[wiskunde] integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[wiskunde] integralen

Hallo,

Zou iemand me op weg kunnen helpen bij volgende integraal:
\( \int x^2\sqrt{x-1} dx \)


Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [wiskunde] integralen

Dag Ananas, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: [wiskunde] integralen

Probeer eens een substitutie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] integralen

Probeer eens een substitutie.
Zoals bijv x vervangen door 1-u², dan ben je al van die vervelende wortel af :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] integralen

eerst en vooral: wat is dat eigenlijk voor een titel "integralen", kan je iets specifieker zijn in de titel :D

ten tweede: je kan inderdaad substitutie toepassen van x = 1-t^2

in zulke gevallen, kan je ook iets algemener werken, voor een wortel gebruik ik nogal vaak:

stel je komt tegen
\(\sqrt{f(x)}\)
, dan stel je:
\(t^2=f(x)\)
, dit werkt natuurlijk alleen maar wanneer je
\(dt\)
ook mee wil. In dit geval is echter de methode van Drieske beter
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] integralen

Jan van de Velde schreef: Dag Ananas, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
Ik denk wel niet dat Ananas een echt antwoord wil, gewoon een manier om eraan te beginnen, en als je al vast zit in het begin, kun je ook niet zeggen waar je vast zit. ;)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 15

Re: [wiskunde] integralen

Hallo,

Van harte bedankt! De oplossing heb ik nu reeds gevonden... Ik was gewoon op zoek naar een juiste substitutie.

Ik zal verder ook proberen een inventievere topictitel te proberen verzinnen.

Als laatste wil ik nog even opmerken dit ik inderdaad niet op zoek was naar een uitgewerkte oplossing, enkel maar een duwtje in de rug (het rendement van oplossing af te lezen is nagenoeg nul...).

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] integralen

Ik zal verder ook proberen een inventievere topictitel te proberen verzinnen.


Dat was niet als kritiek bedoelt, ik heb er eigenlijk ook niet veel tegen, maar als iedereen zo begint, krijg je vijfduizend topics met als titel "[wiskunde] integralen" :D
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer