[scheikunde] bufferoplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] bufferoplossingen

Ik ben nieuw hier en ik heb gelijk een klein vraagje:

Marianne moet een bufferoplossing maken met een pH 4,2. Zij heeft de beschikking over een oplossing van mierenzuur, HCOOH, en natronloog. Beide oplossingen zijn 0.25M

Bereken hoeveel ml van beide oplossingen zij moet nemen om 100 ml bufferoplossing met pH=4.2 te maken

Zelf kwam ik al op het volgende:

De evenwichtsvoorwaarde met Kz=0.00018 en [H3O+]=10 tot de macht min 4.2(weet niet hoe ik dat moet typen)

levert de verhouding base/zuur=2.85

Nu moet je dit toepassen in deze aflopende reactie: HCOOH + OH- ---> HCOO- + H2O

Je moet geloof ik iets doen met een x/y verhouding, maar hoe precies weet ik dus niet.

Weet iemand het antwoord?

Gr Peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] bufferoplossingen

Een bufferoplossing met een pH < 7 moet een mengsel bevatten van een zwak zuur (in dit geval HCOOH) en het zout (in dit geval HCOO-) van dat zwakke zuur, in de juiste verhouding.

[H+] = Kz.[HCOOH]/[HCOO-]

[HCOO-]/[HCOOH] = Kz/[H+] = 2,85

Dat zout HCOO- wordt in dit geval gemaakt uit het zuur plus natronloog. Je hebt dus zuur nodig voor zowel [HCOOH] als [HCOO-]
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] bufferoplossingen

Ik snap niet precies wat je bedoeld.

Het antwoord op de vraag is: 42ml natronloog en 58 ml mierenzuur,

maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe ze daar bij komen.

HCOOH + OH- ---> HCOO- + H2O

In deze reactie moet er een ondermaat OH- aanwezig zijn,want hierna verloopt direct deze reactie

HCOO- + H2O ---> HCOOH + H3O+

Tot zover is alles begrepen. Maar het lastige is dus dat je moet terugrekenen.

Nadat je dus de Zuur/base verhouding weet (deze is 2.85) in bovenstaande reactie,moet je dit op 1 of andere manier kunnen inpassen op de eerste reactie.

Maar hoe?

Gr peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] bufferoplossingen

Tjonge, dit is simpele algebra. En omdat zowel HCOOH en NaOH beide éénwaardig zijn en beide oplossingen dezelfde molariteit hebben is het zelfs zéér simpele algebra.

Je weet dat de benodigde verhouding [HCOO-]/[HCOOH] gelijk is aan 2,85

Dus heb je voor elke 2,85 ml NaOH een hoeveelheid 2,85 + 1 = 3,85 ml HCOOH nodig.

Benodigde NaOH in 100 ml buffer is dus: 2,85 / (2,85 + 3,85) * 100 ml = 42 ml
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer