In welke taal programmeert u

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: In welke taal programmeert u

@Ger: De aanleiding was
Javascript is geen programmeer-taal en eigenlijk ook geen scripting-taal, het is een uitbreiding op HTML
.

Volgens mij is het een programmeertaal. Als iemand het een scripting taal wil noemen dan vind ik dat ook geen probleem, maar de term is technische gezien onzinnig om meerdere redenen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: In welke taal programmeert u

Oh, mijn reactie was weer meer richting VL, die zei nog niet veel webapplicaties gezien te hebben. Dus dan geef ik een simpel voorbeeldje, wat volgens mij niet echt heel uniek is.

Beetje miscommunicatie misschien, had beter de quote erbij kunnen zetten.

Anywho: programmeertaal/scripttaal, voor mij is het allemaal 1 pot nat. Hoewel het 1 misschien meer klopt dan de ander, maak ik me er niet zo druk om. Er zijn er ook die PHP per se een scripttaal noemen en HTML een programmeertaal (ok, dat is nmm wel echt fout), maar ik heb wel iets interessanters om me druk om te maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: In welke taal programmeert u

programmeertaal/scripttaal, voor mij is het allemaal 1 pot nat. Hoewel het 1 misschien meer klopt dan de ander, maak ik me er niet zo druk om. Er zijn er ook die PHP per se een scripttaal noemen en HTML een programmeertaal (ok, dat is nmm wel echt fout), maar ik heb wel iets interessanters om me druk om te maken.
True.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: In welke taal programmeert u

Naar mijn mening moet je het niet al te moeilijk zoeken: javascript heet niet voor niets javascript.
Javascript heeft anders niets met Java te maken :D

Maar wat doe je dan met IO bewerkingen?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: In welke taal programmeert u

Javascript heeft anders niets met Java te maken :D
Dat mooie eiland in de Indische Oceaan? Of die wijk in Amsterdam? Nee, klopt. :P

Wel met de taal Java; hoewel het natuurlijk totaal anders is, is javascript wel ontworpen om op Java te lijken.
Maar wat doe je dan met IO bewerkingen?
Klik.

Overigens ben ik geen javascript goeroe hoor, vond alleen je eerdere opmerking niet terecht waarom ik reageerde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: In welke taal programmeert u

Wel met de taal Java; hoewel het natuurlijk totaal anders is, is javascript wel ontworpen om op Java te lijken.
Nee hoor. Het is ontworpen om een beetje op C te lijken -- net als Java -- maar de term JavaScript is puur uit markting overwegingen gekozen. Natuurlijk heeft men bij het ontwerp van beide talen naar zo ongeveer dezelfde voorbeelden gekeken, toch zijn de verschillen groot. Neem alleen al de manier waarop OO is geïmplementeerd: Java is class-based terwijl JavaScript prototype-based is.

JavaScript had eerst de naam Mocha, daarna LiveScript en toen Java populair werd kreeg het de naam JavaScript (een trademark van sun microsystems). De formele standaard heet ECMAScript, maar in de praktijk beschouw men de versie van de Mozilla Foundation als de daadwerkelijke 'standaard' implementatie.

JavaScript zie je tegenwoordig zelfs verschijnen in embedded systemen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: In welke taal programmeert u

Maar wat doe je dan met IO bewerkingen?


Javascript kan anders wel tekstfiles uitlezen hoor :D

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: In welke taal programmeert u

Ik wil de laatste keuze in het 2 deel van de poll aankruisen, maar dat werkt op een of andere manier niet.

Zelf heb ik voor school in C++ builder geprogrammeerd. Daar kwam ik er achter dat programmeren in een dergelijke taal niet echt iets voor mij is. Ik raak al snel het spoor bijster in de codes en verlies dan overzicht.

Voor mijn werk ben ik gaan programmeren in Labview van National Instruments wat voor mij een uitkomst is, omdat dit een visuele manier van programmeren is. In feite is het niet meer dan het aan elkaar zetten van een blokschema. Verder zijn alle bewerkingen mogelijk. De programmeertaal is vooral bedoeld voor de meet en regeltechniek.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: In welke taal programmeert u

Javascript kan anders wel tekstfiles uitlezen hoor :D
Akkoord maar veel schrijfbewerkingen heb ik het toch nog niet zien doen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: In welke taal programmeert u

Akkoord maar veel schrijfbewerkingen heb ik het toch nog niet zien doen.
Ook akkoord, maar JS is niet gemaakt om IO bewerkingen te doen naar bestanden. Een auto heeft toch ook geen vleugels zoals een vliegtuig?

JS is zeker geen opmaak taal dus moet het bijna sowieso een script- of programmeertaal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: In welke taal programmeert u

Nou voor mij is het hetzelfde of je zoiets een programmeertaal, scriptingtaal, opmaaktaal, ... noemt.

Het punt is JavaScript past in geen van allen, de vraag is vooral waar een bepaald type taal begint, en eindigt. Als je bijvoorbeeld de definitie van object georiënteerd op de korrel neemt, bestaat er maar 1 zo'n taal (SmallTalk), maar als je deze definitie blijft hanteren, zal SmallTalk nog lang de enige zijn, het punt is dat de definities zo breed zijn als je zelf wil, voor alle types kan je wel 1 of meer argumenten geven. Je kan even goed zeggen dat Java een opmaaktaal is, je kan immers ingevoerde tekst opmaken, de vraag is dus waar een opmaaktaal begint. Bovendien doet het er nu weer ook niet zoveel toe. Ik zie javascript niet echt als een mogelijk kanshebber om standaardtaal te worden, alleen al omdat deze alles behalve object georiënteerd is (vooraleer we hier weer een discussie over hebben, er wordt gedaan als of, maar objecten en klassen zijn in Javascript een leeg begrip)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer