Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

In onze vriendenkring is er een groot dispuut onstaan over een alledaags vraagstuk, wij geraken er niet aan uit, daarom dat ik de juiste oplossing beter eens zoek op een forum van kenners.

Stel : een reizigerstrein rijdt aan een constante snelheid van pakweg 100 km/uur, in het gangpad van de trein laten we een telegeleid helikoptertje opstijgen.

Vraag : wat zal er gebeuren met het helikoptertje ? Blijft het gewoon hangen in het gangpad of ploft het tegen de wand van de trein ?

Berichten: 683

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Het helicoptertje blijft gewoon hangen in het gangpad, tenzij je met de afstandsbediening aan het spelen bent. :shock:

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Dat denk ik dus ook, maar waarom ?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

...omdat het ding bij het opstijgen al de snelheid van de trein heeft en de luchtkolom in de trein staat (nagenoeg) stil.

Berichten: 510

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Probeer het anders een keer uit door in de trein omhoog te springen, je komt op dezelfde plaats neer als vanwaar je springt ( wel loodrecht omhoog springen)

Berichten: 109

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Eerste wet van Newton he.....massa is traag. Werken er geen externe krachten op dan zal het met dezelfde snelheid blijven bewegen.

Berichten: 866

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Zeer vergelijkbare diskussies kunnen gevoerd worden over de volgende uitspraken:

1° Een lijnvliegtuig dat met de wind mee vliegt gebruikt ieder ogenblik van zijn vlucht niet minder energie dan een vliegtuig dat tegen de wind in vliegt (maar de vlucht zal in het tweede geval wel langer duren natuurlijk)

We laten ons misleiden door onze ervaring op de fiets.

2° De piloot en passagiers van een warme lucht ballon voelen geen wind tijdens hun vlucht (als de wind gelijkmatig blijft waaien). Zodra ze geland zijn voelen ze die wind echter wel.

Ben benieuwd of daar iemand wil op reageren!

Berichten: 510

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

Je tweede punt begrijp ik. Maar hoe kan het dat het vliegtuig dat met de wind mee vliegt evenveel energie verbruikt als een vliegtuig dat tegenwind heeft?

Berichten: 866

Re: Het vraagstuk van het helicoptertje in de trein.

K.Jansen

Voor een vliegtuig telt alleen de snelheid ten opzichte van de lucht. Dat is de snelheid die de piloot ziet op zijn snelheidsmeter. De energie die de motoren moeten leveren om aan die (kruis)snelheid te vliegen is dezelfde of het vliegtuig in een massa lucht vliegt die stilstaat of die in een of andere (horizontale) richting beweegt. Het vliegtuig"weet" niet dat het in een reusachtig blok lucht vliegt die aan windsnelheid over de aarde schuift.

Iets anders is de snelheid ten opzichte van de grond : Om de grondsnelheid te berekenen wordt die (mee)windsnelheid bijgeteld bij de kruissnelheid vh vliegtuig; tegen wind zal de grondsnelheid gelijk zijn aan de kruissnelheid min de (tegen)windsnelheid.

Zoals ik zegde: tegenwind zal de vlucht langer duren en daarom heb je wel gelijk dat er in het totaal voor de ganse vlucht meer benzine en energie nodig is tegen wind. Maar om op ieder ogenblik aan kruissnelheid te vliegen wordt het ogenblikkelijk verbruik niet door de windrichting beinvloed.

Ik hoop dat dit de zaak verduidlijkt maar als je nog niet overtuigd ben kom je maar terug hoor

Reageer