Versnelde cullulaire regeneratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Versnelde cullulaire regeneratie

Waarschijnlijk hebben veel mensen de televisieserie Heroes gezien. Daarin hebben twee mensen de gave om hun wonden binnen enkele seconden te herstellen en dat zelfs zonder littekenweefsel. Rond hun dertigste delen de cellen zo snel dat ze niet meer ouder worden qua uiterlijk.

Denken jullie dat dit ooit door mutaties of door manipulatie van DNA mogelijk zal zijn? Dit vond ik zelf de meest realistische "gave" dus vandaar. Hebben de mensen die meer dan 100 jaar worden bijvoorbeeld een mutatie in hun DNA waardoor hun cellen sneller delen dan normale mensen?

Ik weet ook dat het met de telomeren te maken heeft en dat die steeds korter worden bij celdeling. Kan het daaraan liggen? Is er een mutatie waardaaor de telomeren langzamer korter worden?

Of is het mogelijk dat je een combinatie van beide mutaties kan hebben? Dus dat je cellen en sneller delen én dat je telomeren minder snel korter worden?

Berichten: 79

Re: Versnelde cullulaire regeneratie

In principe denk ik dat het door evolutie mogelijk is dat de situatie die je schetst kan voorkomen. Misschien is de kans klein dat ze door mutaties tegelijk voor gaan komen, maar waarom niet. Echter, er zouden wellicht nadelen (die ik niet ken) aan verbonden kunnen zijn die (evolutionair gezien) misschien niet opwegen tegen de voordelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Versnelde cullulaire regeneratie

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zo'n vaart zal lopen (letterlijk). Bijvoorbeeld het vermenigvuldigen van DNA is een klus die gewoon tijd kost. Als je zoiets versnelt, wordt het een slordiger proces wat leidt tot meer mutaties. Meer mutaties leiden tot snellere evolutie, maar ook tot meer ellende (denk aan tumoren).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 339

Re: Versnelde cullulaire regeneratie

Wel is het zo dat verwondingen bij menselijke embryo's/foetussen kunnen genezen zonder littekens achter te laten (zie bijvoorbeeld hier). Ook bij reptielen zijn de mogelijkheden tot regeneratie veel groter (of is het aangroeien van een hagedissenstaart slechts een volksverhaal?).

Natuurlijk is het de droom van vele wetenschappers om te achterhalen hoe littekenloze wondgenezing werkt - dat zouden we misschien nog wel mee kunnen maken, dat toevoeging van de juiste groeifactoren c.q. stamcellen in het wondbed tot een littekenloze genezing leidt. Het zal denk ik altijd minstens enkele dagen duren (natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van de wond), want wondgenezing vraagt om celdeling, en celdeling duurt (zoals in bovenstaande reactie staat) gewoon meerdere uren.

Ik denk niet dat het snel als eigenschap in de evolutionaire lijn wordt opgenomen, al was het maar omdat het vaak >100 generaties (voor mensen dus >2500 jaar) duurt voordat een genetische eigenschap in een populatie 'gefixeerd' raakt. Bovendien is het evolutionair voordeel boven de huidige toestand gering (hoeveel mensen gaan er nu voordat ze voortgeplant zijn dood aan een wond): dus duurt de verspreiding van de eigenschap via het DNA nog veel langer.

Ik heb dus meer hoop op toenemende kennis en technologie van medici.

Groet, Gesp

Berichten: 31

Re: Versnelde cullulaire regeneratie

Maar iets dat er ook bijkwam was dat je rond je dertigste je maximum bereikt qua ouderdom (oid). Dus je wordt in principe onsterfelijk. Dan krijg je dus meer kinderen en de kans dat je het doorgeeft is dus ook groter.

Reageer