nog wel eens ging komen (niet dus)

Geen paniek als je die vraag niet kan voor examen van morgen, want ik durf wel met tamelijke zekerheid zeggen dat hij het niet vraagt :P


Oké, dan ga ik mijn hoofd er niet over breken. Als hij dat vraagt ga ik me wel serieus kwaad maken denk ik. Hoe kan je nu studeren uit die crappy cursus...

Berichten: 79

Re: [wiskunde] kwartielen

Ik zou het zo doen:

Je hebt 30 metingen, dus 1e kwartiel bij 1/4 x 30 = 7.5, 2e kwartiel bij 15 en 3e kwartiel bij 22.5.

Dan, volledige klassenmiddens aftrekken, delen door frequentie in de volgende klassenmidden, vermendigvuldigen met het verschil tussen de 2 (namelijk 2) en het middelste getal tussen de twee optellen. Dit is een beetje onmogelijk uitgelegd daarom hier de uitwerking:

Q1 = (7.5 - 4)/7 x 2 + 103 = 104

Q2 = (15 - 11)/9 x 2 + 105 = 105.89

Q3 = (22.5 - 20)/4 x 2 + 107 = 108.25

Succes!

Berichten: 771

Re: [wiskunde] kwartielen

Hmm, zolang je maar niet boos wordt op mij als hij het wel vraagt... (mss voor zekerheid toch eens uitzoeken? :D )

Het is maar dat hij het nooit heeft uitgelegd, en eig weet niemand van de groep het, dus ja...

Ik heb net gekeken bij opgeloste oefeningen van vorig jaar, en toen waren ze er ook niet uitgekomen, gen paniek dus.

(Maar na vandaag ben ik nergens meer zeker van: Kris vroeg ook dingen die hij niet uitlegde)

Oh btw: als je je hoofd wil breken, begin aan regressieanalyse :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kwartielen

Tommeke14 schreef:Hmm, zolang je maar niet boos wordt op mij als hij het wel vraagt... (mss voor zekerheid toch eens uitzoeken? :D )

Het is maar dat hij het nooit heeft uitgelegd, en eig weet niemand van de groep het, dus ja...

(Maar na vandaag ben ik nergens meer zeker van: Kris vroeg ook dingen die hij niet uitlegde)

Oh btw: als je je hoofd wil breken, begin aan regressieanalyse :P
Wij hadden Veerle voor WiTech, ik kon wel alles oplossen.

@Thonan: bedankt, dat antwoord ga ik eens bestuderen.
Thonan schreef:Ik zou het zo doen:

Je hebt 30 metingen, dus 1e kwartiel bij 1/4 x 30 = 7.5, 2e kwartiel bij 15 en 3e kwartiel bij 22.5.

Dan, volledige klassenmiddens aftrekken, delen door frequentie in de volgende klassenmidden, vermendigvuldigen met het verschil tussen de 2 (namelijk 2) en het middelste getal tussen de twee optellen. Dit is een beetje onmogelijk uitgelegd daarom hier de uitwerking:

Q1 = (7.5 - 4)/7 x 2 + 103 = 104

Q2 = (15 - 11)/9 x 2 + 105 = 105.89

Q3 = (22.5 - 20)/4 x 2 + 107 = 108.25

Succes!
Ik heb wat kleuren aangebracht in je uitwerking:

De groene zijn de cumulatieve frequenties toch he?

En van waar komen de rode nuweer?

Berichten: 79

Re: [wiskunde] kwartielen

De groene zijn de cumulatieve frequenties toch he?
Ja dat klopt.
En van waar komen de rode nuweer?
Dat zijn de tussenliggende waardes tussen de klassenmiddens. Daar interpoleer je. Het midden van elke groep ligt bij 104, 106, 108 etc. , maar dit is een verzameling van omringende waardes. Dus voor bijvoorbeeld 104 geldt eigenlijk het interval 103-105 en voor 106 geldt dan 105-107. Hopelijk maakt dit het iets duidelijker, anders vraag maar.

Reageer