Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Als mensen veel tegen zichzelf, dieren en/of objecten praten kunnen ze dan last hebben van een psychologische aandoening? (En hoe heet deze aandoening dan?)
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Als mensen veel tegen zichzelf, dieren en/of objecten praten kunnen ze dan last hebben van een psychologische aandoening? (En hoe heet deze aandoening dan?)
Wat ongebruikelijk gedrag is niet per se een aandoening.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Als mensen veel tegen zichzelf, dieren en/of objecten praten kunnen ze dan last hebben van een psychologische aandoening? (En hoe heet deze aandoening dan?)
Ten eerste, met het risico op redundantie: antwoorden op deze vraag zijn hypothetisch en geenszins diagnostisch. Als je iemand kent waarbij je bovenstaande observeert, en denkt dat het problematisch is, praat er dan met hem/haar over en overweeg professionele consultatie.

Ten tweede, inderdaad en eveneens belangrijk:
Wat ongebruikelijk gedrag is niet per se een aandoening.
Dat gezegd zijnde, kan tegen zichzelf praten eventueel duiden op een neiging tot ruminatie (piekeren), wat bij depressie aangetroffen kan worden. Het praten tegen dieren of objecten kan, afhankelijk van de idee erachter (bijvoorbeeld dat het dier of object in kwestie begrijpt wat gezegd wordt en kan daarop bewuste reacties stellen) duiden op iets van de orde van hallucinaties of wanen, kenmerken die aangetroffen kunnen worden in psychose (zij het schizofrenie of kortdurende psychotische episodes) en ernstige vormen van depressie. Maar evengoed is de persoon gewoon wat verstrooid o.i.d en is er geen enkel probleem. Ik praat ook nogal regelmatig tegen mezelf en zelfs tegen pakweg aardappelen op het vuur: "Komaan, koo-ook..." (
Verborgen inhoud
waarbij ik dan mijn huisgenoten duidelijk moet maken dat dat helpt: aardappels worden sneller gaar als je tegen ze praat :D
).

Edit: titel even aangepast, lijkt me duidelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Intressant.

Als je denkt "in je hoofd" gebeurt dit dan via je prefrontale cortex?

Maar "spreken" gebeurt ook via je prefrontale cortex toch? Dus als je tegen jezelf praat dan komt de informatie dus: Prefrontale cortex => via spraak naar omgeving ==> vervolgens weer opgevangen door je oren ==> en dan terug naar de prefrontale cortex.

Klopt dit?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Als je alle mensen die eens tegen zichzelf hebben gepraat in een instelling zou steken, dan blijft er nog een klein percent over, om ze te verzorgen. Dan is men waarschijnlijk gekker buiten, dan in de instelling.

Berichten: 264

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Ik zie niet zoveel mensen, en ik praat veel tegen mezelf en tegen imaginaire personen en tegen apparaten die soms niet doen wat ik wil. Vooral tegen m'n PC. :D En soms ook tegen de vogeltjes in de boom voor m'n raam, of tegen de kat van de buren als ik mijn post uit de bus ga halen. Ik zou niet graag willen dat er een etiketje aan dat gedrag van me zou worden gehangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

ik praat regelmatig tegen mijn honden in de hoop dat ik met ze kan communiceren,

ik voer gesprekken voor de spiegel, puur om zelf te kunnen zien hoe ik overkom op een ander.

Heb zelfs ergens gelezen dat "praten tegen jezef" gezond is.

als kind mag het ook!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Heb zelfs ergens gelezen dat "praten tegen jezef" gezond is.
Kun je daar ergens een bron van opduikelen?

Het is overigens niet de bedoeling dat iedereen hier nu komt posten wanneer hij al of niet tegen zichzelf, dieren of objecten praat. TS heeft inmiddels wel genoeg voorbeelden die aangeven dat er niets mis mee is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

http://en.wikipedia.org/wiki/Intrapersonal

http://en.wikipedia.org/wiki/Subvocalization

Via dit vindt je meer links

In hoever dit alles wel of niet goed is, en of dit tout court in termen van goed kan uitgedrukt worden denk ik dat je dit individueel moet zien.

Als ik iets in mijn geheugen wil krijgen helpt mij subvocalization.

Voor redeneren helemaal niet (als wiskunde/fysica).

In mijn jeugdjaren werden mijn broers en zussen gek van mijn luidop studeren bij typische geheugenvakken (ik was de enige van 8 kinderen die dat deed), en ik was volslagen fysisch (meer fysisch dan geestelijk) uitgeput na examenperiodes.

Mijn vader, als leraar, trachtte mij andere methodes te leren wat gewoon niet werkte voor mij (en ik wist/weet dat mijn methode niet ideaal was).

Verborgen inhoud
:D Hoe het zit met mensen die in discussie gaan met hun aardappelen, met als gevolg dat de lepeltjes in de afwas uit zichzelf beginnen door te buigen is mij minder duidelijk ...
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Lees dit onderwerp nu pas, vandaag deze zeer late reactie. Zonder diegenen die een diepzinnige grond hiervoor trachten te vinden of het een symptoom vinden van een ziekte c.q. aandoening tekort te doen: kan het tegen zichzelf of tegen dieren enz. praten ook niet gewoon een teken zijn van eenzaamheid? Men wil gewoon een menselijke stem horen....
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Dat is niet onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Als mensen veel tegen zichzelf, dieren en/of objecten praten kunnen ze dan last hebben van een psychologische aandoening? (En hoe heet deze aandoening dan?)
Daar is zonder idee van de context, geen zinnig woord over te zeggen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 20

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Ook een leuke hypothese die helemaal nog niet zo onwaarschijnlijk klinkt.

Wanneer je delen in je hersenen niet gebruikt, sterven verbindingen sneller af.

(Dat doen ze sowieso maar..)

Doordat mensen soms tegen zichzelf en/of tegen hun omgeving praten, zou er door activiteit nieuwe

verbindingen worden aangemaakt. Zeg maar dat elk gesprekje met jezelf, je hond of de tandenborstel

van je vriend of vriendin een plasticiteits oefening is van je hersenen.

Berichten: 39

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

Tegen een dier of voorwerp praten is zeker niet erg, maar als het terug praat (en vooral als je er naar luistert) dan wordt het toch wel wat pathologisch...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Praten tegen jezelf, dieren en/of objecten

TheGreaterGood schreef:Intressant.

Als je denkt "in je hoofd" gebeurt dit dan via je prefrontale cortex?

Maar "spreken" gebeurt ook via je prefrontale cortex toch? Dus als je tegen jezelf praat dan komt de informatie dus: Prefrontale cortex => via spraak naar omgeving ==> vervolgens weer opgevangen door je oren ==> en dan terug naar de prefrontale cortex.

Klopt dit?
Nee. Denken gebeurt in de gehele neocortex, dus niet alleen prefrontaal. De kwaliteit van de gedachte wordt bepaald door welke neuronennetwerken betrokken zijn. Taal (spreken) gaat via de centra van Broca en Wernicke naar het gebied van de primaire motorcortex dat betrokken is bij de motoriek van de mond-, tong- en keelmusculatuur.
Tegen een dier of voorwerp praten is zeker niet erg, maar als het terug praat (en vooral als je er naar luistert) dan wordt het toch wel wat pathologisch...
Geldt dit ook voor een papegaai? 8-)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer