Contactoppervlak bij wrijving

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Contactoppervlak bij wrijving

Bij een proefje schoot ik twee blokjes van dezelfde massa met een veer af over een tafel ingesmeerd met zeepsop. Het ene blokje had een twee keer groter contactoppervlak dan de ander. Natuurlijk schoot ik ze met de zelfde kracht af. In theorie zouden ze even ver moeten komen, maar het blokje met het grotere contactoppervlak kwam bijna twee keer zo ver.

Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor?

ps Zou luchtwrijving zo'n groot verschill kunnen geven? Het blokje dat minder ver kwam had namelijk wel een twee keer groter vooroppervlak. De blokjes wogen beiden ongeveer een halve kilo en gingen niet echt hard. Ik denk het dus niet...

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Contactoppervlak bij wrijving

Schoot je ze echt met dezelfde kracht af, of met dezelfde snelheid?

Dat maakt nl. nogal wat verschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Contactoppervlak bij wrijving

Gingen ze ook beide met dezelfde snelheid?

Hoe vaak heb je de proef uitgevoerd?

Waren de blokjes van hetzelfde materiaal?

Normaal gesproken geldt dat de rol/schuif wrijving onafhankelijk is van het oppervlak van een object.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 109

Re: Contactoppervlak bij wrijving

Je maakt eigenlijk de aanname dat de wrijving lineair afhankelijk is van de druk die door het blok wordt uitgeoefend, en die is denk ik fout. Bij vast op vast materialen klopt dit wel maar als er een vloeistof tussen zit kan dit sterk afwijken. Het kleine blokje geeft natuurlijk een grotere drukkracht, als de wrijvingskracht niet lineair afhankelijk is van de drukkracht (zoals nu waarschijnlijk het geval is) valt de wrijvingskracht in het algemeen hoger uit (er zijn maar weinig vloeistoffen die andersom werken) en remt het blokje dus sneller af. Wat ook zou kunnen zijn is dat door de hogere druk bij het kleine blokje de zeepsoplaag lokaal (met name voorraan de hoekpunten) lokaal verbroken wordt en het blokje dus contact heeft met de ondergrond (dit hoeft natuurlijk niet continu het geval te zijn). Luchtweerstand kun je trouwens wel uitsluiten, die is veels te laag.

Reageer