[natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Hoihoi,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het zoeken naar een vervangingsweerstand van volgend netwerkje. Ik breek er alleszinds m'n tanden op :D
Bijlagen
tek.JPG
tek.JPG (13.33 KiB) 531 keer bekeken

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Hoi,

Ooit gehoord van driehoek- / sterschakeling en de conversie tussen beiden? Rechts heb je 5 weerstanden. Als je dat wat hertekend dan zie je daar 2 driehoeken met op elke zijde een weerstand. Neem nu 1 van die driehoeken eruit en geef de hoekpunten een naam bvb. A, B en C. Merk op dat dit een zeer nuttige stap is om het overzicht te bewaren. Kijk nu naar de weerstand tussen elk paar van deze punten (d.i. tussen A en B; tussen A en C; tussen B en C), en bepaal de vervanginsweerstand. Herteken nu die driehoek met behulp van de vervangingsweerstanden. Op deze wijze bekom je een ster-voorstelling van de oorspronkelijke driehoek en wordt het netwerk een stuk eenvoudiger.

Spijtig genoeg kan ik nu geen figuurtjes maken (vanavond wel) dus als bovenstaande niet duidelijk is, laat het gerust weten.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet. Dit soort onderwerpen horen thuis in het huiswerk forum.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

Ook moet je als je hier iets post de vaknaam in blokhaken voor de titel zetten, op deze manier komen natuurkundigen op je vraag af en blijven niet natuurkundigen weg. Zo wordt je sneller geholpen en scheelt het beide partijen tijd.

Denk je er in het vervolg zelf aan? Bedankt!

De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Tip: wel eens van symmetrie gehoord?

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Ik had dit niet nodig voor huiswerk ofzo, had die vraag van een collega gekregen. Ik herkende de configuratie, maar wist niet meer hoe dit op te lossen.

Driehoek-ster transformatie is inderdaad de oplossing, was dit compleet uit het oog verloren.

Bedankt voor de hulp!

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

Tip: wel eens van symmetrie gehoord?


PS: ik weet dat je de horizonale '2R' mag laten vallen daar de 2 linkse benen symmetrisch zijn, maar het was hem puur te doen om de weerstandskwestie :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

De brug (van Wheatstone), de horizontale 2R, kun je, zoals genoemd, zomaar weghalen!

Rvervanging = R//(3R//3R)

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] vervangingsweerstand van schema vinden

thermo1945 schreef:De brug (van Wheatstone), de horizontale 2R, kun je, zoals genoemd, zomaar weghalen!

Rvervanging = R//(3R//3R)


Brug van Wheatstone kan je er inderdaad ook makkelijk in herkennen. Ik verkoos echter ster-driehoek transformatie omdat die makkelijk kan toegepast worden als er geen 2 paar gelijke weerstanden wordt gebruikt.

Reageer