[chemie] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[chemie] redoxreacties

ff een vraagje:

Bij een oxidatie van ethanol naar azijnzuur, klopt het dat het dan de koolstof is die stijgt in oxidatietrap ? waar welke OT gaat deze dan ?

thanks

Berichten: 8.614

Re: [chemie] redoxreacties

Geef de reactievergelijking eens.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 228

Re: [chemie] redoxreacties

Geef de reactievergelijking eens.
Kaliumdichromaat + ethanol --> azijnzuur + ... (niet gegeven, en nrml niet nodig om op te lossen, volgens cursus)

het is in een zuur milieu

Chroom reduceert hier van +6 naar +3

Berichten: 817

Re: [chemie] redoxreacties

de reactie in formulevorm (want dat is VERUIT makkelijker bij redox) ziet er dus als volgt uit:
\(K_2Cr_2O_7 + CH_3CH_2OH -> CH_3COOH + ...\)
Nu is natuurlijk de vraag over welke C we het hier hebben.

ik zal het dus even tijdelijk voor de duidelijkheid als volgt schrijven
\( C_{(1)}H_3C_{(2)}H_2OH\)
Verwar de getallen tussen haakjes nu niet met hoeveelheden atomen, maar met een nummering van 1 individueel atoom.

bij je kaliumdichromaat kan je snel teweten komen

OT (O) = -II

OT (K) = +I

gevolg : Cr heeft een OT van
\(\frac{2 \cdot 1 + -2 \cdot 7}{2}\)
= +VI

(als we toch over redox en oxidatietrappen bezig zijn, kan je ze best even allemaal eens uittellen, kwestie van oefening)

Bij ethanol zit je met de C1 waar 3x een positief H-ion op zit. De oxidatietrap is dus -III.

de C2 heeft 2 positieve waterstofionen, en 1 negatieve OH groep. Om een geheel van 0 te krijgen zit je dus met een OT van -1.

Bereken op diezelfde manier eens de 2 C-atomen in het azijnzuur.

Kijk op die manier eens of het inderdaad de C's zijn die van OT veranderen. En zoja, welke van de 2 (of beiden misschien ?)

noot: ik garandeer niet dat de voorgetallen van die reactie per sé 1 zijn. ik ken de volledige reactie niet, en ga me er omwille van het niet zeker zijn, er niet aan wagen om een mogelijk foute reactie voor te schotelen.

Hoe dan ook vallen de OT te berekenen zonder het exacte kennen van de voorgetallen. Daarom dat ik voorstel dat we ze voorlopig even buiten beschouwing laten.

Om je electronenbalans op te kunnen stellen, ter controle, zouden de voorgetallen wel gekend moeten zijn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer