Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Beste mensen,

voordat ik tot mijn vraag kom een citaat.

Citaat.......

Vervolgens las ik over het effect van huishoud-soda op houtvuur bij een brand. Hiervan ook maar een handje vol geprobeerd.

.....Het effect hiervan vond ik verbluffend; Wie heeft er s'winters niet eens sneeuw op een houtvuur gegooid? Precies dat was te zien. Je ziet de soda meteen smelten, deels in het hout trekken en het hout is per direct uit. En, zeer belangrijk,.... het blijft uit, het begint niet weer te branden.

In plaats van de drie pakken zout in de kast in de kamer liggen er nu dus 3 pakken soda.......

einde citaat.

Natuurlijk gebruik ik het bij een evt. schoorsteenbrand maar wat is het bijkomende effect ?

Verder lees ik op het internet dat Soda een PH waarde heeft van 14. Lees ook dat dat een sterk ALKALISCH product is. Wat houdt dit allemaal in en wat is de invloed in reactie met het vuur op het metaal?

Han

Berichten: 12.262

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Soda is een beetje een rottige term omdat het voor meer stoffen door elkaar gebruikt wordt.

Je hebt caustic soda, NaOH, een sterkte base, maar in het nederlands slaat 'soda' meestal op natriumcarbonaat (Na2CO3), een zwakke base.

Van de blussende effecten is me niets bekend, maar ik zou zeker afraden om NaOH op een vuur te gooien... kokende loog vreet vrijwel overal op onaangenaam tempo doorheen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Dit onderwerp past vanwege de mogelijk volgende algemene discussies beter in het scheikundeforum en is daarom verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Ik heb bij mij proefje in de kachel gedaan op met gewone huishoudsoda. De preciese samenstelling was niet op het pak te vinden. ( Waarom eigenlijk niet vraag ik mij af!)

Toch lijkt het mij de minst agressieve vorm van Soda. Zelf heb ik ook wel eens ontstopper gebruikt. (ook hier wederom geen vermelding van de juiste scheikundige samenstelling en dat terwijl erop staat dat het etsend voor de huid is!) dit is veel sterker spul.

Blijf nieuwschierig naar het effect op het ijzerwerk -een mantel om het vuur van 6 mm staal en het bovendeel van gietijzer- in de kachel.

Han

Berichten: 12.262

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Ontstopper is normaliter NaOH - een behoorlijk gevaarlijk goedje. Overigens kan staal (bijv pannen) normaliter prima tegen oplossingen van NaOH of Na2CO3, maar bijv aluminium reageert ermee. Het lijkt me dus geen aanrader als universeelblusser voor haardvuurtjes :D
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

@ Benm,

Ik wil het ook niet als universeelblusser gebruiken. maar in een noodsituatie. Komt hopenlijk niet zo vaak voor. Lees ook op sommige sites met adviezen van de brandweer dat ze soda adviseren.

Het gaat mij om het effect van eenmalig blussen met huishoud soda op het binnenwerk van de kachel. Het binnenwerk bestaat uit een ijzeren (gelast) binnenwerk van 6 mm dikte met een kap van gietijzer. Hierna volgen de ijzeren rookafvoerpijpen uitmondend in een schoorsteen kanaal van Fabrenta gebakken blokken.

Wie kan er nog meer over zeggen?

Han

Berichten: 12.262

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

In geval van nood zou ik het ook wel gebruiken, net als bijvoorbeeld keukenzout of zand. Maar als je er iets voor klaarzet zou ik toch voor een geeigend blusmiddel gaan, bijv een schuim of co2 brandblusser. Overigens nooit een poederblusser, de rotzooi die dat poeder geeft is amper te verkiezen boven afbranden 8-)
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Het beste is gewoon de schoorsteen te gaan vegen. 1 á 2 keer per jaar. Dit voorkomt de aanslag van Creosoot in de schoorsteen. Dat zijn onverbrande deeltjes en zijn in de schoorsteen zeer brandbaar. We hebben er ooit een artikel over geschreven: <modknip reclame>

Berichten: 65

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Volgens mij zit er in een normale poederblusser natriumbicarbonaat (NaHCO3), het neutralere (lees minder corrosieve) alternatief voor natriumcarbonaat.

Berichten: 391

Re: Soda gebruiken bij blussen brandend hout in kachel

Een CO2 blusser is nauwelijks geschikt voor vaste stoffen (hout) brand.
 
Carbonaten en bicarbonaten zijn een belangerijk bestanddeel van poederblussers.
 
Poederblussers geven over het algemeen een gigantische bende en corrosieve neerslagen.
 
Waterige blusmiddelen (schuim) kunnen het gietijzer van haarden doen barsten.

Reageer