C++ leren nog nuttig?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

C++ leren nog nuttig?

Afgesplitst van
Je zou nog wel eens kunnen verschieten hoe weinig mensen C++ krijgen aangeleerd. Laat staan hoeveel mensen er goed en graag mee kunnen werken :D


Serieus. Dat is zonde. Heeft het dan nut dat ik nog C++ wil leren?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: C++ leren nog nuttig?

Welke C++ bedoel je eigenlijk, je hebt de Managed en de Unmanaged-vorm. Afhankelijk of je de taal binnen het .Net Framework SDK bedoelt
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 99

Re: C++ leren nog nuttig?

Heeft het dan nut dat ik nog C++ wil leren?
Als je c++ wil leren maakt het dan wat uit of het nut heeft?

Als er dan toch een nut moet zijn, dan is het toch gewoon de vraag of er voldoende platform voor is.

Re: C++ leren nog nuttig?

Dat C++ uit de mode zou zijn is uiteraard onzin.

Bij softwarebedrijven als Atos Origin wordt meer in C++ geprogrammeerd dan in java. In veel gevallen is java niet handig, omdat je met C++ meer kunt (toepassingsafhankelijk).

De verschillen tussen Java en C++ zijn niet groot. Het is dan ook niet waar dat C++ veel moeilijker zou zijn dan Java.

De moeilijkheid zit hem niet in de taal, maar in de manier van programmeren.

De theorie van het object georienteerd programmeren helpt daarbij.

Vooroordelen over OOP hoor je vooral van degenen die die theorie niet goed begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: C++ leren nog nuttig?

Nvt schreef:Als je c++ wil leren maakt het dan wat uit of het nut heeft?

Als er dan toch een nut moet zijn, dan is het toch gewoon de vraag of er voldoende platform voor is.
Nee, maar een populaire taal, heeft meer pagina's op internet, waardoor je makkelijker antwoorden vind, als je een probleem hebt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: C++ leren nog nuttig?

C++ heeft nog altijd sterke voordelen. Veel software is nog steeds geschreven in C++ en je kan er low level mee programmeren (hardware aansturen die op je pc is aangesloten bv). Java kan bv nauwelijks overweg met zulke zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ leren nog nuttig?

Stel dat ik wat wil gaan proberen met een bot voor een bordspel. Dan is C++ toch een goede optie?

Een andere kwestie die voor mij belangrijk is is de snelheid van numerieke berekeningen en eventuele libraries hiervoor. Zijn deze voor C++ beschikbaar? (Matrix calculaties, vectoren, ...)

Wat ik ook wel eens wil weten is of C++ zoiets ondersteund als het "lambda" statement bij python en aanverwante talen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ leren nog nuttig?

C++ is voor mij nog altijd de ideale* combinatie van low level, high performance dingen kunnen doen, en gestructureerd, netjes en leesbaar kunnen programmeren.

(*relatief, kan altijd beter natuurlijk)

Nou en of het nut heeft om C++ te leren. Het is een van de meest gebruikte talen, en biedt alle ruimte om verschillende aspecten van het programmeren (OOP-denken, schaalbaarheid, optimaliseren, enz) in de praktijk te brengen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ leren nog nuttig?

Voila, dan zal ik maar eens stilaan de basics terug opnemen. Ik vond deze tutorial C++ Essentials. Toevallig iemand die deze kent en mij kan vertellen of dat een 'goede' is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ leren nog nuttig?

Een andere kwestie die voor mij belangrijk is is de snelheid van numerieke berekeningen en eventuele libraries hiervoor. Zijn deze voor C++ beschikbaar? (Matrix calculaties, vectoren, ...)
Jeps, in groten getale. Commercieel (met support), open source, ziekelijk geoptimaliseerd met SIMD (MMX/SSE) instructies, je kunt het zo gek niet verzinnen.
Wat ik ook wel eens wil weten is of C++ zoiets ondersteund als het "lambda" statement bij python en aanverwante talen?
Niet als zodanig. Met defines en templates kan het wel, maar het is iets minder expressief dan de lambda van python.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: C++ leren nog nuttig?

jhnbk schreef:Stel dat ik wat wil gaan proberen met een bot voor een bordspel. Dan is C++ toch een goede optie?

Een andere kwestie die voor mij belangrijk is is de snelheid van numerieke berekeningen en eventuele libraries hiervoor. Zijn deze voor C++ beschikbaar? (Matrix calculaties, vectoren, ...)

Wat ik ook wel eens wil weten is of C++ zoiets ondersteund als het "lambda" statement bij python en aanverwante talen?
in .Net is er geen klasse Matrix voor matrix-bewerkingen, er zijn wel matrices voor afbeelding-manipulatie (System.Drawing.Drawing2D.ColorMatrix, en System.Drawing.Drawing2D.Matrix) maar ze zijn niet in staat een matrix op te lossen ect.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ leren nog nuttig?

Een volgende punt is een handige IDE vinden. Vroeger werkte ik met Dev C++ maar deze is blijkbaar niet meer in actieve ontwikkeling. Iemand andere ideeën. (Visual Studio kan ik wel gratis krijgen maar daar heb ik al wel wat negatieve commentaar op gehoord)

EDIT: ik wil niet van .NET afhangen voor C++ (ik wist zelfs niet dat dat ook weeral mogelijk was)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: C++ leren nog nuttig?

EDIT: ik wil niet van .NET afhangen voor C++ (ik wist zelfs niet dat dat ook weeral mogelijk was)
Yep, en ik steun j keuze om niet van .Net af te hangen, want dan begin je erg platform-afhankelijk te worden. Het is dan ook een strategie van MSFT om meer gebruikers van MSFT-producten afhankelijk te maken
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ leren nog nuttig?

Uiteraard heeft dat allemaal met het monopolie te maken. Daarmee dat ik liever ook geen Visual Basic gebruik al is er toch een .NET voor op linux (MONO als ik het goed voor heb).
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ leren nog nuttig?

Visual Studio kan ik wel gratis krijgen maar daar heb ik al wel wat negatieve commentaar op gehoord
Zoals? Ik werk al jaren met VS, en er is mijns inziens geen betere programmeer-IDE. Als iemand er een kent met net zulke project management features (project magagement als in het instellen van library opties, dependencies, compiler settings enz), fatsoenlijke debugger, kwaliteit van code die hij (de compiler) output, enzovoort enzovoort, dan hou ik me aanbevolen.

De express versie is trouwens gratis.
ik wil niet van .NET afhangen voor C++ (ik wist zelfs niet dat dat ook weeral mogelijk was)
Hoeft ook niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer