[biologie] het hart

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

[biologie] het hart

Hallo,

na aanleiding van een vraagstuk vraag ik me het volgende af;

er stond een vraag in mijn boek die als volgt luidde:

Als er een bloeddpropje in het begin van de kransslagader komt welk deel van het hart valt dan uit?

Denk ik nou te makkelijk, of valt dan in feite het hele hart uit?

Als er een bloedpropje aan het einde van de kransslagader komt welk deel van het hart valt dan uit?

Alleen het onderste deel van het hart, omdat de rest nog voorzien wordt van voedingstoffen die aan het begin van de kransslager afgegeven worden.

Denk ik te makkelijk? Ik hoor het graag!

Oh en nog een klein vraagje:

Waarom heeft vers hartweefsel een helder rode kleur?

De rode kleur is afkomstig van de Hemoglobine.

Hemoglobine is een eiwit dat in staat is zuurstof (O2) en koolzuur (CO2) te transporteren.

Het bloed dat van de longen afkomt (via de kleine bloedsomloop) is zeer zuurstofrijk en daardoor helderrood van kleur.

Heeft het bloed het hele lichaam gepasseerd dan heeft het overal z’n zuurstof afgegeven en hierbij koolzuur opgenomen, de kleur van het bloed verandert hierbij van helderrood naar blauwachtig (zuurstofarm).

Het hart wordt via de kransslagaders van zuurstofrijk (dus helderrood) bloed voorzien (om zijn werk te kunnen doen).

Is dit prima? Nog opmerkingen?

Alvast heel erg bedankt

NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 339

Re: [biologie] het hart

natuurkunde-nerd schreef:Als er een bloeddpropje in het begin van de kransslagader komt welk deel van het hart valt dan uit?

Denk ik nou te makkelijk, of valt dan in feite het hele hart uit?
Volgens wikipedia zijn er meerdere kransslagaders. Zie bv. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Gray492.png
Waarom heeft vers hartweefsel een helder rode kleur?

De rode kleur is afkomstig van de Hemoglobine.

Hemoglobine is een eiwit dat in staat is zuurstof (O2) en koolzuur (CO2) te transporteren.

Het bloed dat van de longen afkomt (via de kleine bloedsomloop) is zeer zuurstofrijk en daardoor helderrood van kleur.

Heeft het bloed het hele lichaam gepasseerd dan heeft het overal z’n zuurstof afgegeven en hierbij koolzuur opgenomen, de kleur van het bloed verandert hierbij van helderrood naar blauwachtig (zuurstofarm).

Het hart wordt via de kransslagaders van zuurstofrijk (dus helderrood) bloed voorzien (om zijn werk te kunnen doen).
Het ene soortspierweefsel heeft een andere kleur dan het andere, doordat vezels anders zijn opgebouwd. Eén van de verschillen berust op de hoeveelheid myoglobine. Bevat hartspierweefsel ook myoglobine?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [biologie] het hart

Klopt, twee kransslagaders, als er in één van de twee aan het begin een propje komt, valt die hele kant van het hart dan uit? Lijkt mij wel toch, want achter dat propje krijgt het hart geen voedingsstoffen meer.

Myglobine, wel van gehoord, nog niet in verdiept. Myglobine zorgt waarschijnlijk voor een rode kleur of niet? Dan zou het betekenen dat het hart veel myglobine bevat.

Correct me if i'm wrong! :D

Gr. NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] het hart

Het hart is inderdaad rood omdat het veel myoglobine bevat dat zuurstof kan opslaan

In principe geldt: hoe heviger de prestatie, hoe roder de spier. De rode kleur heeft dus

niets met hemoglobine te maken.

Het hart heeft strikt genomen niet 2 maar 3 kransslagaders. Uit de aorta ontspringen

er inderdaad 2, maar de A. Coronaria sinistra verdeelt zich al meteen in de

R. Circumflexus (die achterlangs loopt en daarom vaak niet op plaatjes

afgebeeld) en de R. Interventricularis anterior. De andere is de A. Coronaria

dextra die zich ook verdeelt in 2 anderen (R. Marginalis dexter en R. Interventricularis

posterior), maar veel later. Althans, dit hebben de cardiologen mij altijd geleerd.

Klinisch en pathognomisch zijn 3 kransslagaderen ook meer van belang dan 2.

Dat van het propje is goed, ondanks dat ik de vraag niet volledig vind. Door anatomische

variatie zijn er situaties dat een propje aan het begin van de kransslagader niet leidt

tot infarcering van meer perifere gebieden, omdat er zogenaamde collateralen zijn.

Maar dat gaat wel érg ver :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer