Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Mondeling hebben we een koopovereenkomst voor een woonboot gesloten, met dien verstande dat alle papieren in orde zouden zijn en wij de financiëring rond zouden kunnen krijgen.

De papieren blijken echter niet in orde en krijg ik net te horen dat de boot verkocht is aan een ander.

Ondertussen zijn wij druk doende de papieren zoals vergunningen in orde te krijgen.

Kan de verkoper zomaar beslissen de boot aan een ander te verkopen zonder ons hiervan in kennis te stellen?

Wat zijn onze rechten?

Mocht er meer informatie nodig zijn om ons een goed antwoord te geven dan verstrekken wij deze graag.

Berichten: 146

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Volgens mij is elke mondelinge overeenkomst bindend, dus ook de verkoop van de woonboot. De verkoper mag de boot daarna niet aan een ander verkopen, ook niet als die andere koper een hogere koopprijs wil betalen. Verkocht = verkocht.

Je kunt de verkoop en levering aan jou echter moeilijk afdwingen. Jij zult aannemelijk moeten maken / moeten aantonen dat er een overeenkomst is gesloten. Omdat het een mondelinge overeenkomst betreft zijn er geen schriftelijke bewijsstukken; er is niets. Het is jouw woord tegen het zijne. Ook als de verkoper jou aan de koop zou willen houden -en jij ziet er van af- is er een probleem met de bewijslast. Als je echter de overeenkomst in het bijzijn van een aantal mensen die zorgvuldig hebben meegeluisterd tot in detail hebt besproken waarna de overeenkomst werd gesloten maak je een kans. Afhankelijk van de staat van verkoop aan de andere koper, kun je dan met enige kans vorderen dat de woonboot alsnog aan jou verkocht moet worden dan wel heb je recht op een schadevergoeding voor gemaakte kosten en eventueel een nader (klein) schadebedrag.

Doch je noemt het al: papieren en vergunningen. De verkoper kan heel goed aanvoeren dat er inderdaad een principeovereenkomst werd gesloten maar dat jij niet voldeed / er binnen een redelijke termijn niet werd voldaan aan de voorwaarden en dat hij zich daarom -conform de overeengekomen verkoopvoorwaarden- vrij achtte de overeenkomst te ontbinden en de woonboot aan een ander te verkopen.

Berichten: 954

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Nee, bij de verkoop van een woning is een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig, deze moet schriftelijk worden vastgelegd.

"Rechters oordelen verschillend over de vraag of de verkoper zich na mondelinge overeenstemming nog kan onttrekken aan ondertekening van een schriftelijke koopovereenkomst."

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2673

http://www.nieuwhuisplan.com/artikel/kopen...per_1_9_74.html

http://www.boersadvocaten.nl/download/publ...rend%20goed.doc

Berichten: 2

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Bedankt voor de info zover, wel is het zo dat een huis en woonboot in de wet niet aan elkaar gelijk gesteld staan.

Een huis valt onder onroerende zaken en een woonboot niet. Zo is bij aan/verkoop ook geen overdracht belasting verschuldigd.

De hierboven vermelde web sites zijn dus niet geheel relevant.

Vraag blijft welke stappen wij nu verder moeten ondernemen.

Gemaakte kosten en geinvesteerde tijd zijn zijn slecht aantoonbaar dus het lijkt ons vrijwel onmogelijk daarvoor een claim neer te leggen. Bovendien willen wij nog steeds tot aankoop over gaan mits de benodigde papieren geproduceerd worden. Deze zijn noodzakelijk voor het verkrijgen van financiering en waarborgen de rechten op ligplaats.

Onze intentie tot aankoop is bekend bij de makelaar die in eerste instantie in de arm is genomen door de verkopende partij.

Berichten: 954

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Ok, over die gelijkstelling van een woonboot en een woning zat ook te twijfelen. Maar, ik neem aan dat je dat het eigendom uiteindelijk vastgelegd wordt via de notaris?

Over de aanwezigheid van een makelaar. Als die bij de voorlopige overeenkomst aanwezig was, en vervolgens ook bij de onderhandelingen met de andere partij, dan zou je wel eens een heel sterk punt kunnen hebben aangezien dat zou wijzen op onbehoorlijk gedrag. Niet zozeer van de verkopende partij, als wel van de makelaar.

Ik zou zeker juridisch advies hierover inwinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Hallo allemaal; ik ben nieuw hier en zal mezelf even voorstellen in het café.

Naar wat ik heb geleerd is een mondelinge overeenkomst geldig mits deze direct wordt aanvaard.

Dus als je meteen ja zegt, is 't bindend. Natuurlijk wel érg lastig te bewijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

je had wat op papier moeten zetten, als was het een geschreven briefje met een krabbeltje.

je kunt nu niks doen, het gesprek staat niet op band dus je kan nooit aantonen dat het gesprek heeft plaats gevonden.

Berichten: 12.262

Re: Mondelinge koopovereenkomst bindend?

Tenzij je getuigen kunt aanvoeren die onafhankelijk genoeg zijn om voor een rechter overtuigend te zijn - al lijkt me dat in deze situatie niet heel waarschijnlijk.
Victory through technology

Reageer