stalen L balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

stalen L balk

Wie kan me helpen: ik wil een gemetselde garage bouwen met opening van 240 cm breedte. Hierboven komt een L-balk van 300 cm, waarvan de onderkant 9 tot 10 cm moet zijn want daar komt weer een muurtje op te staan met een gewicht van 69 kg per m1.

Wie kan me vertellen (en misschien beknopt uitleggen) welke balk hoogte en materiaaldikte ik moet hebben?

Ik heb al een hele zondag op internet zitten speuren en begrijp inmiddels het inertiepunt van een L-balk

voor hulp alvast bedankt,

richard

Re: stalen L balk

Als ik het goed begrijp is de situatie als volgt:

L = 240 (cm)

Q = 69 (kg/m)

Het maximale buigend moment treed op bij x = ½ L. Dus, halverwege.

De grootte is: M=QxL/24 in het midden en M=QxL/12 in de ophangpunten.

Maximaal buigend moment (M) is 69(kg/m) x 9,81 (Nm/s2) x 2,4 (m) / 12 = 135,4 (Nm)

Nu geldt: S = M/σ waarin σ de toelaatbare spanning in het material is. Voor constructiestaal is deze waarde de 0,2% rekgrens: 345 MPa

Dus, de minimale S-waarde moet zijn: = 392 (mm3).

Deze waarden zijn getabelleerd. (Onder de naam weerstandsmoment)

In ieder geval; met behulp van het weerstandsmoment van minimaal 392 (mm3) kun je een balk gaan uitzoeken. Let op dat je een veiligheidsfactor aanhoud en dat bij een asymetrisch profiel het weerstandsmoment afhankelijk is van de belastingsrichting.

(Nu is 392 (mm3) erg klein en kun je in principe al toe met een balk van 25x25x3. Alles dat groter is zal dus wel goed zijn.)

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Groetjes,

Paul

Berichten: 718

Re: stalen L balk

Pas op: in dit geval is niet de sterkte het belangrijkste maar de doorbuiging! Er blijft niet veel van je muurtje over als de balk te veel doorbuigt. Formules voor doorbuiging zijn in ieder boek over statica te vinden maar wat de norm is voor de maximale doorbuiging weet ik helaas niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: stalen L balk

Doorbuiging van een balk beide zijden ingeklemd met een q -last.

Kan worden berekend met:

Doorbuiging = q' * L^4 /384E*I* gamma.gif

Let op: je wilt een hoeklijn (L-profiel) gaan gebruiken ik zou als ik jou was een T-profiel gebruiken. Bij een L-profiel komt het probleem naar voren van het kantelen (knikken t.g.v. buigend moment) tussen het verticale en horizontale deel van het profiel (als je er van de zijkant tegen aan kijkt). Dit is erg kwetsbaar bij een hoeklijn. Hoeklijn wordt om die reden dan ook vaak gebruikt in een verband van meerdere hoeklijnen

De doorbuiging van profielen wordt bepaald door de hoogte van het profiel. Hoe hoger des te minder doorbuiging.

Re: stalen L balk

Om praktische redenen zou ik in dit geval (als ik de situatie goed begrijp) een H-profiel nemen. Het probleem met het torderen van het L-profiel is namelijk reeel, een symmetrisch profiel is in dit geval beter. Het lastige van een T-profiel is alleen dat je dit slechts moeilijk kunt opleggen om er vervolgens aan de bovenzijde nog de rest van je muurtje op te metselen.

Met een H-profiel is het probleem van het kantelen ook niet aanwezig (is ook symmetrisch) en je hebt aan de boven en onderzijde mooie oplegvlakken.

Let wel op; je gaat mooit uit van de massa van het muurtje wat je erop gaat zetten, met een overspanning van 2.4 m is de belasting van het dak (met een metertje sneeuw erop) ook de moeite van het meenemen in de berekening waard.

Zo, en nu mag iemand anders de tabellen er weer bij gaan zoeken voor de H-profielen...

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stalen L balk

Om praktische redenen zou ik in dit geval (als ik de situatie goed begrijp) een H-profiel nemen.


Yep. Eigenlijk een I-profiel dat zo breed uitgevallen is dat het bijna op een H lijkt. (ik zeg dit omdat men binnen de metaalprofiel normalisatie niet van H-profielen spreekt...)

Kies daarom dus een zogenaamd IPB-profiel in warmgewalst staal

(DIN 1052-2:1995-11) dat je dus op z'n zij gaat moeten monteren.

Dus breedte wordt daarmee hoogte.

Je hebt volgende breedtes :

100 mm tot en met 300 mm oplopend telkens met stappen van 20 mm.

De hoogte is telkens dezelfde als de breedte. Vanaf een breedte van 300 mm echter kan de hoogte toenemen in stappen van 20 mm tot 360 mm waabij de breedte telkens 300 mm blijft. Daarnaast zijn er nog een paar grotere hoogtes : 400, 450 en 500 mm.

Reageer