(Psychologie): Oud worden

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 1.286

(Psychologie): Oud worden

Nederland vergrijst in hoog tempo met alle gevolgen van dien, dat blijkt momenteel de feiten te zijn.

Ik heb diverse vragen over het oud worden, zeker dat de meeste onder ons nog jong zijn, dus hoe kijken we tegen het oud worden aan?

- Wat is het nut om oud te worden in goede gezondheid?

- Wat is het nut om oud te worden in slechte gezondheid?

- Zouden we wel oud willen worden, zeker als de technologie in de medische wereld zo goed is ontwikkeld, dat we ouder kunnen worden dan 100 jaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: (Psychologie): Oud worden

Alexander Hartmans schreef:Nederland vergrijst in hoog tempo met alle gevolgen van dien, dat blijkt momenteel de feiten te zijn.

Ik heb diverse vragen over het oud worden, zeker dat de meeste onder ons nog jong zijn, dus hoe kijken we tegen het oud worden aan?

- Wat is het nut om oud te worden in goede gezondheid?

- Wat is het nut om oud te worden in slechte gezondheid?

- Zouden we wel oud willen worden, zeker als de technologie in de medische wereld zo goed is ontwikkeld, dat we ouder kunnen worden dan 100 jaar?
wat is hier psychologisch aan?!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: (Psychologie): Oud worden

Zoals bij meerdere vraagstellingen van Alexander (en dat zijn er niet weinig op dit forum :wink: ), moet je een beetje tussen de regels door lezen om de vraag te begrijpen. Persoonlijk vertaal ik zijn vraagstelling zo (Alex, correct me if I'm wrong):

1. Willen mensen (of: wil jij) oud worden als je zeker weet dat je gezond blijft;

2. Willen mensen (of: wil jij) oud worden als je zeker weet dat je niet gezond blijft;

3. Gezien het voorafgaande: zou je sowieso ouder willen worden dan 100 jaar?

Dat lijkt me toch een aardige psyochologische vraagstelling op zich.

Het antwoord is wat mij betreft niet zo 1, 2, 3 te geven. Persoonlijk vind ik het moeilijk om ouder te worden, omdat ik geestelijk erg jong ben, maar lichamelijk een bepaalde aftakeling bespeur, die mij voor mijn gevoel zichtbaar voor anderen in een bepaald hokje duwt, namelijk een persoon van middelbare leeftijd. En die wil ik niet altijd zijn, omdat ik het gevoel heb door die hokjesgeest buitengesloten te worden van bepaalde zaken die ik nog steeds interessant en boeiend vindt. Toch vind ik het leven te mooi om zomaar op te geven en dus geloof ik, als ik niet al te ziek zou worden, dat ik best oud zou willen worden. Ik wil dus wel oud worden met de mogelijkheid om dingen te kunnen blijven doen, dingen te kunnen blijven zien en leren. Als dat mogelijk zou zijn, wil ik best duizend jaar oud worden of ouder. Dan neem ik dus even afstand van de vraag of ik niet, als mens, de plicht heb om op een gegeven moment het loodje te leggen, omdat ik ruimte moet maken voor de volgende generatie. In de dierenwereld is dit immers de normale gang van zaken, hebben wij wel het recht om dit anders in te richten? (N.B.: off-topic, dus hoeft niet beantwoord te worden, meer een illustratie van mijn realisatie dat mijn 1000 jaar oud worden wellicht niet gewenst is).

Daarnaast geloof ik dat, als mensen ouder zouden kunnen worden dan er op dit moment mogelijk is, dat ze anders tegenover bepaalde zaken zouden komen te staan zoals het behoud van natuur en milieu, een vreedzame samenleving enz. enz.........
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: (Psychologie): Oud worden

Ik verstond dat dit eerder cultureel bepaald was hoe mensen met de dood omgaan en weinig psychologisch. (Nu dat is mijn visie)

Bv.

Voor bepaalde indianenstammen is de dood niet erg; dus wordt ziekten ook anders benaderd.

Berichten: 1.286

Re: (Psychologie): Oud worden

Napoleon Dynamite schreef:
Alexander Hartmans schreef:Nederland vergrijst in hoog tempo met alle gevolgen van dien, dat blijkt momenteel de feiten te zijn.

Ik heb diverse vragen over het oud worden, zeker dat de meeste onder ons nog jong zijn, dus hoe kijken we tegen het oud worden aan?

- Wat is het nut om oud te worden in goede gezondheid?

- Wat is het nut om oud te worden in slechte gezondheid?

- Zouden we wel oud willen worden, zeker als de technologie in de medische wereld zo goed is ontwikkeld, dat we ouder kunnen worden dan 100 jaar?
wat is hier psychologisch aan?!
Omdat er mensen er bij zijn die moeite hebben om oud te worden.

Berichten: 1.286

Re: (Psychologie): Oud worden

Veertje schreef:Zoals bij meerdere vraagstellingen van Alexander (en dat zijn er niet weinig op dit forum  :wink: ), moet je een beetje tussen de regels door lezen om de vraag te begrijpen. Persoonlijk vertaal ik zijn vraagstelling zo (Alex, correct me if I'm wrong):

1. Willen mensen (of: wil jij) oud worden als je zeker weet dat je gezond blijft;

2. Willen mensen (of: wil jij) oud worden als je zeker weet dat je niet gezond blijft;

3. Gezien het voorafgaande: zou je sowieso ouder willen worden dan 100 jaar?

Dat lijkt me toch een aardige psyochologische vraagstelling op zich.

Het antwoord is wat mij betreft niet zo 1, 2, 3 te geven. Persoonlijk vind ik het moeilijk om ouder te worden, omdat ik geestelijk erg jong ben, maar lichamelijk een bepaalde aftakeling bespeur, die mij voor mijn gevoel zichtbaar voor anderen in een bepaald hokje duwt, namelijk een persoon van middelbare leeftijd. En die wil ik niet altijd zijn, omdat ik het gevoel heb door die hokjesgeest buitengesloten te worden van bepaalde zaken die ik nog steeds interessant en boeiend vindt.  Toch vind ik het leven te mooi om zomaar op te geven en dus geloof ik, als ik niet al te ziek zou worden, dat ik best oud zou willen worden. Ik wil dus wel oud worden met de mogelijkheid om dingen te kunnen blijven doen, dingen te kunnen blijven zien en leren. Als dat mogelijk zou zijn, wil ik best duizend jaar oud worden of ouder. Dan neem ik dus even afstand van de vraag of ik niet, als mens, de plicht heb om op een gegeven moment het loodje te leggen, omdat ik ruimte moet maken voor de volgende generatie. In de dierenwereld is dit immers de normale gang van zaken, hebben wij wel het recht om dit anders in te richten? (N.B.: off-topic, dus hoeft niet beantwoord te worden, meer een illustratie van mijn realisatie dat mijn 1000 jaar oud worden wellicht niet gewenst is).

Daarnaast geloof ik dat, als mensen ouder zouden kunnen worden dan er op dit moment mogelijk is, dat ze anders tegenover bepaalde zaken zouden komen te staan zoals het behoud van natuur en milieu, een vreedzame samenleving enz. enz.........


Mooi gedacht en geschreven Veertje.

Re: (Psychologie): Oud worden

TJa, oud worden -- het probleem is dat je aan de buitenkant ouder wordt, maar dat je aan de binnenkant nog steeds een jaar of vijftien bent. (Ergens wel tragisch; straks ben ik misschien een puber van een jaar of zeventig. Sta je te hardrocken, val je om en breek je een heup. Dat soort dingen).

Mocht ik in goede gezondheid oud worden, nuttig bezig kunnen blijven, en plezier hebben in het leven -- dan wil ik best heel erg oud worden. Ik denk dat zulks voor veel "ouderen" geldt (tegenwoordig ben je dat al met een jaar of vijftig!); die zullen echt niet vrijwillig uitstappen. Old Age Rules!

Omgekeerd, als je elke ochtend met pijn in je botten moet opstaan, incontinent bent en verder de hele dag geen donder hebt te doen, behalve te praten met andere bejaarden en de verpleegsters -- dat lijkt me wel een vorm van "uitzichtloos lijden".

Kortom, een nogal obligate uitsmijter; ik wil best oud worden, mits ik er plezier in blijf hebben. In het andere geval zie ik wel.

Gesloten