Koorts en griep

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Koorts en griep

Hallo

Ik vroeg mij af waarom koorts als symptoom optreed bij griep. Koorts (temperatuursverhoging) is immers een natuurlijk systeem van het lichaam om bacterien te weren. Maar griep wordt door het influenzavirus veroorzaakt en dit is geen bacterie maar een virus.

Of heeft een teperatuursverhoging toch ook een nadelige invloed op virussen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Koorts is in het algemeen goed voor het immuunsysteem, dus het maakt niet uit of

het lichaam is geinfecteerd door een virus of bacterie

Koorts is niets anders dan een reactie van de hypothalamus op pyrogenen (endotoxines, cytokines etc.).

Nu zal een virus geen toxines secerneren, maar de op gang gekomen immuunrespons zal wel

gepaard gaan met een toegenomen productie van cytokines. De cytokines die vooral bekend staan

om hun pyrogene effect zijn IL-1 en TNF-a.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Koorts en griep

anusthesist schreef:Koorts is in het algemeen goed voor het immuunsysteem, dus het maakt niet uit of

het lichaam is geinfecteerd door een virus of bacterie

Koorts is niets anders dan een reactie van de hypothalamus op pyrogenen (endotoxines, cytokines etc.).

Nu zal een virus geen toxines secerneren, maar de op gang gekomen immuunrespons zal wel

gepaard gaan met een toegenomen productie van cytokines. De cytokines die vooral bekend staan

om hun pyrogene effect zijn IL-1 en TNF-a.
Maar waarom is koorts in dit geval gunstig? Bij bacteriele infectie kun je zeggen dat bacterieen er minder goed tegen kunnen en dat de neutrofielen beter werken. Maar wat aan de afweer werkt beter bij hogere temperatuur in het geval van virusinfectie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Koorts zou de effectiviteit van de leukocyten verhogen (dus zowel granulocyten als agranulocyten) en zou

tevens de replicatie verminderen van diverse microben (niet alleen bacterien).

Wiki noemt ook nog een aantal redenen die voor zowel bacterien als virussen gelden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fever

De Nederlandse versie noemt deze nog:
* Door een verhoogde lichaamstemperatuur verhoogt het metabolisme en kan er een sneller herstel optreden van aangetaste cellen of weefsels.

* Koorts versnelt het hartritme en daarmee de bloedsomloop, waardoor enerzijds de cellen van het immuunsysteem sneller aangevoerd worden en anderzijds gifstoffen (van bijvoorbeeld bacteriën) vlotter afgevoerd worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Koorts en griep

Het is duidelijk. Dank voor het antwoord.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 145

Re: Koorts en griep

Hallo,

Ik heb ook nog een vraagje.

Het heeft wel niets te maken met koorts en griep, maar als de gevoelstemperatuur van iemand omhoog gaat en de lichaamstemperatuur blijft hetzelfde. Wat zou hier dan de oorzaak van kunnen zijn?

msvg,
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Wat bedoel je met 'gevoelstemperatuur van iemand'? Hoe warm iemand aanvoelt?

Dat heeft te maken met dilatatie of contractie van de oppervlakkige vaten.

Als deze vaten bijvoorbeeld erg gecontraheerd zijn wat je ziet bij patienten die

in shock geraken, dan voelt zo'n iemand relatief koud aan. Bij een goed

gecirculeerd iemand zijn deze vaten relatief meer open waardoor ze meer bloed

vervoeren en daardoor zal de huid warmer aanvoelen.

De lichaamstemperatuur (core temperature) blijft hetzelfde, omdat door

redistributie van bloed de belangrijke organen warm worden gehouden.

In het geval van iemand die dus slecht gecirculeerd is zal het bloed van

de huid richting belangrijkere organen gedistribueerd worden, waardoor

de 'huidtemperatuur' (of gevoelstemperatuur) daalt en de core temperature

gelijk blijft.

Het kan natuurlijk ook louter te maken hebben met omgevingstemperatuur.

Als de omgeving erg warm is zal de huid navenant warmer aanvoelen, terwijl

de core temperature gelijk blijft. In extreme hittes kan het lichaam soms

de warmte niet meer kwijt wat kan leiden tot hyperthermie, ofwel

een stijging van de core temperature. Dit is wezenlijk anders dan koorts

waarbij de temperatuurstijging wordt veroorzaakt door de hypothalamus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 145

Re: Koorts en griep

Bedankt allereerst voor jouw reactie.
Wat bedoel je met 'gevoelstemperatuur van iemand'? Hoe warm iemand aanvoelt?
Met gevoelstemperatuur bedoel ik eigenlijk hoe iemand de omgevingstemperatuur ervaart.

maw de core temperatuur blijft hetzelfde er is geen sprake van koorts of overmatig zweten maar degene heeft stilzittend bij een graad of 15 hetzelfde "gevoel"alsof het een behaagelijke 20 graden is.

Terwijl het tijdens de slaap liggend onder een dekbed niet of nauwlijks als warmer wordt ervaren.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Is fysiologisch niet eenduidig een antwoord op;

het heeft o.a. te maken met hoe je je voelt (als je ziek of moe bent kun je slechter tegen koude),

hoe actief je bent (als je net naar buiten gaat valt de koude nog mee, sta je een paar uur in de koude

op de bus te wachten dan is het veel kouder voor je gevoel), wat de sympatische activiteit is

(ben je opgewonden door wat dan ook heb je het ook minder koud) etc. etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 145

Re: Koorts en griep

anusthesist schreef: Is fysiologisch niet eenduidig een antwoord op;

buiten dat de gevoelstemperatuur in koude omgevingen niet of nauwlijks tot last zijn, zijn er nog een aantal mentale aspecten die een verbetering laten zien. nl concentratie zowel intern als extern, visualisatie, sneller en adequater reageren op omgevingsprikkels, soepeler draaien van denkprocessen, oplossend vermogen, interesses, wilskracht, tijdsbeleving, sociale aspecten enz.

Zintuigen zowel ogen als gehoor, smaak reuk als het gehele gevoel neemt zienderogen toe

spierkracht en uithoudingsvermogen nemen toe, pijn drempel verlaagd tijdens inspanning, betere doorbloeding

Bovenstaande nog even als aanvulling maar in ieder geval nog bedankt voor jou antwoord.

zo zie je maar je kan over een temperatuursbeleving nog uren praten.....
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Mechatronica schreef:anusthesist schreef: Is fysiologisch niet eenduidig een antwoord op;

buiten dat de gevoelstemperatuur in koude omgevingen niet of nauwlijks tot last zijn, zijn er nog een aantal mentale aspecten die een verbetering laten zien. nl concentratie zowel intern als extern, visualisatie, sneller en adequater reageren op omgevingsprikkels, soepeler draaien van denkprocessen, oplossend vermogen, interesses, wilskracht, tijdsbeleving, sociale aspecten enz.

Zintuigen zowel ogen als gehoor, smaak reuk als het gehele gevoel neemt zienderogen toe

spierkracht en uithoudingsvermogen nemen toe, pijn drempel verlaagd tijdens inspanning, betere doorbloeding

Bovenstaande nog even als aanvulling maar in ieder geval nog bedankt voor jou antwoord.

zo zie je maar je kan over een temperatuursbeleving nog uren praten.....
Alleen een vraagteken neerzetten vond ik zo onbeschoft, maar

waar heb je het in vredesnaam over?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 145

Re: Koorts en griep

anusthesist schreef:Alleen een vraagteken neerzetten vond ik zo onbeschoft, maar

waar heb je het in vredesnaam over?
Precies zoals ik het schrijf, de bijkomstigheden die allen te maken kunnen hebben met een verandering in de beleving van de gevoelstemperatuur.

Ps. Precies is hier niet volledig omdat de lijst met opsommingen niet of zelfs nauwlijks compleet te noemen is
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

Dan mag je mij uitleggen hoe visualisatie, het soepeler draaien van denkprocessen, het oplossend vermogen, interesses, tijdsbeleving en sociale aspecten kunnen leiden tot een andere gevoelstemperatuur.

Probeer het eens te beschrijven aan de hand van fysiologische processen zodat het wetenschappelijk, maar vooral

medisch blijft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 145

Re: Koorts en griep

Begeef me met onderstaand bericht op glad ijs, maar...

Ik zou hier beginnen:

Onze pijnappelklier (epifyse), een klein orgaan in het centrum van het brein, staat in de neurowetenschappen bekend als een hormoonklier die een scala aan hormonen produceert, die gereguleerd worden door onder andere de licht-donker (dag-nacht) cyclus. De hormonen zijn serotonine, melatonine, DMT (dimethyltryptamine), 5meo-DMT (5-methoxy-dimethyltryptamine) en pinoline.1-5. Deze hormonen verbinden zich met de serotonine-receptoren in vele gedeelten van de hersenen. Dit leidt tot complexe patronen van electrische activiteit.

Voorts zou ik het limbisch systeem eens wat verder onder de loep nemen en via de amygdala zou je uit komen bij de orbitofrontale cortex welke een onderdeel is van de prefrontale cortex.

Bron internet
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koorts en griep

De epifyse heeft niets met temperatuursbeleving te maken, net zo min de orbitofrontale cortex

iets met temperatuursbeleving te maken heeft. De laatste is betrokken bij emoties (ja, je kunt

zeggen dat als je heel boos bent je het minder snel koud hebt. Dat is wel zo, maar dat is

het gevolg van de sympatische activiteit die ik eerder vermeldde) terwijl de eerste betrokken

is bij slaap en biologische ritme.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer