Lasberekeningen hijsbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Lasberekeningen hijsbalk

Op mijn stage heb ik de opdracht gekregen om de lassen van een hijsbalk te berekenen. Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou moeten doen.

Het betreft een hijsbalk IPE200. Hier moeten 5 kokers opgelast worden. Aan de balk komt maximaal 1000kg te hangen.

Kan iemand mij hiermee opweg helpen?

bvd voor de hulp!

Berichten: 4.502

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Maak,als je dat nog niet hebt gedaan,een krachtenschema en verder:

Je zou eens de theorie, hoe je een las berekend,kunnen bekijken met bepaling van haakse doorsnedes,langsdoorsnedes ,vormen van lassen,ed.

Zeer leerzaam! :D

Berichten: 4

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Ik heb het volgende krachtenschema. Als ik het goed heb, hangt de last slechts aan 2 kokers (rood) wanneer de last op 1 punt bevestigd is. Dat is dus de situatie met de grootste krachten op de lassen.

Krachtenschema

Waar zou ik die theorie kunnen vinden? Ik heb hier geen boeken staan. Op internet heb ik reeds gezocht maar ik vind geen informatie die mij (voldoende) duidelijkheid verschaft om de berekening te kunnen maken.

Berichten: 4

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Misschien een rare vraag, maar wat bereken je eigenlijk precies met een lasberekening? :D

Berichten: 4.502

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Even de laatste vraag,

in geval van het opvangen van een trekkracht van het ene profiel naar het andere,bereken je bij zuivere trek het oppervlak (doorsnede van de las);bij een buiging (via een andere berekening ook de hoogste spanning met bijbehorende lasdoorsnede.

IK zal wrs.nog vandaag je schema bekijken en erop reageren!

Berichten: 4.502

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Ik bekeek het schema,zie geen maten van de koker,kan dus alleen maar de lasoppervlakte bepalen en dan nog werkend onder een hoek van 45 graden.

Je schema laat ook de hijskracht van 10000N zien midden tussen 2 kokers en vermelding van 5000 N opvangkracht; volgens mij is de max.opvangkracht in een koker 10000 N met de hijslast er direct onder,maar ik weet de vraag die bij het schema behoort ook niet.

Practisch is er altijd weer een krachtenverdeling door de IPe 200 en weer afh.hoe die is bevestigd,maar dat is een ander verhaal!


Je mag de spanning van het gebruikte staal gebruiken,dus als je uitgaat van Fe 360 (Fe E 235),dus staal met een treksterkte van 235 N/mm2 ,dan kan dezelfde basiswaarde voor de laselectrode worden gebruikt,

Vervolgens moet daar een veiligheidsfactor aan worden toegevoegd van hijswerktuigen,en ik meen eens een getal van 4.6 te hebben gezien ,kan me vergissen,en dat betekent een toelaatbare spanning van (235N/mm2) / 4.6 = 51 N/mm2.

Deze veiligheidsfactor varieert afhankelijk van de soort constructie (statisch,dynamisch,etc) mogelijk ook van laslengte,kwaliteit van de las,etc (zie oa.TGB staalconstructies 1990).

Ga je uit van een hoeklas in jouw geval,dan krijg je een minimale doorsnede onder een hoek van 45 graden waar de trekkracht op losgelaten wordt,dwz.dat je een berekend oppervlak volgens de formule van Huber en Hencky via de ideele spanning met 1/ 0.352 ofwel met 2.84 moet vermenigvuldigen .

Verder gaand met de uitgangspunten als hierboven wordt het benodigde doorsnedeoppervlak dan

per ophangpunt ( koker of wat dan ook): 2.84*5000N / 51 mm2 ofwel 278 mm2.

Bij een lasdikte (min.dsn.) van 5 mm zou je dan een netto laslengte krijgen van 55 mm en daarbij nog een toeslag voor het beginnen en eindige van de las. ( ook weer in TGB vermeld)

Je ziet dat lasberekeningen wel wat kennis vereist en niet zomaar op een vrije middag uit een bibliotheek gevist kan worden ,vroeger zeiden wij dat je daarvoor de leraren op school hebt om dat uit te leggen.

Maar jullie opleidingsmethoden zijn natuurlijk veel beter en efficienter, ik wens je succes en sterkte toe!

Berichten: 4.502

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Googlend ontdek ik een voorschrift met een veiligheidsfactor 5 voor hijswerktuigen,dus ik zat in de buurt.

Alleen weet ik niet of dit voor de totale constructie telt,dan wel voor de bewegende/draaiende onderdelen;vraag de meester offie dat weet!

Berichten: 4

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Bedankt voor je hulp. Het betreft geen schoolvraag maar een opdracht tijdens mijn stage. De balk moet dus voor de zwaarst mogelijk belaste situatie berekend worden. Dat zal dus inderdaad met de last recht onder een koker zijn.

Ik ben al een stuk verder gekomen!

Berichten: 1

Re: Lasberekeningen hijsbalk

Wij moeten voor onze stage opdracht een persinstallatie maken die ringen perst om de geleidingsrollen waarover de transportband loopt.

Ter verduidelijking zal in in bijlage enkele foto's zetten die een gelijkaardige pers, zoals wij ze moeten maken, voorstelt.

Nu moeten we om een CE-keuring te verkrijgen lasberekeningen uitvoeren op de constructie, maar wij hebben geen idee hoe we dit moeten doen.

Kan iemand ons daar misschien mee verder helpen? In bijlage zal ik ook nog even de grafische voorstelling plaatsen waarop je ziet hoe de krachten op de constructie staan en hoeveel deze krachten bedragen, dit hebben we afgeleid uit het soort cilinders dat we gebruiken.

De constructie omvat de boven plaat die ondersteund wordt door aan de buitenkanten twee pilaren, de pilaren worden rondom volledig gelast aan de bovenplaat.

Met eens staal van ST37.2 soortelijk gewicht van 7,35g/cm3.

Welke berekeningen moeten wij hier voor uitvoeren?

Alvast bedankt !
Bijlagen
Drawing8.pdf
(102.37 KiB) 506 keer gedownload
Drawing6.pdf
(112.06 KiB) 543 keer gedownload
Drawing11.pdf
(100.65 KiB) 883 keer gedownload

Reageer