[biologie] Taak over mitose en meiose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

[biologie] Taak over mitose en meiose

Ik heb een grote taak over Mitose/Meiose en ik slaag er niet in om de vragen te beantwoorden, en te begrijpen. Iemand die hier verstand van heeft en me wat kan uitleggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Allereerst welkom SonDaan,

wellicht dat je nog even de regels moet doorlezen van dit forum en van het forum in het algemeen. Er moeten namelijk in blokhaken (zoals je bij ALLE andere topics ook kan zien in huiswerk en practica :P ) de vaknaam voor je topic titel. Op deze manier weten biologen dat ze naar jouw topic moeten gaan en de anderen dat ze weg moeten blijven, scheelt tijd voor iedereen en je vraag wordt eerder beantwoord. Ik zal het voor je doen.

Verder is het onduidelijk wat je zelf al hebt gedaan, je wilt neem ik aan niet dat mensen voor jou je taak gaan maken, want dat gaat ook niet gebeuren. :D Kan je ook wat duidelijker vertellen wat je over meiose en mitose wilt vertellen. Wat zijn je onderzoeksvragen, wil je iets practisch gaan doen, wat weet je al, wat wil je weten? Welke vragen snap je nog niet en nog veel belangrijker wat heb je zelf al aan de vragen gedaan. Mensen willen niet jouw huiswerk maken, ze willen jou helpen je huiswerk te maken. :P .
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Bedankt voor het editen van topictitel.

Wel van vraag 1 ben ik alvast niet zeker; Dat is deze:

Hoeveel zusterchromatiden (???) bevat een menselijk cel in

a) de mitotische fase:

b) in de metafase van de eerste meiotische deling:

c) in de metafase van de tweede meiotische deling:

d) in de telofase van de tweede meiotische deling:

Dit is wat ik heb:

Hoeveel zusterchromatiden (???) bevat een menselijk cel in

a) de mitotische fase: 92

b) in de metafase van de eerste meiotische deling: 92

c) in de metafase van de tweede meiotische deling: 46

d) in de telofase van de tweede meiotische deling: 23

En?

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Het feit is dat ik die getallen nodig heb voor een verdere oefening. Waar wordt gezegt: de massa van het DNA van een witte bloedcel is 7x10^-12.

Ik vermoed dat een Witte bloedcel 46 chromosomen heeft. en dus heeft alles met 23: 3,5 x10^-12 en alles met evenveel, dezelfde massa, en alles met 92, dubbele massa. Maar wat is een zusterchromatide ??

Berichten: 817

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Om even terug te vallen op die eerste vraag. Ik moest zelf nog eens goed nadenken bij al die stappen, dus heb ik er mijn boek biologie van het eerste jaar maar eens terug bijgehaald.

daarnaast is er nog de interpretatie van de vraag: Is er gevraagd, hoeveel paren hebben een zusterchromosoom? Of is de vraag: samen met die zusterchromosomen, hoeveel zijn het er in het totaal?

Als ik het goed snap, zijn die zusterchromosomen hetzelfde als de homologe chromosomen (2 replica's van elkaar als het ware).

in de mitotische fase: hier ben ik wat verward. Als ik me niet vergis zijn er 6 fases in de mitose, genoemd de interfase, profase, prometafase, metafase, anafase en telofase. Een individuele stap die de mitotische fase noemt is mij onbekend.

in de metafase 1:

Gewoonlijk heeft een mens 46 chromosomen (23 paar). Bij de celdeling verdubbelt ieder chromosoom zich en bestaat dan tijdelijk uit twee identieke chromatiden. het lijkt me dus dat het antwoord hier 92 hoort te zijn. (23 chromosomenparen, zijn 46 chromosomen. Ieder van die 46 bestaat uit 2 chromatiden (46*2=92)

in de metafase 2: hier gaan er geen replica's meer zijn, alleen nog de 46 oorspronkelijk aanwezige chromosomen. Het antwoord hier lijkt me dus 46

In de telofase van de 2e meiose zijn er cellen gemaakt die telkens een 'half' chromosomenpaar hebben. Deze cellen zijn oa voortplantingscellen.

Het is dus inderdaad de 46 chromosomen die in de 2e metafase aanwezig waren gedeeld over 2 cellen.

23 lijkt me hier dus ook juist.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Dan is er deze vraag: De DNA van een witte bloedcel heeft een massa van 7.10^-12

Welk is de massa van volgende Cellen:

a) een spermacel:

b) een lichaamscel in de G2 fase:

c) een lichaamscel in de metafase van de tweede meiotische deling:

d) een lichaamscel in de eerste meiotische deling:

e) een lichaamscel in de anafase van de mitose

f) een zygote:

Ik redeneerde als volgt: Witte bloedcel = 46 chromosomen = 7 (x10 tot de min 12de vernoem ik ff niet meer)

a) een spermacel:23 dus: 3,5

b) een lichaamscel in de G2 fase:G2 dus 92 dus 14

c) een lichaamscel in de metafase van de tweede meiotische deling: 46 dus 7

d) een lichaamscel in de eerste meiotische deling:46 dus 7

e) een lichaamscel in de anafase van de mitose: 92 dus 14

f) een zygote: 23 dus 7

klopt dit een beetje?

Berichten: 817

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Als er de massa bedoelt wordt van het erfelijk materiaal wil ik wel wat uittellen, maar met enkel het gewicht van de kern (ok, best een zwaar deel van de cel) kan ik het gewicht er niet van uittellen.

dit is als vragen: Een man heeft een romp van 50 kg, hoeveel weegt hij. Teveel variabelen vrees is.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

Zonder deftig naar de rest van je post gekeken te hebben: de laatste (f) is niet correct. Een zygote is immers een diploïde cel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

ToonB schreef:Als er de massa bedoelt wordt van het erfelijk materiaal wil ik wel wat uittellen, maar met enkel het gewicht van de kern (ok, best een zwaar deel van de cel) kan ik het gewicht er niet van uittellen.

dit is als vragen: Een man heeft een romp van 50 kg, hoeveel weegt hij. Teveel variabelen vrees is.


Zygote krijgt 23 van de vader en 23 van de moeder, dus 46 chromosomen toch.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] Taak over mitose en meiose

ToonB bedoelde waarschijnlijk dat de vraag onvolledig is. Ben je zeker dat het niet hoort te zijn:
Welk is de massa van het DNA van volgende Cellen:
Zygote krijgt 23 van de vader en 23 van de moeder, dus 46 chromosomen toch.
Inderdaad, maar je schreef het volgende:
f) een zygote: 23 dus 7
Die 7 is juist, maar die 23 niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer