[scheikunde] titratie naproxen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] titratie naproxen

hallo,

ik moet een bepaling maken van het gehalte Natrium naproxen in een pijnstiller.

eerst hebben we pure naproxen (opgelost in acetonitril + water 1:1) getitreerd met een NaOH oplossing.

de pil is fijngestampt, en we hebben dezelfde hoeveelheid (15,2 mgr.) van het poeder opgelost, maar ipv water Hcl gebruikt om de natriumgroep te vervangen voor een zuurgroep.

nu één probleempje, er zijn nu 2 equivalentiepunten zichtbaar..

dit zijn de titratiecurves :

Afbeelding

ten eerste, hoe bereken ik de concentratie naproxen in de pil.

en hoe komt het dat dit equivalentiepunt later komt dan bij pure naproxen? het zal wel door de Hcl komen, maar ik heb geen idee hoe ik hier mee moet rekenen.

bedankt alvast!!!

PS NaOH en Hcl waren beiden 0,01 M oplossingen

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

nog een vraagje over TLC.

waarom is het belangrijk dat loopmiddelen in afgesloten vaten worden bewaard?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] titratie naproxen

Dag robinn, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Ook kan het helpen eens je vra(a)g(en) goed op een rijtje te zetten alvorens te plaatsen. Met dingetjes als "PS" en "Nog een vraagje" maak je het er voor je helpers én voor jezelf niet overzichtelijker op.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

ja sorry, ik zal er de volgende keer aan denken.

en een vlot antwoord lijkt me ook wel handig aangezien ik dit zondagavond moet inleveren.

de vragen lijken me duidelijk, althans dat hoop ik.

groetjes.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titratie naproxen

over je TLC: het eluens (het loopmiddel dus, om maar wat jargon te gebruiken) is doorgaans een vluchtige stof. Omdat het inhaleren van zulke stoffen vaak schadelijk kan zijn, raadt men aan om het in een gesloten vat te bewaren.

over je originele vraag:

Het lijkt me ('lijkt') dat er in beide curves 2 EQpunten te vinden zijn. MAar in die eerste curve is hij heel lang uitgerekt.

Zoals je zit bij de zuivere HCl titratie, is het eerste deel van je curve nagenoeg lineair.

Maar bij de grafiek met zuiveren naproxen is het eerste deel helemaal niet lineair. Ik zou denken dat het eerste deel, een langerekt EQ punt is van je naproxen. En dat het tweede punt, een veel duidelijk zichtbaarder punt is, en dat je daarom denkt dat er maar 1 EQ punt is.

Opnieuw, dit lijkt me zo, aangezien ik niet zou weten waarom je opeens van 1 naar 2 equivalentiepunten zou overgaan.

Een andere mogelijkheid is dat er een 2-waardige base in die pil verwerkt zat, waar je dus eerst een hydroxide groep neutraliseert in je eerste equivalentiepunt, en dan een tweede hydroxidegroep van die stof, samen met je naproxen neutraliseert. Maar dat lijkt me eigenlijk wat gek ...

Ik kan je vraag dus niet met zekerheid beantwoorden omdat ik twijfel aan de curves. Enige mogelijkheid tot het zien van andere curves? Kan je niet bij een vriend ofzo vragen of hij ook 1/2 equivalentiepunten heeft? Mogelijk was jouw pH meter niet goed geijkt, of defect.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

het klopt, meerdere mensen hadden zo'n uitslag. en dat was ook de bedoeling.. dat had te maken dat het ene equivalentiepunt van Hcl was en de ander van naproxen.

ik vroeg ook al aan de begeleider waarom de naproxen titratie in het begon ook zo raar liep, en kreeg ik een antwoord, Ja das logisch, omdat die oplossing nog niet gebufferd is.. ( ik snapte al neit echt wat hij bedoelde en vroeg maar niet verder omdat hij het er al uit gooide alsof ik idioot was.. )

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titratie naproxen

Nou dat bufferen wilt zeggen dat er een evenwicht gaat ontstaan:

om een praktisch voorbeeld te geven van in je eigen lichaam

er ontstaat een evenwicht tussen
\(H_2CO_3\)
en
\( HCO_3^- + H^+\)
.

Het
\(H_2CO_3\)
zal als zuur werken, en de pH gaan verlagen, waar
\( HCO_3^-\)
. eventueel aanwezige protonen kan opvangen, om op die manier delen van je lichaam (als ik me niet vergis ook in je bloed) in evenwicht houden qua pH

Het zou dus kunnen, dat naproxen een buffer gaat vormen met je NaOH.

Ik moet echter toegeven dat ik niet bekend genoeg ben met de stof naproxen, en daardoor dus geen sluitend antwoord op je vraag zal kunnen geven.

Maar nu snap je (hopelijk) dat begrip buffer toch al.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

hej,

bedankt voor je reacties.. maar helaas heb ik nog niet echt idee hoe ik de concentratie van de naproxen in de pil kan berekenen. het vreemde is nog dat het equivalentiepunt bij de naproxenpil hoger ligt dan de geconcentreerde pure naproxen :S,.. ik hoop dat er nog iemand anders is die hier wat van kan zeggen..

ik snap ook nog niet echt heo het kan dat een equivalentiepunt onder of boven de PH=7 ligt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] titratie naproxen

ik snap ook nog niet echt hoe het kan dat een equivalentiepunt onder of boven de PH=7 ligt.
Omdat er geen indicatoren zijn die precies op pH=7 omslaan 8-) ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titratie naproxen

wel die indicatoren hebben niet dadelijk iets met de ph van een omslagpunt te maken dat met een pH-meter bekomen is. Dat is enkel voor visuele bepaling van je omslagpunt, niet?

Ik zou zeggen dat het door dit buffer effect is, dat het moeilijker wordt.

Nogmaals, ik weet niet exact hoe het zit met naproxen, maar ik zal mijn voorbeeldje van
\(H_2CO_3\)
er weer eens bijhalen.

dat eerste proton gaat zich snel afscheiden, waardoor er al gauw
\(HCO_3^-\)
ontstaat.

Dat tweede proton, gaat er al heel wat minder snel vanaf, en zal door het buffer-effect mogelijk niet perfect bij pH 7 al eraf gaan.

Hoewel alle losse protonen geneutraliseerd zijn, hanger er nog steeds een paar vast aan de carbonaatgroep. Zolang die er niet los van komen, vormen ze ook geen water met toegevoegde base, en gaan ze dus ook niet geneutraliseerd zijn.

Echter, omdat er geen (lees: net genoeg voor pH 7 te creeren)
\(H^+\)
ionen los in je oplossing zweven, geeft de pH meter pH 7 aan.

Iets later, bij toevoeging van meer base, zijn er teveel
\(OH^-\)
ionen in de oplossing voor dat proton om op de carbonaatgroep te kunnen vastblijven.

Je krijgt dus nog een equivalentiepuntin het basische gebied.

Nu weet ik niet of dit ook het geval is bij naproxen, maar adhv de gegevens lijkt me van wel.

ps: Nu weet ik niet of koolzuur misschien net wel makkelijk genoeg uit elkaar gaat om toch nog op die pH 7 te blijven. Maar het ging om de uitleg, en niet zozeer om het gebruikte zuur. Er is me door de prof verteld geweest dat er polyprotische zuren met zulke eigenschappen bestonden. Ik wou deze eigenschap slechts illustreren, en niet de nadruk erop leggen dat koolzuur dit ook effectief doet.

Ik kan me echter inbeelden dat dit wel het geval zou kunnen zijn, aangezien deze stof ook in een buffer in ons lichaam voorkomt. AFAIK zijn wij net basisch, en niet zuur of perfect pH 7
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

hej,

ja ik snap je volledig,,

maar nog steeds kan ik neit de concentratie berekenen.. Afbeelding

dat is naproxen,, en heeft een pKa = 4,2 ..

een reden dat hier meer NaOH moet toegevoegd worden tot er een equivalentiepunt wordt bereikt dan bij de zuivere naproxen.. is denk de aanwezigheid van HCL. Hcl is wel een sterker zuur, maar geeft ook H+ af aan de oplossing, zodat meer NaOH nodig is..

alleen hoe reken ik dit uit etc..? IEMAND ? !

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie naproxen

het leuke is..

als je naar het antwoord toe werkt kom je op het volgende:

toevallig wist ik dat er een concentratie van 66% was.. als je dus het tweede equivalentiepunt van het eerse aftrekt, kom je op dit antwoord..

is dit toeval?

ik snap er iig helemaaal niks meer van.

Reageer