Onderzoek naar communicatie via internet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Onderzoek naar communicatie via internet

KLETS JEZELF NAAR DE BIOSCOOP!

Op de afdeling communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam wordt de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar communicatie via internet. Voor een onderzoek naar online communicatie dat binnenkort begint zijn wij op zoek naar jou.

Wat houdt het onderzoek in?

Als je je op de onderstaande website inschrijft voor deelname aan het onderzoek krijg je de contact gegevens toegezonden van een andere voor jou onbekende deelnemer.

Het is de bedoeling dat je gedurende 1 week ofwel via e-mail ofwel via MSN, communiceert met deze persoon. Wij stellen jullie alleen aan elkaar voor. Je bent verder vrij om te bepalen waar je het over wilt hebben en hoeveel contact jullie hebben. Wij zijn erin geïnteresseerd hoe gesprekken via deze media verlopen. Om dit te kunnen onderzoeken stellen we je aan het einde van de week online een aantal vragen over hoe je de communicatie hebt ervaren. Ook vragen we je dan alle berichten die jullie naar elkaar hebben verzonden naar ons op te sturen.

Voorwaarden om mee te doen:

• Goede beheersing van de Nederlandse taal

• Minimaal 18 jaar

• Je moet beschikbaar zijn om te communiceren met de ander tijdens de communicatieweek van maandag 17 november tot zondag 23 november

• Na de communicatieweek vul je online een vragenlijst in m.b.t. de communicatie

• Na de communicatieweek stuur je alle berichten die jullie naar elkaar hebben verzonden naar ons op

• Beschikking hebben over een computer met internettoegang

• Een e-mail adres en MSN messenger adres opgeven

• MSN geïnstalleerd (versie 6 of hoger)


Voldoe je aan al deze voorwaarden? Schrijf je dan nu in (voor zon 16 november) op de onderstaande website. Iedereen die het onderzoek volledig afrondt maakt kans op een bioscoopbon van €15,-!

www.vu-communicatieonderzoek.tk

Berichten: 817

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Ik ben op zich bereid om mee te werken, maar ik vrees dat er niet bijster veel communicatie zal zijn indien ik een willekeurige persoon moet contacteren en er een week mee moet praten.

(ok, niet non-stop een week, maar toch). Je zou wel eens snel uitgepraat kunnen geraken, en dan zou het eerder lijken alsof er weinig communicatie is, gewoon omdat er geen motivatie voor die communicatie is.

Daarnaast communiceer ik wekelijks ettelijke uren online, maar het gebruik van programma's als MSN komen er zelden bij te pas.

nog een vraagje ivm :
• Na de communicatieweek stuur je alle berichten die jullie naar elkaar hebben verzonden naar ons op
Heeft dit enkel betrekking op berichten, of alle vormen van internet-communicatie. Want sommigen zijn al wat moeilijker vast te leggen en door te sturen als andere.

Zijn er plannen voor een onderzoek naar andere vormen van internet communicatie dan via MSN ? Via een praatprogramma zoals Teamspeak, Skype, Ventrillo, etc etc wil ik gerust bijdragen tot het onderzoek. Maar ik vrees dat het meedoen aan het onderzoek zoals ik het nu lees (dus via msn) alleen maar tot valse resultaten over mijn internet communicatie kan leiden.

Ook andere chat programma's zoals irc, xfire etc komen bij mij veel frequenter voor dan msn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 5

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Het heeft enkel betrekking op de berichten ( dus als je via e-mail communiceert de mailtjes en via msn de gesprekken)

Opzich is hetgeen jij zegt leuk om naar te kijken voor een eventueel vervolg onderzoek ( het communiceren via teamspeak, skype etc)

Het enige wat ik er verder over kan zeggen is dat de participanten bepalen hoeveel tijd ze eraan besteden, dus het hoeft niet elke dag 2 uur te zijn of iets in die richting, ze zijn hier geheel vrij in.

Ik hoop dat sommige van jullie ons willen helpen met dit onderzoek.

Bij voorbaat dank,

Eddy

Berichten: 771

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Het ding waar ik bang voor ben bij dit onderzoek is dat je misschien totaal niet overeenkomt met de persoon met wie je spreekt. In dat geval zou het een beetje tegen mijn zin zijn als ik er "moet" mee spreken. en dan is het ook niet leuk meer.

Berichten: 5

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Het ding waar ik bang voor ben bij dit onderzoek is dat je misschien totaal niet overeenkomt met de persoon met wie je spreekt. In dat geval zou het een beetje tegen mijn zin zijn als ik er "moet" mee spreken. en dan is het ook niet leuk meer.
Een band ontwikkeld zich zoals die zich ontwikkeld, ik snap uiteraard dat je niet tegen je zin in gaat MSN-en, of mailen. Ik zou zeggen probeer t en mocht het erg tegenvallen, kun je na een paar dagen alsnog aangeven dat je wilt stoppen, die optie hebben we ook.

Groetjes

Eddy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Opmerking moderator

Hoi Eddy_Stam, ik zou jullie graag nog even wijzen op onze enquêtecode. Voor dit soort onderzoek stellen we onze fora graag ter beschikking, maar we vragen wel dat achteraf even verteld wordt wat precies het doel was van het onderzoek, en op welke wijze de resultaten ontsloten zullen worden.
Dat gezegd zijnde, wil ik best deelnemen. Ik ben Belg, is dat een probleem?

Edit: is er een reden om MSN versie 6 of hoger te vragen? Ik gebruik aMSN.

Berichten: 5

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

ypsilon schreef:

Opmerking moderator

Hoi Eddy_Stam, ik zou jullie graag nog even wijzen op onze enquêtecode. Voor dit soort onderzoek stellen we onze fora graag ter beschikking, maar we vragen wel dat achteraf even verteld wordt wat precies het doel was van het onderzoek, en op welke wijze de resultaten ontsloten zullen worden.
Dat gezegd zijnde, wil ik best deelnemen. Ik ben Belg, is dat een probleem?

Edit: is er een reden om MSN versie 6 of hoger te vragen? Ik gebruik aMSN.
Hallo!

Uiteraard zal ik na afloop van het gehele onderzoek ( 29 januari de eindpresentaties ) graag het precieze doel van het onderzoek mededelen op dit fora :D

Het feit dat je de Belgische nationaliteit bezit in mijns insziens geen enkel probleem, zelf weet ik niet de exacte reden van het hoe en wat van MSN versie 6, ik zal dit ter sprake brengen aankomende maandag en zal zo spoedig mogelijk met een antwoord komen. Al neem ik aan dat het belangrijkste is dat je een gespreks geschiedenis dient te hebben.

mvg,

Eddy

Berichten: 5

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Edit: is er een reden om MSN versie 6 of hoger te vragen? Ik gebruik aMSN.
Ik heb het even nagevraagd en het is geen enklel probleem, mits je een logboek kan 'hebben'

mvg

Eddy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onderzoek naar communicatie via internet

Okido. Ik heb me ingeschreven (ik weet dat het lastig kan zijn om participanten te vinden). Mij moet je trouwens niet meenemen in de loting voor een bioscoopticket dan, ik heb daar in België waarschijnlijk toch niet veel aan.

Reageer