[scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

[scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

rublic , gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als




Hey iedereen,

In de klas hebben we een proefje uitgevoerd:

Na2S2O3 + 2HCl ---water---> 2NaCl + SO2 + S + H2O

De bedoeling was om bij dit proefje de reactiesnelheid te berekenen. Het reactievat was een beker met vanonder een zwart kruis op. Vanaf het moment dat het kruis onzichtbaar werd, was er 'a' mol zwavel gevormd. Door telkens de concentraties van de reagentia (afzonderlijk) aan te passen veranderde dit tijdstip waarop a mol zwavel gevormd was steeds.

De proef werd dus opgedeeld in 2 onderdelen: Een deel waar de concentratie HCl gelijk bleef, en we de concentratie Na2S2O3 aanpaste. En een deel waar net het omgekeerde gebeurde. Vanuit deze gegevens zouden we de experimentele reactievergelijking moeten kunnen afleiden. Dit is het puntje waar ik vastzit.

Hieronder even mijn gegevens:

Dit is het deel waar we de concentratie HCl veranderen:

Afbeelding

(y-as is snelheid, in a mol / l.s ; de x as is de concentratie)

En dit is het deel waar we de concentratie Na2S2O3 veranderen:

Afbeelding

(y-as is snelheid, in a mol / l.s ; de x as is de concentratie)

Bij het tweede deel, waar we de concentratie Na2S2O3 steeds veranderde is er een duidelijk recht evenredig verband te zien, maar bij HCl zie ik niet direct een mathematisch verband. Echter zou dit laatste wel makkelijk moeten kunnen afgelezen worden, want in onze cursus staat:

"Uit de grafiche voorstelling kan een mathematisch verband afgelezen worden tussen de reactiesnelheid en de concentratie van de stoffen, zoek deze".

Aan de hand hiervan zouden we ook de experimentele snelheidsvergelijking moeten opstellen.

Ik heb ook al diverse topic op dit forum bekeken, maar die gaan maar al te gauw in de richting van afgeleiden, en dit komt in onze cursus pas tevoorschijn in een van de volgende hoofdstukken. Het enige wat we nu nog maar weten is dat de theoretische reactievergelijking van reactie aA+ bB + cC -> xX + yY + zZ gelijk is aan:

Vt=k.[A]a.b.[sup]c[/sup]

en dat we via een proefje willen controleren of deze overeenkomt met de experimentele snelheidsvergelijking.

Wie kan mij een stapje in de juiste richting helpen?

Alvast iedereen bedankt,

Sam

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

Ik vond de "pas aan" knop van mijn bovenstaande bericht niet meer, dus doe het maar zo:

Ik heb verder zitten lezen in de cursus, en ze hebben daar prijsgegeven dat:

"Volgens de snelheidsvergelijking hangt de snelheid alleen af van de concentratie van Na2S2O3"

dus:

Vg=k[Na2S2O3]

nu is de vraag dus... hoe kan je dit afleiden uit bovenstaande gegevens?

Berichten: 817

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

Oeps, zat hier ff mis te denken. Die a mol maakt het moeilijk :D

Zal me ff bezighouden hiermee en kijken of ik eruit kom.

ps: proficiat met je predicaat. Zeer ordelijke en gestructureerde topic !!
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

ToonB schreef:Oeps, zat hier ff mis te denken. Die a mol maakt het moeilijk :D

Zal me ff bezighouden hiermee en kijken of ik eruit kom.

ps: proficiat met je predicaat. Zeer ordelijke en gestructureerde topic !!
Hey, bedankt voor je felicitaties, hoe duidelijker de vraagstelling, hoe duidelijker het antwoord kan zijn hé.

En dat is hetgeen ik graag wil: een verduidelijkend antwoord.

Ben je al iets zinnigs uitgekomen als oplossing voor het probleem?

Sam

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

En dat is hetgeen ik graag wil: een verduidelijkend antwoord.
Wees gerust, op dit soort goed gestelde vragen komt dat vroeger of later, maar het komt. Alleen niet iedereen heeft zomaar een antwoord op je vraag. Twee gebruikers van wie ik dat wél verwacht heb ik vandaag nog niet online gezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

Eigenlijk heb je het antwoord zelf al gegeven: Uit het feit dat je geen mathematisch verband vindt kun je concluderen dat de reactiesnelheid niet van de HCl-concentratie afhangt.

Ik kan me de verwarring wel voorstellen, want er lijkt wel een verband te zijn (een kleine toename) maar dat kunnen net zo goed meetfouten zijn. De waarde van V ligt voor alle concentraties, 0 uitgezonderd, rond de 1.

Het meest juiste antwoord is dat je de orde in HCl niet uit deze gegevens kunt bepalen, maar dat deze voor het grootste deel van het concentratiebereik ongeveer 0 is.

Die "a" mol is voor het bepalen van de reactie-orde niet belangrijk, dat draait alleen om het verband tussen de x- en y-waardes, niet om de exacte waardes zelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] experimentele snelheidsvergelijking bepalen

Bedankt voor je verduidelijkend antwoord! je hebt me al een heel pak verder geholpen
Marko schreef:Eigenlijk heb je het antwoord zelf al gegeven: Uit het feit dat je geen mathematisch verband vindt kun je concluderen dat de reactiesnelheid niet van de HCl-concentratie afhangt.

Ik kan me de verwarring wel voorstellen, want er lijkt wel een verband te zijn (een kleine toename) maar dat kunnen net zo goed meetfouten zijn. De waarde van V ligt voor alle concentraties, 0 uitgezonderd, rond de 1.

Het meest juiste antwoord is dat je de orde in HCl niet uit deze gegevens kunt bepalen, maar dat deze voor het grootste deel van het concentratiebereik ongeveer 0 is.
Aha, dat is inderdaad wel logisch dan. Dus ik mag die eerste grafiek eigenlijk best beschouwen als een rechte evenwijdig met de x-as?

Als je het weet aan de hand van de oplossing die je zou moeten uitkomen is het inderdaad dus makkelijk te bepalen. Maar stel dat de experimentele reactievergelijking niet gegeven was (of ik gewoon niet een paar paginas verder had gebladerd...). Had je dan ook nog zo eenvoudig kunnen zeggen dat die grafiek een rechte evenwijdig met de x-as voorstelt. Dat lijkt me dan gewoon puur gokken in zo'n geval?
Die "a" mol is voor het bepalen van de reactie-orde niet belangrijk, dat draait alleen om het verband tussen de x- en y-waardes, niet om de exacte waardes zelf.
nee, inderdaad, daar was ik al van op de hoogte.

De snelheidsvergelijking van het eerste deel zou ik dus kunnen voorstellen als

Vg = k1 . [Na2S2O3]

en die van het tweede deel als.

Vg = k2

Hoe combineer ik deze twee dan?

is dat gewoon te combineren tot:

Vg = k1 . [Na2S2O3]

of moet ik dat dan schrijven als

Vg = k1 . k2 . [Na2S2O3]

= k3 [Na2S2O3]

Sam

Reageer