Effecten caffeïne en alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Effecten caffe

Volgens radar en vele internet bronnen is de combinatie van alcohol en energiedrank gevaarlijk. De combinatie van energiedrank en alcohol wordt als gevaarlijk beschouwd omdat de cafeïne in de energiedrank de werking van alcohol maskeert.

Maar cafeïne vermindert de effect van alcohol niet en alcohol vermindert de effect van cafeïne niet. Hierdoor lijkt het alsof er minder gedronken is omdat de effecten van alcohol minder duidelijk zijn. Dit kan leiden tot een stijging van de risico’s van overmatig alcohol gebruik. (Met alcohol wordt er de alcohol in alcoholische dranken zoals Bacardi enzovoorts bedoeld. Dat is Ethanol als het goed is.)

Mijn vraag: welke effecten van alcohol op je lichaam die door cafeïne minder duidelijk worden, wordt hier precies bedoelt?

Ik zou graag wat handige links met diepgaande informatie willen en dergelijke. Ook namen van de effecten zou ik zeer op prijs stellen. :D

Bij voorbaat bedankt!

P.S. Als mijn vraag onduidelijk is hoor ik het graag ASAP

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Effecten caffe

Ik meende dat caffeine de effecten van alcohol juist versterkt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Effecten caffe

Nou het gevaar zit hem om wat preciezer te zijn in het feit dat alcohol het brein verdooft, en dat cafeïne een stimulerende middel is.

Wat ik graag wil zijn handige links e.d. over die verdovende en stimulerende effecten. :D

Bovendien weet ik bijna zeker dat cafeïne de effecten van alcohol niet beïnvloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Effecten caffe

In je lichaam zullen deze 2 stoffen inderdaad geen effect op elkaar hebben. Normaal gesproken drinken mensen alcohol, worden slaperig en gaan uiteindelijk slapen. Echter wanneer je bijvoorbeeld ook cafeine consumeerd, dan zal je dat slaperige effect dus niet krijgen en door gaan met drinken. Easy as that.

De verdovende en stimulerende effecten van resp. alcohol en caffeine zijn op pubmed gewoon na te lezen.

effect of caffeine

effect of alcohol
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Effecten caffe

Bedankt voor de links Wouter! :D

Maar ik heb moeite met het vinden van de precieze beschrijving van hoe de ethanol nou precies mensen slaperig maakt. En misschien ligt het aan mij, maar ik kon de verdovende en stimulerende effecten van resp. alcohol en cafeïne niet nalezen op PubMed.

Zou iemand mij alstublieft een link kunnen sturen die daar precies op ingaat?

Berichten: 12.262

Re: Effecten caffe

Voor de werking van alcohol op lichaam en hersenen kun je prima in wikipedia terecht, het mechanisme is al lang bekend.

Mogelijk bijkomend gevaar van alcohol icm caffeine is dat beiden diuretica zijn en daardoor mogelijk extra uitdroging tot gevolg hebben. Afgezien daarvan lijkt me niet dat cafeine de risicos van een gegeven hoeveelheid alcohol vergroot of verkleint.
Victory through technology

Berichten: 302

Re: Effecten caffe

Maar ik heb moeite met het vinden van de precieze beschrijving van hoe de ethanol nou precies mensen slaperig maakt. En misschien ligt het aan mij, maar ik kon de verdovende en stimulerende effecten van resp. alcohol en cafeïne niet nalezen op PubMed.
Alcohol werkt als een narcosemiddel. Bij lage dosis wordt vnl. de hersenschors beinvloed, bij hoge dosis ook de overige hersendelen.

Het stimulerend effect van coffeine heeft een ingewikkeld werkingsmechanisme. Coffeine is een adenosine antagonist en ontremt daardoor de hersenactiviteit. Hoe dat zich vertaalt in grotere alertheid is moeilijk te zeggen. Het is bekend dat schakers die voor en tijdens het begin van een partij koffie drinken de bestudeerde theorie sneller uit hun geheugen kunnen oproepen.

Het is waar dat zowel alcohol als coffeine een diuretisch effect hebben (door remming van het antidiuretisch hormoon) maar dat effect is van coffeine veel kleiner, met name bij iemand die gewend is aan het drinken van koffie. Bij intensief duursporten wordt het drinken van b.v. koffie niet beschouwd als risico voor het optreden van dehydratatie.

Reageer